مجموعه عرایض و نامه های اشخاص به ناصرالدّین شاه / مجید عبد امین

کتاب اسناد و مکاتبات و یادداشتها: مجموعه ای از عرایض و نامه های اشخاص به ناصرالدّین شاه با یادداشت ها و اوامر او خطاب به اتابک در سالهای 1301 تا 1303ق که در گنجینه اسناد نسخه هاى خطى موزه و کتابخانه ملى ملک و تحت شماره ثبت 5666 بایگانى گردیده، مشتمل است بر 328 سند در موضوعات مختلف و با محوریت میرزاعلى اصغرخان امی نالسّلطان، صدراعظمِ بانفوذ ناصرالدّین شاه است.

 

کتاب اسناد و مکاتبات و یادداشتها: مجموعه ای از عرایض و نامه های اشخاص به ناصرالدّین شاه با یادداشت ها و اوامر او خطاب به اتابک در سالهای 1301 تا 1303ق که  در گنجینه اسناد نسخه هاى خطى موزه و کتابخانه ملى ملک و تحت شماره ثبت 5666 بایگانى گردیده، مشتمل است بر 328 سند در موضوعات مختلف و با محوریت میرزاعلى اصغرخان امی نالسّلطان، صدراعظمِ بانفوذ ناصرالدّین شاه است.

این مجموعه مشتمل بر نامه هایى است از افراد و اشخاص مختلف همچون اعضاى خانواده سلطنتى، همسران و دختران، پسران، عمه ها و عموهاى ناصرالدّینشاه، وزرا و صاحب منصبان لشکرى و کشورى و اشخاص متفرقه که به جهات مختلف، همچون تقاضاى مساعدت مالى، تقاضاى خلعت، رسیدگى به دعواهاى ملکى و عرض تظلّم، با شخص اول مملکت نامه نگارى کرده اند. ناصرالدّین شاه روى هر نامه و در حاشیه، دستورى صادر کرده است. مخاطب اکثر این دستورات میرزاعلى اصغرخان امین السّلطان است.کتاب مزبور، توسط نگارندگان این مقاله بازخوانى شده و در حال آماده سازى جهت انتشار است.

دریافت مقاله

منبع: پیام بهارستان 26