از جمله مکاتبی که به تصویرسازی معراج پیامبر پرداختهاند، مکتب عثمانی است. این مکتب همواره در تصویرگری نسخههای ادبی و مذهبی خود، به زندگی پیامبر و حادثهی معراج ایشان توجه کردهاست. نسخه اسکندرنامهی احمدی جزو اولین نسخههایی است که معراج پیامبر را تصویر سازی کرده است.
نگاره های با موضوع معراج حضرت محمد (ص) و عیسی (ع) از مهمترین آثار تصویری با مضمون دینی در نقاشی های ایرانی و مسیحی است. هدف از بازگویی معراج این دو پیامبر (ص) در قرآن علاوه بر تکریم و بزرگداشت شخصیت آنها، اشاره به گوشه ای از قدرت بی پایان الهی است. مهمترین مساله مشترک بین هر دو عروج این است که هر دو آن بزرگواران در بیداری و با جسم و روح به معراج رفتند.
یکی از معجزات علمی و عملی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم که به تصریح قرآن کریم در سایۀ عبودیت آن حضرت رخ داده، «معراج» است که در اولین آیه سورة اسرا و آیات هشتم تا هجدهم سورة نجم می توان اشاراتی را دربارة آن مشاهده کرد.
نگارههای متعددی با موضوع معراج پیامبر اسلام (ص)، در نگارگری ایران خلقشده است؛ اما آثار تولیدشده با توجه به ویژگیهای سبکی نگارگری ایران و متأثر از شرایط فکری زمانه و دیدگاه حامیان، ازنقطهنظر شیوه، کیفیت و روایت با یکدیگر متفاوتاند. در این زمینه، از دوره صفوی دو نگارۀ معروف و شاخص با ویژگیهای منحصربهفرد و برجسته، موجود است
معراج از داستانهای مهم مذهبی و قرآنی است که همواره در طول تاریخ هنر اسلامی، توجه اکثر هنرمندان را به خود جلب کرده است. اما نحوه توجه و پرداخت هریک از هنرمندان به این موضوع در ادوار مختلف متفاوت بوده است. هدف مقاله حاضر، بررسی و تحلیل نگارههای مختلف مربوط به معراج پیامبر اکرم (ص) با رویکرد نقد هرمنوتیك است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید