سعدی، شاعر ناصح / ضیاء موحد

ین مقاله به بررسی ارتباط ادبیات و نقش آن در موضوعاتی چون، متافیزیک، معرفتشناسی و اخلاق میپردازد و بحث اصلی را ارتباط ادبیات با اخلاق برگزیده و سپس آن را در آثار سعدی بررسی مینماید.

چکیده: این مقاله به بررسی ارتباط ادبیات و نقش آن در موضوعاتی چون، متافیزیک، معرفتشناسی و اخلاق میپردازد و بحث اصلی را ارتباط ادبیات با اخلاق برگزیده و سپس آن را در آثار سعدی بررسی مینماید. نویسنده ادبیات را جلوهگاه اخلاق و زبان اخلاق میداند و بیان میکند اخلاق چون به ادبیات پیوند یابد، ماهیت هنری پیدا میکند. وی همچنین آثار سعدی چون گلستان، بوستان، قصیدهها و غزلیات را در این رابطه مثال میزند و عقیده دارد هرچه ادبیات پیشتر میرود، بر خلاف تصور رایج، بیشتر اخلاقی میشود.

چه چیزهایی وجود دارند؟

چه می توانیم بکنیم؟

چه باید بکنیم؟

این ها از مهم ترین پرسش های فلسفه از آغاز تا به امروز بوده اند. پرسش اول پرسش از شی های موجود در جهان و نیز پرسش از وجود قانون هایی است حاکم بر آن شی ها. پرسش دوم مربوط به چگونگی معرفت ما بر این موجودات، حدود این معرفت و درجه اعتبار آن است. پرسش سوم مربوط به وظیفه های ما نسبت به خود و دیگران است. پرسش اول موضوع متافیزیک است؛ پرسش دوم معرفت شناسی یا اپیتستمولوژی و پرسش سوم علم اخلاق یا اتیکز.

 

کلمه های کلیدی:

معرفت شناسی

اخلاق

متافیزیک

سعدی

سعدی شناسی اردیبهشت 1387 دفتر یازدهم

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی