اندیشه


فلسفه اسلامی در روسیه و آغاز راه در گفتگو با یانیس اشوتس | ۱۲:۱۵,۱۳۹۶/۲/۶|

روسیه از سنتهای دیرینه شرق‌شناسی و از جمله مطالعات فلسفه اسلامی برخوردار است؛ اما در طول دهها سال در فضای حاکمیت ایدئولوژی ماركسیستی در اتحاد شوروی، شرق‌شناسان داخلی مجبور بودند مسائل میراث فلسفی اسلامی را صرفا از زاویه مادی‌گرایانه و حتی ضددین بررسی کنند. در سالهای 1960 ـ 1970به‌تدریج برداشت قبلی مبنی بر مبارزه بین گرایش‌های مادی و ایده‌آلیستی برطرف شد.

خدایان سفر در اساطیر/ نوشین کاظمی | ۸:۳۰,۱۳۹۶/۲/۶|

اسطوره معرب واژه «هستوریا» به معنی جستجو، آگاهی و داستان است. اساطیر نماینده تداوم فرهنگی یک ملت و به نوعی تاریخ آن هستند و پیوندی ناگسستنی با آیینها و عقاید دینی دارند.

میل ذاتی تجدد به زمان آینده / رضا داوری اردکانی – بخش اول | ۸:۱,۱۳۹۶/۲/۶|

گفتاری در باب آینده‌نگری - آینده‌نگاری و برنامه‌ریزی ۱- آینده‌نگری را با آینده‌نگاری اشتباه نباید کرد. آینده‌نگاری در این اواخر به صورت یک علم میان‌رشته‌ای در آمده است و قواعد و روش‌هایی دارد که می‌توان آنها را فراگرفت و در برنامه‌ریزی به کار برد.

اثر ژاک دریدا چه دیر! چه زود! / نیما پرژام | ۸:۳۰,۱۳۹۶/۲/۴|

انتشار کتاب «نوشتار و تفاوت» دریدا با ترجمه یکی از مترجمان کاربلد و خوشنام البته خبر خوبی برای دوستداران دریداست. این کتاب خواندنی حاوی نخستین متونی است که دریدا نوشته، متونی که در آنها با آثار متفکران، شاعران و هنرمندانی نظیر فوکو، دکارت، لویناس، هگل، فروید، لوی استروس، باتای، ادموند ژابس، آرتو و ... درگیر می‌شود و آرام‌آرام سبک فارغ‌البال و ریزبینانه خود را می‌آفریند و پرورش می‌دهد، سبکی که به تحقق غایی سنتی می‌ماند که نیچه «آهسته‌خوانی» می‌نامید.

بازنگری در تعریف رایج از «فرار مغزها» / وحید احسانی – بخش دوم | ۹:۳۶,۱۳۹۶/۲/۳|

۴- توجه به «مسائل اولویت‎دار جامعه» مشابه بخش‎های پیشین، در این بخش مفهوم و اهمیت توجه به «اولویت مسائل» و نقش آن در میزان «فرار» یا «عدم فرار» مغزها با استفاده از چند مثال ساده تشریح شده است.

سارتر در ایران / احمد راسخی لنگرودی - بخش سوم و پایانی | ۷:۴۷,۱۳۹۶/۲/۳|

سایه سارتر بر ادبیات داستانی ایران علاوه بر روشنفکران، بودند داستان‌نویسانی که ملهم از افکار و آثار سارتر دست به نوشتار بردند و چهره‌ای ماندگار از خود بروز دادند؛ این دسته از داستان‌نویسان اصطلاحا «مکتب تهران و اصفهان» نام می‌گیرند که سرسلسلة آن صادق هدایت است.

برونو لاتور: علم هیچ سوال معرفت شناختی مطرح نمی کند | ۹:۵۹,۱۳۹۶/۲/۲|

برونو لاتور گفت: علم هیچ سوال معرفت شناختی مطرح نمی کند. علم از هستی شناسی می پرسد. اگر با سبک معرفت شناسی بخواهیم به عملکرد علم بپردازیم کاملا بی فایده خواهد بود.

