هنر


نقد دیدگاه سنت‌گرایان در مورد سرآغاز هنر خوشنویسی اسلامی | ۸:۴۴,۱۳۹۶/۲/۳|

سنت‌گرایان به عنوان اندیشه‌ای نوپا در عرصة تفکرات مابعدالطبیعی و فلسفی و عرفانی توانسته‌اند جایگاهی در میان اندیشة امروزمان کسب کنند؛ جایگاهی که سعی دارد تا در باب تمام مظاهر تمدن، داد سخن دهد و برآمده از احساسات است نه از تفکر و استدلال.

فرنگی‌سازی در نگارگری مکتب اصفهان / زهرا مسعودی امین | ۸:۳۱,۱۳۹۶/۲/۳|

این مقاله با هدف شناخت تأثیر ارتباطات بین فرهنگی در شکل‌گیری و تکوین نگارگری مکتب اصفهان نوشته شده است. یافته‌های اصلی این مقاله به تشریح و توضیح شیوة فرنگی‌سازی و تأثیر تحولات فرهنگی در پیدایش این شیوه اشاره داشته است.

نقش درخت سرو و معانی نمادین آن در نگاره‌هایی از "شاهنامه تهماسبی" | ۸:۲۸,۱۳۹۶/۲/۳|

درخت همواره در اعتقادات و فرهنگ‌های مختلف جایگاه ویژه و ارزش و تقدسی خاص دارد. ایرانیان نیز به درختان احترام بسیار می‌گذاشتند. از جمله درختانی که نزد مردم ایران دارای مفاهیم رمزی و نمادین و دارای قدرت اساطیری بوده، سرو است که همواره مورد توجه شاعران و ادیبان در دوره‌های مختلف به ویژه سده‌های چهارم و پنجم هجری قرار داشته است.

بررسی تطبیقی طرح و نقش جلدهای دورۀ تیموری و ممالیک مصر/ کبری داد محمدی | ۱۱:۱۴,۱۳۹۶/۲/۲|

سابقۀ فن جلدسازی در ایران طولانی بوده و به گذشته دور برمی‌گردد که با طی مراحل تجربی به مرتبۀ کمال و سرحد اعجاز رسیده است. در دوران اسلامی، حفظ و نگهداری آیات مقدس قرآن، جلدسازان و صحافان را به ساختن بهترین جلد‌ها واداشت که در زمان تیموریان به اوج کمال و شکوفایی رسید.

سیر تطّور شمایل‌نگاری اسلامی ایران از تنزیه تا تشبیه / سیده راضیه یاسینی | ۱۰:۳۴,۱۳۹۶/۲/۲|

شمایل‌نگاری مذهبی در ایران اسلامی از مهم‌ترین مآثر هنر شیعی است. پیشینۀ این هنر در ایران نشانگر رویکرد تنزیهی در آن با هدف بی‌پیرایه نشان دادن اولیای الهی و منزه دانستن آنان از تشبیهات این جهانی است.

ملک‌زادگان شکوفه و شعر | ۸:۱۷,۱۳۹۶/۲/۲|

ز 27 فروردین تا دوم اردیبهشت، سه میلاد مهم داریم در شعر و پژوهش معاصر: بهمنی[27 فروردین 1321]، شمیسا [29 فروردین 1327]و امین‌پور [دوم اردیبهشت 1338]؛ امین‌پور دیگر در حیات این جهانی نیست اما یادش، شعرش هست. از این سه نفر، تنها بهمنی‌ست که چهره‌ای دانشگاهی نیست. شمیسا از استادان برجسته دوران مدرن است؛ امین‌پور، استادی محبوب و نور چشم شفیعی کدکنی که بزرگمردی‌ست بی‌نیاز از وصف.

وسیع و سربه‌زیر و سخت | ۷:۲۸,۱۳۹۶/۲/۲|

معدود هنرمندانی در تاریخ معاصر ما به جایگاهی رسیده‌اند که در بود و نبودشان جدل بیافرینند و خود بَری از هر حرف و حدیث باشند. چه آن‌که وقتی هنرمند خلق می‌کند، دیده می‌شود و لاجرم در معرض قضاوت قرار می‌گیرد. گاه این قضاوت از افکار عمومی است که خوب را می‌پسندد و بد را فراموش می‌کند، اما نقد منتقد و کاربلد، برنده‌تر و بی‌رحم‌تر است و چالش می‌آفریند.

مطالعه تطبیقی گلستان هنر و مناقب هنروران / آزاده حسنین | ۱۱:۳۱,۱۳۹۶/۱/۳۰|

دوره صفویه عصر شكوفایی هنرهای زیبـای ایـران بـه شـمار مـی رود. در ایـن عصـر هنرمندان فراوانی با تشویق پادشاهان در سراسر قلمرو صفویه مشغول به كاربودند.

نقش ایرانیان در توسعۀ مكتب كتاب آرایی بغداد عثمانی / فرزانه فرخ‌فر | ۱۱:۲۴,۱۳۹۶/۱/۳۰|

بغداد در سدۀ دهم هجری سرزمینی حدفاصل دو قدرت سیاسی مهم در منطقه بود؛ دولت عثمانی و دولت صفوی. به تدریج در نیمۀ دوم این قرن، پایه های قدرت دولت عثمانی در بغداد استوار شد.

دلم برای خودم تنگ می‌شود، آری | ۹:۳۵,۱۳۹۶/۱/۳۰|

بی تردید سخن گفتن از استاد محمدعلی بهمنی غزلسرای شهیر معاصر در چند سطر خلاصه نمی‌شود. صدای شعر او از حنجره خوانندگان بسیاری به گوش می‌رسد اما حرف‌های دلش را آنجا که می‌گوید: «دلم برای خودم تنگ می‌شود، آری / همیشه بی‌خبر از حال خویشتن بودم» در میان اشعار پنهان کرده است.

جلد ضربی (از تیموری تا قاجار) / معصومه محمدی دشتکی | ۱۰:۴۸,۱۳۹۶/۱/۲۹|

در این مقاله به بررسی جلدهای ضربی ساخته شده در دورهای تیموری، صفوی و قاجار، پرداخته می شود.آشنایی با تاریخ جلد سازی در جهان اسلام نسخه شناسان را در دریافت ارتباط میان جلد ونسخه یاری می کند.

جامعه شناسی تاریخی و موسیقی ایران / محسن حجاریان | ۸:۰,۱۳۹۶/۱/۲۹|

موضوع جامعه شناسی تاریخی و موسیقی به طورکلی بیشتر با مباحث نظری همراه است. در به کارگیری دیدگاه های نظری هم به هر سو که در این وادی گام برداریم ، افقی از جلو چشمانمان گشوده می شود و ما را در شناخت گذشته موسیقی خود آگاه تر می سازد.

تا خراب نکنی نمی‌توانی بسازی در گفت‌وگو با پروانه اعتمادی | ۸:۱۷,۱۳۹۶/۱/۲۸|

پروانه اعتمادی به گفته خود سلیقه‌اش را از بهمن محصص به یادگار برده و جسارتش را از جلال آل‌احمد. صریح است اما صراحت تنها، وجهی از شخصیت اوست. او صورت‌بندی رایج از شناخت را به چالش می‌کشد و مفاهیم دیرآشنا را با مدلول‌های تازه بیان می‌کند. همین موضوع، اظهارنظرهایش را با واکنش‌های مثبت و منفی روبه‌رو می‌کند. سال گذشته یازدهمین فهرست ٥٠٠ هنرمند برگزیده جهان در حالی منتشر شد که نام اعتمادی و چهار هنرمند دیگر ایرانی هم در این فهرست به چشم می‌خورد.

سید محمد بهشتی :از نگاه باستان شناسانه در کشور محرومیم | ۱۲:۲۷,۱۳۹۶/۱/۲۷|

«بهشتی» با بیان اینکه نگاه باستان‌شناسانه داشتن در ملاقات بین رشته‌های مختلف باستان‌شناسی حاصل می‌شود، گفت: در کشور از نگاه باستان‌شناسانه محروم هستیم. شاید این ارمغانی باشد که جامعه باستان‌شناسی ما به جامعه علمی کشور می‌دهد.

شهرداد روحانی: موسیقی اصیل ایرانی از رکود خارج شده | ۱۲:۱۰,۱۳۹۶/۱/۲۷|

رهبر ارکستر سمفونیک تهران معتقد است موسیقی اصیل ایرانی در راه گذر از رکود و حرکت به سوی موفقیت است و در عین حال گفت: نگاه غربی ها به ایران بعد از برجام تغییر کرده که به نظر می رسد این تغییر مثبت است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما