اندیشه


آیا کودکان مخاطب افسانه های شاه و پریان هستند؟ / افسانه وارسته فر | ۱۲:۴۸,۱۳۹۶/۳/۳|

برنو بتلهایم در کتاب «روان کاوی افسانه های پریان»، تفسیری روان کاوانه از این افسانه ها ارایه می دهد. این کتاب به محض انتشار در غرب، مخاطبانی بسیار پیدا کرد. بتلهایم در این اثر، با الهام از فروید، به تحلیل روان کاوانه عناصر افسانه ها پرداخته، نشان می دهد که چگونه این داستان ها به حل مشکلات کودکی و رشد شخصیت کودک کمک می کند.

فضل تقدم و تقدم فضل مترجمان کهنه‌کار / عبدالله کوثری | ۱۰:۳۳,۱۳۹۶/۳/۳|

معرفی نویسنده: کوثری از آن دسته مترجمانی است که با تسلط بر اصول و قواعد ترجمه و با رعایت اصل امانت‌داری، آثار عظیم و ارزشمندی را از ادبیات ملت‌های مختلف معرفی کرده است و نقش او به‌خصوص در شناخت ادبیات آمریکای لاتین، بسیار مهم و انکارناپذیر است. از جمله ترجمه‌های او می‌توان به ترجمۀ آثار کارلوس فوئنتس، ماریو بارگاس یوسا و ماشادو د آسیس اشاره کرد. آنچه در پی می‌آید، یادداشت شفاهی عبدالله کوثری دربارۀ ترجمۀ مجدد آثار ادبی است.

در جهت آغاز عقلانیتی نو / اسماعیل نوشاد | ۱۰:۳۰,۱۳۹۶/۳/۳|

می‌توان گفت ایدئالیسم مهم‌ترین جریان فلسفی تاریخ بوده است و درعین‌حال همیشه مورد انتقاد شدید مخالفان: چگونه در این مکتب فکری اصل واقعیت یا وجود ماده، شر و ازاین‌قبیل مسائل به‌راحتی کنار گذاشته می‌شود؟ به‌راستی چرا جریانی به این اندازه متفاوت از جهان واقعی، قوی‎ترین نحلۀ فلسفی و کلامی و عقیدتی بوده است؟ آیا انسان از اساس جهان را نمی‌بیند یا نمی‌خواهد ببیند؟

گریزی از كلان‌نگری نداریم | ۹:۱۷,۱۳۹۶/۳/۳|

تاكید بر مطالعات بین‌رشته‌ای و تعامل و گفت‌وگو میان دانش‌های تخصصی شده بشری، یكی-دو دهه است كه در دستور كار اصحاب علوم انسانی قرار گرفته و ایشان به جای تاكید بر رشته‌های مجزا و تخصصی، از ضرورت هم‌نشینی و هم اندیشی میان دانشوران معارف گوناگون برای توضیح و تبیین كردارهای بشری سخن می‌گویند. فرهنگ رجایی البته گامی از بین رشته‌ای فراتر می‌گذارد و معتقد است اساسا باید از خود این اصطلاح (بین رشته‌ای یا میان رشته‌ای) نیز فراتر رفت، زیرا در بطن این اصطلاح این مفروض را مشاهده می‌كند كه گویی اصل با تفكیك و تمایز میان رشته‌هاست، در حالی كه به باور او فهم جهان انسانی تنها در پرتو نگرشی كلان نگر امكان پذیر است.

حوزه حضور نوشریعتی؛ تسخیر قدرت یا تغییر زندگی؟ | ۸:۵۰,۱۳۹۶/۳/۲|

هاشم آقاجری پروژه‌ نوشریعتی را در چهار بخش دنبال می‌كند: شناسایی تفاوت‌های موقعیت کنونی ما با موقعیتی كه شریعتی در آن به‌سر می‌برد، تمركز بر شریعتی متاخر به‌عنوان زمینه‌ و پایه‌ ‌اصلی بازسازی پروژه‌ نوشریعتی، تبیین فاعلان و عاملان تاریخی در زمانه حاضر و سرانجام تشخیص حوزه حضور نوشریعتی. آیا حوزه حضور آن با تسخیر قدرت تعریف می‌شود یا تغییر زندگی؟

گفت وگو با عبدالله صلواتی؛ فلسفه ملاصدرا یک شیوه زیستن است | ۱۳:۱۰,۱۳۹۶/۳/۱|

عبدالله صلواتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: معتقدم که فلسفه ملاصدرا یک شبکه معرفتی است و به جای اینکه یک فن باشد یک شیوه برای زیستن یا بودن است.

خسروپناه: مبانی حکمت متعالیه بهترین تبیین گر فلسفی برای نظریه تکامل است | ۱۱:۳۳,۱۳۹۶/۳/۱|

مبانی حکمت متعالیه بهترین تبیین گر فلسفی برای نظریه تکامل است همانطوری که طبق ادعای زیست شناسان نظریه تکامل بهترین تبیین گر پدیده های طبیعی است.

غلامرضا اعوانی: باید به وجه ملکوتی فضای مجازی نیز توجه داشت | ۱۱:۳۰,۱۳۹۶/۳/۱|

غلامرضا اعوانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به فرق بین علم و حکمت گفت: تفاوت این دو در وجه ملکوتی حکمت است که علم از آن بی بهره است. همچنین حکمت الهی از حکمت بحثی بیشتر به وجوه ملکوتی توجه دارد. اما علم امروز به این مسایل بی توجه است. ملکوت از کلمه ملک به معنای فرشته است یعنی عالم فرشتگان. ۴ آیه در قرآن پیرامون عالم ملکوت داریم. قرآن همه را به توجه و نظر در ملکوت اشیا دعوت می کند. از آن جا که مراتب وجود انسان با مراتب عالم کبیر منطبق است، انسان به ملکوت اشیا دست نمی یابد مگر آن که به ملکوت درون خود دست یابد. کسی به ملکوت نمی رسد مگر آن که دو بار متولد شده باشد.

محقق داماد: فضای مجازی فرصتی برای رساندن صدای فرهنگ خود به دیگران است | ۱۱:۱۶,۱۳۹۶/۳/۱|

سید مصطفی محقق داماد گفت: فضای مجازی فرصت برابر برای رساندن صدای فرهنگ خود به دیگران را فراهم کرده است و این وظیفه فلسفه و علوم عقلی است که این امر را انجام دهد.

فلسفه در میان ادیان ابراهیمی/ پیتر آدامسون - ترجمه معین احمدی | ۸:۴۵,۱۳۹۶/۳/۱|

وقتی فلسفه به یک اندازه به مسلمانان، یهودیان و مسیحیان نیاز داشت اگر از شما در قرن دهم میلادی پرسیده می‌شد که مهم‌ترین فیلسوف بغداد کیست، احتمالاً بدون معطلی پاسخ می‌دادید فارابی؛ او یکی از معدود متفکران جهان اسلام بود که بین کسانی که اهل‌فن نبودند مشهور بود که با توجه به انگیزۀ او برای کار دوباره روی متافیزیک و فلسفۀ سیاسی ارسطویی و افلاطونی سزاوار می‌نمود.

بحثی در اصالت / مشیت علایی | ۸:۵۶,۱۳۹۶/۲/۳۱|

تکیۀ نابجا بر اصالت و منحصربه‌فرد بودن آثار هنری، اگر از طرف هنرمند و نویسنده حین فرایند خلاقیت صورت گیرد، به گنگی و ابهام و چندمعنایی و نهایتاً بی‌معنایی راه می‌برد که نمونۀ کلاسیک آن در ادبیات داستانی کلاه شارل بوواری در رمان «مادام بوواری» است.

هگل به روایت لوکاچ | ۷:۳۰,۱۳۹۶/۲/۳۱|

گئورگ لوکاچ در كتاب «هگل جوان» زندگی‌نامه فکری متفاوتی از هگل تدوین مي‌کند. لوكاچ در اين كتاب نشان مي‌دهد که در عین برجستگی عناصر ایده‌آلیستی در فلسفه آغازین هگل، او بررسی مسائل اقتصادی را نیز به طور جدی در دستور کار خود داشته است. در ادامه بسط روش دیالکتیک را در فلسفه هگل توضيح مي‌دهد و در بخش‌های پاياني، به برخورد هگل با اخلاقیات کانت، رابطه او با فیشته و شلینگ و گسست او از شلینگ مي‌پردازد و در پایان کتاب «پدیدارشناسی روح» را بررسی مي‌كند.

فاضل غیرفیلسوف / رضا داوری اردکانی | ۹:۵,۱۳۹۶/۲/۳۰|

ما اهل فلسفه، فلسفه اروپایی را از یک «سیاستمدار» و البته «سیاستمدار بافضل» آموخته‌ایم و هنوز هم فلسفه را از طریق سیاست می‌آموزیم.

قلمرو حیرت و مشکات عرفان / مظاهر مصفا | ۱۲:۰,۱۳۹۶/۲/۲۷|

آنچه در این مقال می خوانید، مروری است ادیبانه بر تاریخ تلاش های نافرجام فکری بشر در جهت شناخت حقیقت هستی و گشودن گرهی از معمای رازناک وجود. و شاید بث الشکوایی است برخاسته از قلمی که حاصل سال ها مداقه و باریک بینی در فلسفه حیات و مشاهده گم گشتگی های انسانی را به نثری شعرآمیز و یا شعری نثرآمیز بیان ساخته است.

تقابل عقل و عشق از دیدگاه عطار / شهین اوجاق علیزاده | ۱۱:۵۷,۱۳۹۶/۲/۲۷|

سخن از تقابل میان عاطفه ازلی بی زوال شورآفرین عشق است و بارقه نخستین خلقت یعنی عقل. دو مقوله ای که همواره تعارض آن دو از مهم ترین مسایل مورد بحث در طول تاریخ عرفانی ادب فارسی بوده است. موضوعی که پژوهش ها و نقدهای بسیاری در پی داشته است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما