هنر


موسیقی را قربانی سیاسی کاری نکنید در گفت‌و‌گو با شهرام ناظری | ۱۱:۸,۱۳۹۵/۱۲/۲۵|

وضعیت امروز آواز کشور بسیار نابسامان است و باید آن را از جنبه‌های مختلف بررسی و آسیب شناسی کرد؛ از بین رفتن مراکز مهم آموزش موسیقی همچون مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، مکتب صبا، هنرستان‌های موسیقی و بسیاری دیگر از هنرکده‌های آموزش موسیقی و از دست رفتن استادان و بزرگان برجسته رشته آواز نظیر «ادیب خوانساری»، «تاج اصفهانی»، «عبدالله دوامی»، «نورعلی برومند»، «محمود کریمی» و بسیاری دیگر به موسیقی ما آسیب زد

کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان» رونمایی شد | ۱۱:۴۳,۱۳۹۵/۱۲/۲۳|

جلد دوازدهم از مجموعه‌ «تئاتر ایران در گذر زمان» با عنوان ««گروه هنر ملی از آغاز تا پایان ۱۳۳۵- ۱۳۵۷» منتشر شده در نشر افراز، رونمایی شد.

نوای «عاشیق یار محمد» در راه ثبت در یونسکو | ۱۰:۴۴,۱۳۹۵/۱۲/۲۳|

نام عاشیق یارمحمد عیسی بیگلو برای ثبت مفاخر زنده بشری ایران به یونسکو فرستاده شد تا نوای ساز قوپوز این مرد به گوش دنیا برسد و در میراث ناملموس به ثبت برسد.

صالحی امیری: شعر مرز و جغرافیا نمی‌شناسد | ۱۱:۱۰,۱۳۹۵/۱۲/۲۱|

سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر اظهار کرد: اینکه در این جشنواره، شاعران هفت کشور جهان حضور دارند و شعر فارسی می‌خوانند بیانگر آن است که شعر و شاعری مرز نمی‌شناسد و جغرافیایی نمی‌توان برای آن تعریف کرد.

وزیران شطرنج | ۹:۳۲,۱۳۹۵/۱۲/۲۱|

پروین اعتصامی هرچند با زبان نه چندان نرم و فارغ از جنسیت شعر می‌گفت، نقش خود را در فرهنگ ایفا کرد البته در آن دوره نیز بزرگان ادبیات باورشان نمی‌شد این سروده‌ها مال یک زن باشد. به‌همین دلیل بارها پروین اعتصامی را کوبیدند و به او تهمت زدند که شعرهایش نه سروده او که سروده بهار است!یعنی جامعه، قدرت شعر او را پذیرفته بود که دستِ کمی از قدرت شاعری ملک‌الشعرای بهار ندارد اما ترجیح می‌داد که این وزیر شطرنج شعر را نیز، قربانی شاه شعر کند!

معرفی سه نمونه تذهیب قرآنی (قرن سیزدهم ه.ق)موجود در کتابخانه و موزۀ ملی ملک | ۱۲:۱۵,۱۳۹۵/۱۲/۱۸|

تذهیب قرآن مجید در ادوار گوناگون و در جوامع اسلامی، به دلیل اهمیت فوق‌العادۀ آن مطرح بوده است. یکی از نقاط تاریخی این هنر در ایران، قرن سیزدهم هجری، همزمان با حکومت قاجار است.

بازار هنر، امضای هنرمند را می‌خرد در گفت‌و‌گوی با علی اکبر صادقی | ۸:۵۱,۱۳۹۵/۱۲/۱۸|

علی اکبر صادقی، از زمانی که به یاد می‌آورد نقاشی می‌کرده، آنقدر که هر سال با نمرات تجدیدی و امتحان‌های تابستان به کلاس بعدی می‌رفت. نقاشی در خونش می‌جوشد و جز هنر به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کند. اعتقادی به حضور در حراجی‌ها ندارد، معتقد است هنرمند باید کار خودش را بکند. دنیای انیمیشن‌ها و تصویرسازی‌های او سیاقی کاملاً ایرانی دارد.

روایت شمس لنگرودی از ۱۰ سال سکوت شعری | ۱۱:۶,۱۳۹۵/۱۲/۱۶|

این شاعر پیشکسوت در حاشیه مراسم امضای کتابش در شهر کتاب مشهد اظهار کرد: هرکسی برای موفقیت در هر حوزه‌ای از کُشتی گرفته تا موسیقی، باید دوره‌ای بیند؛ اما عده‌ای فکر می‌کنند شعر از این قاعده جداست.

زیبایی‌شناسی معمارانه / سروده (زینب) رفیع | ۷:۴۰,۱۳۹۵/۱۲/۱۶|

زیبایی جاذبه‌ای است ازلی که هنر، پل ارتباط بین آن و انسان است. درک زیبایی موهبتی است الهی و پایگاهی است ذهنی که به عینیت می‌انجامد و هنر بدون آن کالبدی است بی‌روح و خالی از جاذبه (ایوازیان ۱۳۸۱). زیبایی و هنر در همه حال با یکدیگر مرتبط بوده‌اند و به این دلیل زیبایی نوعی تسکین‌دهنده است.

رونمایی از نقاشی دیواری صف سلام | ۱۲:۵۵,۱۳۹۵/۱۲/۱۵|

تابلوی فتحعلی‌شاهی «صف سلام» باقی مانده از دوره‌ی قاجار در سالن کمال‌الملک باغ موزه نگارستان نصب و برای همیشه ماندگار شد.

تأثیر سبک خراسانی بر نگارگری ایرانی | ۱۰:۲۷,۱۳۹۵/۱۲/۱۴|

احساس، زبان مشترک انسان‌هاست و ادبیات و هنر، زبان بیان احساس؛ ادبیات زبان گفتار و نوشتار است و هنر بازگوکننده‌ آن به روایت تصویر. طبیعت بهترین و آموزنده‌ترین تصویر برای شاعران و هنرمندان است.

مرثیه‌ای برای موسیقی نواحی | ۱۰:۲۰,۱۳۹۵/۱۲/۱۴|

گنجینه‌ای که به زیر خاک می‌رود پروین بهمنی: با مرگ هرکدام از اساتید موسیقی نواحی، انگار یکی از ستون‌های تخت ‌جمشید فرومی‌ریزد

جایگاه تذهیب‌های قرآنی در مطالعات هنر اسلامی از دیرباز تا امروز / کیانوش معتقدی | ۱۰:۱۷,۱۳۹۵/۱۲/۱۴|

هنر تذهیب در کنار خوشنویسی و نقاشی ایرانی، سه رکن اصلی در چرخۀ هنر کتاب‌آرایی ایران در دوران اسلامی به شمار می‌آید؛ با وجود آنکه ایرانیان از پیشگامان پیدایش، روا ج‌دهندگان و برترین پدیدآورندگان آن بوده‌اند، جایگاه این هنر در میان دیگر هنرها و اهمیت توسعه و پیشرفت آن کمتر مورد توجه محققین غربی قرار گرفته است.

آوازهای پرچهچهه انتخاب مردم عادی در گفت‌وگو با محسن کرامتی | ۷:۵۸,۱۳۹۵/۱۲/۱۴|

ضعف تئوریک موسیقی ایرانی را چگونه می‌توان برطرف کرد؟ با کار، کار و کار. ما مردم تنبلی هستیم و با تنبلی کاری از پیش نمی‌رود. از عمر آنچه به ردیف موسیقی شناخته می‌شود به زحمت صدوهفتاد هشتاد سال گذشته و جز در یک برهه زمانی خاص همیشه در معرض انتقاد بوده است و این در حالی است که بر سر محتوای این میراث و حتی ساختار آن اتفاق نظری، تا امروز، صورت نگرفته است. بی‌تردید موسیقی ایرانی، یا همین «ردیف»، پدیده‌ای کامل و بری از کاستی نیست.

تکه‌پاره‌های یک تاریخ ناپیوسته | ۷:۵۵,۱۳۹۵/۱۲/۱۱|

میزگرد بررسی تحولات عکاسی ایران، با حضور آناهیتا قبائیان، مهران مهاجر، مهرداد نجم‌آبادی، شادی قدیریان و محسن راستانی

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما