هنر


بررسی اسلوب خط در نسخه‌ای از رسالۀ احکام نجوم | ۹:۷,۱۳۹۶/۳/۱|

خط نامتعارف و کمتر شناخته شده ا ی که نسخه­‌ای از کتاب احکام نجوم (کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، شمارۀ 17225) بدان کتابت شده، یکی از حلقه های گمشده را در تاریخ خوشنویسی ایرانی نمایان می سازد.

معرفی و تحلیل بصری نگاره‌های نسخه خطی جَرون‌نامه / ندا شفیقی | ۹:۴,۱۳۹۶/۳/۱|

جَرون نامه حماسه ای منظوم و مصور متعلق به نیمه دوم دوره صفوی و مکتب نقاشی اصفهان است که در موزه بریتانیا نگهداری می شود. این اثر را به قدری شیرازی نسبت داده اند و داستان آن شرح نبرد سپاه ایران با پرتغالی ها در زمان شاه عباس اول و توصیف صحنه های رزم و رشادت های فرماند هان سپاه صفوی می باشد.

بازشناسی رقم نقاش در نسخ چاپ سنگی دورۀ قاجار | ۹:۰,۱۳۹۶/۳/۱|

در نسخ مصور چاپ ‌‌سنگی- اگر نسخه افتادگی نداشته ‌باشد- نام و رقم کاتب در صفحة اول یا آخر آمده‌ است. این در حالی است که در بسیاری از این نسخ، نام هنرمند تصاویر ذکر نشده‌ است.

بررسی نظام حاکم بر طراحی تذهیب در نسخ بایسنغری / طیبه بهشتی | ۸:۵۸,۱۳۹۶/۳/۱|

از آنجا که به چگونگی ترکیب‌بندی و نظام حاکم بر طراحی تذهیب در نسخ خطی ایرانی تاکنون کمتر توجه شده است، مقالة پیش‌رو کوشیده‌ایم تا با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی موردی و با استفاده از شیوۀ مطالعة کمّی، از یک‌سو، تذهیب‌های دو نسخة خطی شاهنامۀ مصور وغیرمصور بایسنغری را معرفی و توصیف می‌کنیم و از دیگر سو، نظام حاکم بر طراحی آن را به بحث بگذاریم.

دستگاه و موسیقی ایران / محسن حجاریان | ۱۲:۲,۱۳۹۶/۲/۳۰|

در این نوشته به پیدایش "تن رهبر"، یکی از مهم ترین عوامل دگرگونی موسیقی کهن به موسیقی دستگاه ایرانی اشاره می کنیم و در پی آن به رساله ای که ناظر بر تکوین حالت جنینی دستگاه است می پردازیم و در انتها نقل قولی از یک موسیقی شناس انگلیسی در پایان سده نوزدهم که به اهمیت کیفی موسیقی ایران اشاره کرده است را می آوریم.

گرهارد ریشتر؛ رقصنده با اوهام | ۷:۴۹,۱۳۹۶/۲/۳۰|

گرهارد ریشتر شاید شناخته‌شده‌ترین نقاش زمانه ما باشد که او را بیشتر با آثار آبستره می‌شناسیم. او اکنون در شهر کلن آلمان زندگی و کار می‌کند، ٨۵ سال دارد، اما هنوز فعال است. به‌تازگی موزه لودویگ شهر کلن در ماه فوریه گذشته میزبان نمایشی از ریشتر بود؛ ۲۶ اثر انتزاعی که همه در سال ۲٠١۶ آفریده شده بودند. این آثار در اندازه‌های گوناگون؛ از بوم‌های کوچک تا بوم‌هایی بسیار بزرگ در کنار برخی از آثار قدیمی‌تر و چند چیدمان هنرمند قرار گرفته بودند.

خط سوم نستعلیق / دکتر محمدعلی سلطانی - بخش اول | ۹:۶,۱۳۹۶/۲/۲۷|

پیش از انقلاب اسلامی هنر بیشتر در مدار تهران می‌چرخید. در شهرها سکوتی سخت و دلگیر در حوزه فرهنگ و هنر حاکم بود. اصفهان و شیراز و تا حدودی تبریز به سبب ویژگی‌های خاص در این حوزه و عبور و مرور میهمانان خارجی و برگزاری جشنهای زیربنایی، استثنا بودند.

تاثیر نگارگری ایرانی در نقاشی در هند / نسیم کمپانی | ۱۰:۲۹,۱۳۹۶/۲/۲۶|

در قرن دهم میلادی، شمال و شرق هند مورد حمله سلطان محمود غزنوی و محمد غوری قرار گرفت. از این تاریخ به بعد، حضور و نفوذ مسلمانان و حاکمان مسلمان بر هند آغاز گشت. در دوران استیلای مسلمانان بر هند، چندین سلسله بر هند حکمرانی کردند، از جمله سلسله مملوک‌ سلطان‌ (1192ـ1298)، سلسله خلجی (1290ـ1320)، تقلقیان (1320ـ1414)، سلسله سعیدی (1440ـ1451)، و سلسله لودی (1451ـ1526)، تا نوبت به مغولان مسلمان هند یا(گورکانیان) رسید. سلطنت دهلی در سال 1526 توسط سلطان ظهیرالدین محمد بابر گورگانی با شکست ابراهیم لودی پایان یافت و او پادشاهی گورکانی را بنیان نهاد.

گفت‌وگو با احمد وكیلی؛ ما نسلی هستیم كه دوام آوردن‌مان جایزه دارد | ۸:۵۹,۱۳۹۶/۲/۲۶|

احمد وكیلی نامی شناخته شده در هنرهای تجسمی ایران است. وكیلی نقاش است اما در عین حال یكی از مهم‌ترین هنرمندان چاپ در هنر معاصر ایران است و از سوی دیگر به طراح بودن شهرت دارد. آثار وكیلی در ادامه مكتب هانیبال الخاص، نمود فضایی فیگوراتیو و اسطوره‌گرا بوده است، اما این روزها در گالری ایوان مجموعه‌ای از جدیدترین آثار او به نمایش درآمده كه «رو‌ در رو با طبیعت» نام دارد و شامل منظره‌هایی است كه با تكنیك آبرنگ خلق شده‌اند. به بهانه برگزاری این نمایشگاه به آتلیه وكیلی رفتیم و در اتاقی كه روی دیوارهای آن چندین سه‌تار و تابلوهای نستعلیق دیده می‌شد به گفت‌وگو نشستیم.

شاهنامه فردوسی و موسیقی/ حسینعلی ملاح | ۱۱:۱۰,۱۳۹۶/۲/۲۵|

به فرمان سرداری هوشمند و زورمند به نام ابو منصور طوسی، دانشمندانی چند گماشته می شوند تا تاریخ ایران پیش از اسلام را به زبان پارسی دری بنویسند. نگارش این تاریخ در محرم سال 346 ه. به پایان می رسد که امروزه از آن به نام شاهنامۀ ابو منصوری یاد می شود.

آناتومي هويّت؛ در گفت وگو با هادی فراهانی | ۸:۱۵,۱۳۹۶/۲/۲۵|

هادی فراهانی، هنرمند ایرانی ساکن کاناداست که سال‌ها برای معتبرترین روزنامه‌های جهان مثل «وال‌استریت ژورنال»، «نیویورک‌تایمز»، «لس‌آنجلس‌تایمز»، «اینترنشنال هرالد‌تریبيون» و... طراحی و تصویرسازی کرده است. او بعد از بیش از ٢٠ سال فعالیت مستمر در خارج از ایران، با رجوع به سال‌های آغازین فعالیتش در عرصه هنر مسیر تازه‌ای را در فعالیت‌های هنری خود گشوده و تجربه‌ای متفاوت را در مدیای نقاشی رقم زده است. او معتقد است که جذابیت این نمایشگاه آن است که در نقاشی‌ها حرف دل خود را زده و برخلاف سال‌های همکاری‌اش با مطبوعات، سفارش دیگران را به تصویر نکشیده است. در ادامه، گفت‌وگو با این هنرمند به بهانه برگزاری نمایشگاه «صورتش بیرون و معنیش اندرون» در گالری گلستان را بخوانید.

موسیقی ملی ایران | ۱۳:۶,۱۳۹۶/۲/۲۴|

دورۀ هخامنشی: از موسیقی این دوره اطلاع کافی نداریم ولی از گفته های مورخین چنین استنباط می شود که مخصوصاً دو نوع موسیقی یکی مذهبی و دیگری رزمی داشته اند و شک نیست وقتی این دو نوع موسیقی وجود داشته، نوع بزمی آن هم با وجود دستگاه پر تجمل پادشاهان مورد استعمال داشته است.

پژوهشی در جلوه های آیات الهی بر آثار هنری ایرانی ـ اسلامی / مجید ساریخانی | ۱۲:۴۹,۱۳۹۶/۲/۲۴|

جلوه های آیات الهی با زبان و خط عربی، پس از اسلام بر آثار هنری ایران تاثیرگذار بوده است و سکه های مزین به آیه های قرآنی قرن اول هـ. .ق. صحه بر آن می گذارد. این پژوهش، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که جلوه های آیات الهی در ارتباط با آثار هنری ایرانی ـ اسلامی چگونه قابل تبیین است؟

دوران مدرن، نقاب شاعرانه یا هویت زنانه؟ | ۹:۲,۱۳۹۶/۲/۲۳|

اگر بخواهیم پیش از ظهور پروین اعتصامی، سراغ از شاعران زن بگیریم [صرفاً شاعران زن- نه شاعران زنی که به زندگی زنان جامعه‌شان پرداخته باشند یا شعرشان امضای شخصی داشته باشد و اگر به اشتباه، وارد دیوان شاعر مردی شده باشد قابل تشخیص و احراز هویت باشد-] به مشکل جدی برمی‌خوریم. ادبیات هزارساله ما، ادبیاتی به کل، مردانه است با دو سه شاعر زن که در تذکره‌ها نام‌شان آمده و حتی نمی‌توان با اطمینان گفت که چند رباعی به جا مانده از ایشان، شعرِ ایشان است یا شعر شاعران صاحب‌نام یا حتی بی‌نام.

صالحی امیری : وحدت، انسانیت و نجابت پیام جاودان «مختومقلی فراغی» است | ۸:۵۷,۱۳۹۶/۲/۲۳|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از جایگاه والای «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن گفت: گفتمان این شاعر، گفتمان وحدت، اخلاق، انسانیت و نجابت است و قوم ترکمن از این گفتمان نشأت و تأثیر گرفته‌اند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما