حسین بهزاد شاعر رنگها را میتوان فردوسی نگارگری نام نهاد، در دورهای که آثار به سمت نقاشیهای روسی و دوره باروک متمایل، و آداب و رسوم مغولی راوی محتوای مینیاتورهای ایرانیان بود، استاد این هنر را به سمت نقاشیهای ایرانی بازگرداند. شیوه نقاشیهای مینیاتور قبل از حسین بهزاد همان شیوه رایج مغولی بود که حتی آداب و رسوم مغولها در نقاشیها روایت میشد و چهرهها شبیه هم و یکنواخت بودند و بهزاد چهرههای کاملاً ایرانی را وارد مینیاتور کرد ولی نه آن قیافههای قالبی و شبیه به یکدیگر که در نقاشیهای قاجار مرسوم بود بلکه با تنوع چهرهها.
از اواخر دوره صفوی تا دوره زندیه و قاجاریه هنرهای مربوط به کتابنگاری ایرانی که مهمترین آن نگارگری بود، رو به زوال گذاشت و از دوران اوج خود که شامل نسخههای خطی برجسته و تکنگارههای استادانی چون رضا عباسی و معین مصور میشد دور افتاد.
به مناسبت یکصد و بیستمین زادروز استاد حسین بهزاد طی مراسمی تمبر یادبود این استاد نامدار مینیاتور رونمایی شد. به گزارش روز شنبه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این مراسم همزمان با بیستمین سالگرد گشایش موزه آثار استاد حسین بهزاد با حضور تنی چند از مسئولین و هنرمندان برگزار شد.
مسئول موزه استاد حسین بهزاد مینیاتور در سعدآباد از برگزاری مراسم ویژه بیستمین سالگرد افتتاح موزه و یکصد و بیستمین زادروز استاد حسین بهزاد مینیاتور در روز پنجشنبه یکم خرداد ماه خبر داد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید