آماده‌سازی جلد دوم دانشنامه فرهنگ مردم به پایان راه نزدیک می‌شود

دومین جلد از دانشنامه فرهنگ مردم به همت پژوهشگران، در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، آخرین مراحل تدوین و آماده‌سازی را طی می‌کند.

 

 

دومین جلد از دانشنامه فرهنگ مردم به همت پژوهشگران، در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، آخرین مراحل تدوین و آماده‌سازی را طی می‌کند.

محمد جعفری قنواتی محقق و ویراستار ارشد دانشنامه فرهنگ مردم گفت: در حال حاضر در اواخر کار آماده‌سازی جلد دوم این دانشنامه هستیم. جلد دوم از آیین «باران‌خواهی»‌ آغاز می‌شود و مداخلش به احتمال زیاد تا آخر حرف «ت» خواهد بود.

وی افزود: هنوز به طور قطعی مشخص نیست که این جلد در کدام واژه و آیین به پایان می‌رسد. کارها و دریافت مقالات جلد سوم هم آغاز شده است اما صفحه‌آرایی جلد سوم نیز باقی مانده است.

این محقق در ادامه گفت: این که مداخل جلد سوم از اواخر حرف «ت» شروع شود، بسته به این است که مداخل جلد دوم در همین مقطع به پایان برسد و اصطلاحا جلد دوم را در بخش اواخر «ت» جمع‌بندی کنیم.

دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» یک دانشنامه تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است. این دانشنامه عمده‌ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را دربرمی‌گیرد که در 20 کد طبقه بندی شده‌اند که برخی از آنها عبارتند از: خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، باورها و اعتقادات، آداب و رسوم، نهادها و موسسات مرتبط با مردم شناسی و فرهنگ عامه، شخصیتها و صاحبنظران تاثیرگذار در این زمینه، کتابها و متون فولکلوریک. مداخل جلد اول این دانشنامه از «آب» تا «باران» بود.

منبع: خبرگزاری مهر