آناتومی در ایران: با نگاهی به رسالۀ تشریح الأبدان از گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک / بهروز امینی | ۹:۹,۱۳۹۶/۲/۲|

علم کالبدشناسی (Anatomy) و کالبدشکافی (Autopsy) از دیرباز مسئلۀ جنجال برانگیزی بوده است. اغلب ادیان پیشین، با آن به عنوان امری غیرشرعی برخورد کرده اند و حتّی پس از ظهور اسلام نیز مدّتی این وضع ادامه داشت و با کسانی که مبادرت به این امر می نمودند به شدّت برخورد می شد.

مرتضی یوسفی راد:هدف نهایی فلسفه سیاسی مشاء نظمی است که مردم به سعادت برسند | ۱۳:۴,۱۳۹۶/۱/۳۰|

پنجاه و هفتمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی با ارائه دکتر مرتضی یوسفی راد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در ادامه گزارشی از این نشست را می خوانید.

نوع و فرد در ادبیات و منطق / ضیاء موحد | ۱۲:۵۷,۱۳۹۶/۱/۳۰|

در غزل های سعدی و حافظ و به طور کلی در شعر قدیم ایران تمام معشوقان و شاهدان، سیاه گیسویند و کمان ابرو و سرو قد و نقطه دهان و شیرین زبان و اغلب نامهربان و تندخوی و عاشق کش و از این قبیل: همه ظاهر و باطن یکسانی دارند.

آوردگاه مستبدان و آزادی‌خواهان | ۹:۵,۱۳۹۶/۱/۳۰|

نماهایی جذاب از رخدادهای متن و حاشیه برگزاری نخستین انتخابات در تاریخ ایران

کیهان شناسی و دین اسلام / نیکلاس کمپیون - ترجمه فرزاد شریف زاده | ۱۳:۱۸,۱۳۹۶/۱/۲۹|

نیکلاس کمپیون1، اخترشناس، باستان شناس و مردم شناس بریتانیایی و نگارنده کتاب هایی در باب تاریخ اخترشناسی در فرهنگ های مختلف است. او در حال حاضر رئیس مرکز کیهان شناسی سوفیا در دانشگاه ولز بوده و کتاب های زیادی را پیرامون نجوم و کیهان شناسی نگاشته است.

آغاز جهان در نگاه علم و دین / محمّدمهدی مشایخی | ۱۳:۱۳,۱۳۹۶/۱/۲۹|

آغاز و انجام خلقت همواره یکی از مهم ترین دغدغه‌های دانشمندان و فیزیک  دانان بوده‌است. در این مقاله ضمن تحلیل نظریه های دو دانشمند بزرگ، اینشتین و هاوکینگ، که تأثیری ژرف بر فیزیک‌ نوین و کیهان‌شناسی جدید داشته اند

سارتر در ایران / احمد راسخی لنگرودی - بخش دوم | ۷:۴۲,۱۳۹۶/۱/۲۹|

سارتر با این رویکرد الگوی روشنی را فرا روی حوزه روشنفکری و روشنفکران جوامع مختلف جهان قرار داد. می‌توان گفت وجه غالب روشنفکری سده بیستم در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در جهان سوم متأثر از دیدگاه‌های سیاسی، اجتماعی و مواضع بیدارگرانه اوست.

پاسخ عباس منوچهری به ٢ پرسش درباره میراث شریعتی: اومانیسم راستین | ۷:۲۸,۱۳۹۶/۱/۲۹|

عباس منوچهری، استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، در پاسخ به دو پرسش درباره «اکنون، ما و شریعتی» به دو فقر اشاره می‌کند: فقر اندیشه و فقر اقتصادی رنج‌آور. به نظر او، این دو فقر نماینده بحران روزگار ماست. آنچه در ادامه می‌آید، پاسخ او به دو پرسش زير است: ۱- بحران مبتلابه امروز ما و پرسمان اصلی این دوران چیست؟ ۲- با توجه به میراث شریعتی و پیشینه و پشتوانه هم‌اندیشی و هم‌سخنی در سرمشق گفتمانی و صورت‌بندی معرفتی دوران او، اکنون چه راه‌حل، خروج و برون‌رفتی ارائه می‌دهید؟

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما