خانقاه، محل زندگی، آموزش و گردهمایی و عبادت درویشان و صوفیان بود. برخی از این خانقاهها مجموعههای عظیمی بودند که همچون شهری کوچک، تمام امکانات و لوازم زندگی را در خود جمع میکردند. علاوه بر این، معمولاً این مجموعه بناها، به علت وجه معنوی و تقدسشان، توسط بهترین هنرمندان ساخته و تزئین یا بازسازی میشدند و قدرتمندان هر دورهای نیز در ساخت چنین بناهایی مشارکت فعال داشتند. از اینرو بسیاری از این مجموعهها در کنار کارکردهای معمول آیینی و طریقتی خود، به شاهکارهایی از هنر معماری نیز تبدیل میشدند: معماری در پیوند با اعتقاد و البته گاهی قدرت و سیاست. مجموعههایی که به قول گولمبک، پژوهشگر تاریخ هنر ایران، شهرهای کوچک خدا بودند.
در سال 1348 کتابخانه ملی تبریز اقدام به چاپ سندی کرد که صورت اموال بقعه شیخ صفی در 240 سال پیش را شامل می شد و به دستور سید محمد قاسم بیگ صفوی، متولی بزرگ بقعه، از اموال و نفایس بازمانده از یغمای آستان شیخ صفی، به سال 1172ه.ق. تهیه شده بود.
مجموعه آثار بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از بزرگترین و نفیس ترین مجموعه های دنیاست. شاهان صفوی به دلیل ارادتی که به بقعه متبرکه شیخ صفی الدین اردبیلی داشتند همیشه توجه ویژه ای به این آستان می کردند. کتب قدیمی،سفرنامه ها و شواهد تاریخی همگی بیانگر وجود آثار بسیار غنی و گنجی گرانبها و بی نظیر در این مجموعه هستند که شامل نسخ خطی، کتب علمی و ادبی، قرآن، سند، ظروف چینی و فلزی، فرش و دیگر آثار هنری است که همگی وقف این مکان مقدس شده اند.
بقعه ی شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از مکان های مذهبی و زیارتی مهم در دوران حکومت صفوی به شمار می رفت.امور مربوط به این بقعه تا پیش از تأسیس حکومت صفوی اغلب مستقیماً توسط شیوخی که رهبری طریقت صفوی را بر عهده داشتند، اداره می شد
مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بخشی به نام چینی خانه دارد که به روایت تاریخ طراحی معماری ایرانی اسلامی آن توسط شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن یازدهم هجری صورت گرفته است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید