شهرام ناظری: تا آخرین لحظه برای ارایه هنرم در ایران می‌جنگم

این‌روزها حاشیه‌های داغ لغو كنسرت‌های موسیقی آنقدر زیاد است كه حتی اخبار مربوط به برگزاری كنسرت‌های دیگر موسیقی را هم در حاشیه قرار ‌دهد. برنامه كنسرت‌های موسیقی در طول یك ماه گذشته تقریبا به صورت یك در میان برگزار شده و حتی عحیب نیست یكی دو ساعتی مانده به اجرای كنسرتی كه برایش بلیت خریده‌اید، بشنوید این كنسرت به فلان دلایل برگزار نمی‌شود. اما داغ‌ترین حاشیه این روزها مربوط به برگزاری تور كنسرت ناگفته ناظری است.


واكنش ناظری‌ها به لغو دوباره كنسرت‌شان در شهر نیشابور
علی مطلب‌زاده :  این‌روزها حاشیه‌های داغ لغو كنسرت‌های موسیقی آنقدر زیاد است كه حتی اخبار مربوط به برگزاری كنسرت‌های دیگر موسیقی را هم در حاشیه قرار ‌دهد. برنامه كنسرت‌های موسیقی در طول یك ماه گذشته تقریبا به صورت یك در میان برگزار شده و حتی عحیب نیست یكی دو ساعتی مانده به اجرای كنسرتی كه برایش بلیت خریده‌اید، بشنوید این كنسرت به فلان دلایل برگزار نمی‌شود. اما داغ‌ترین حاشیه این روزها مربوط به برگزاری تور كنسرت ناگفته ناظری است. خبر همان است كه قبلا شنیده بودید اما این‌بار عصر روز شنبه خبر رسید كه كنسرت ناگفته ناظری‌ها كه قرار بود بر اساس رایزنی‌های انجام شده در شهر نیشابور برگزار شود به دستور دادستانی این شهر برای دومین‌بار لغو شد. این‌بار مساله جدی‌تر بود و اعلام شده بود كه در صورت برگزاری این كنسرت حتی پای بازداشت شهرام ناظری هم به مساله باز خواهد شد. همین‌ها كافی بود تا علاوه بر واكنش تهیه‌كننده و مدیر برنامه‌های شهرام ناظری، پای خود ناظری‌ها هم در اظهارنظر نسبت به لغو دوباره این كنسرت در شهر نیشابور باز شود. در ادامه تور كنسرت «ناگفته» اعضای این گروه به تازگی به شهر ایلام سفر كرده‌اند. كنسرت ناگفته در دو شب در این شهر برگزار شد. این اجرا درحالی انجام شد كه پیش از اطلاع‌رسانی رسمی از طریق رسانه‌ها تمامی بلیت‌های دو شب اجرا در این شهر به پایان رسید و پیش‌بینی می‌شد كه كنسرت برای چند شب دیگر تمدید شود كه این موضوع بنا به دلایلی به زمان دیگر موكول شد. همین موارد موجب شد تا شهرام و حافظ ناظری پیش از شروع اجرای‌شان درباره لغو كنسرت‌هایی كه قرار بود در استان خراسان برگزار كنند، صحبت كنند.
كنسرت شهرام ناظری در ایلام نخستین اجرای شهرام ناظری در طول این سال‌ها در این شهر بود. همین‌ها باعث شد تا او در ابتدای این كنسرت، درباره همین مساله صحبت كند: «در این سال‌ها هیچ‌گاه فرصتی دست نداد تا برای مردم هنردوست این شهر كنسرتی را برگزار كنم و خوشحالم كه این اتفاق رخ داده است؛ آن هم در شرایطی كه هنوز كنسرت‌های ما برای برگزاری با مشكل مواجه می‌شوند. اگر همكاری استانداری، وزارت ارشاد و دیگر مسوولان استان ایلام هم نبود، بی‌شك این اجرا هم برای برگزاری با مشكل مواجه می‌شد
ناظری با همین مقدمه به سراغ بخش اصلی صحبت‌هایش یعنی واكنش به لغو كنسرت‌هایش و همچنین شرایطی كه مبنی بر حذف نوازنده‌های زن گروه ناگفته برای اجرا در شهرهایی مثل اصفهان گذاشته شده بود، رفت. او گفت: «هیچ‌یك از مانع‌ها و دست‌اندازهایی كه بر سر راه من برای ارایه موسیقی رخ می‌دهد، باعث نمی‌شود كه من جا خالی كنم و مانند برخی از هنرمندان از ایران بروم. اینجا سرزمین من است و من تا آخرین لحظه برای ارایه هنر به هموطنانم مبارزه می‌كنم. من ایستاده‌ام و تا آخرین لحظه برای ارایه هنرم در وطنم می‌جنگم
كنسرت «ناگفته» در ایلام با قطعه «آفرینش» شروع شد؛ قطعه‌ای كه مورد توجه و استقبال مخاطبان حاضر در سالن برگزاری این كنسرت كه یك سوله ورزشی بود، قرار گرفت. شور و هیجان مردم ایلام نسبت به اجرای قطعات این كنسرت تا حدی بود كه شهرام ناظری حتی تصمیم گرفت تا برای پاسخ به این استقبال بدون هماهنگی با اعضای اركسترش قطعه خاطره‌انگیز «اندك اندك» را هم اجرا كند و بعدتر با درخواست همین تماشاگران یك قطعه كردی را هم در برنامه بگنجاند. «مثنوی‌خوانی» قطعه دیگری بود كه در این كنسرت مورد استقبال قرار گرفت. بعد از اجرای این قطعه كه در دستگاه افشاری و به شكل سوال و جوابی بین شهرام ناظری و حافظ ناظری اجرا ‌شد نوبت به حافظ ناظری رسید تا در مورد لغو كنسرت‌های‌شان صحبت كند.
حافظ ناظری نیز بعد از صحبت‌های پدرش در همین كنسرت صحبت كرد و از مردم ایلام و استقبال آنها از كنسرت ناگفته گفت: «بعد از اتفاقات تلخی كه پیرامون لغو پیاپی كنسرت‌های ما رخ داده، استقبال كم‌نظیر مردم فرهنگ‌دوست ایلام ما را شگفت‌زده كرد و باعث شد این تلخكامی‌ها اندكی جایش را به شیرینی بدهد. مایه تعجب است كه در شهر عطار و خیام برای دو بار متوالی كنسرت ما بدون هیچ پاسخ روشن و شفافی به دلایلی كه بر همه ما پوشیده است، لغو می‌شود. عده‌ای سلیقه و درگیریی‌های شخصی‌شان را وارد تصمیم‌گیری‌های كلان فرهنگی و هنری كردند.» پیش از لغو كنسرت ناظری‌ها در شهر نیشابور قرار بود ناظری‌ها در شاندیز مشهد هم روی صحنه بروند كه این كنسرت هم لغو شد. ناظری جوان با اشاره به این مورد توضیح داد: «پس از مدت كوتاهی هم خبر لغو كنسرت ما در شهر نیشابور به گوش رسید. پس از آنكه این خبر رسانه‌ای شد، با فشار افكار عمومی خبر رسید كه مجوز برگزاری كنسرت ما در تاریخ دیگری صادر شده است كه البته آن تاریخ هم با اعلام دادستانی شهر نیشابور لغو شد. جای شگفتی دارد كه در استان خراسان برای سه‌بار پیاپی كنسرت ما لغو می‌شود.» بخش پایانی صحبت‌های ناظری پسر به توضیح در مورد موسیقی «ناگفته» و واكنش‌های متضاد منتقدان نسبت به قطعات موسیقی «ناگفته» اختصاص داشت.

منبع: اعتماد