آغداشلو شواليه شد

1394/10/23 ۱۰:۰۶

آغداشلو شواليه شد

سه شنبه عصر باغ سفارت فرانسه د‌ر تهران ميزبان نقاشي بود‌ كه د‌ر سكوت كامل خبري و به د‌ور از هياهو وارد‌ خاك فرانسه شد‌ تا بالاترين نشان فرهنگ و هنر اين كشور را از سفير اين كشور د‌ريافت كند‌.آيد‌ين آغد‌اشلو د‌ر واپسين روزهاي د‌ي‌ماه و به د‌ور ازهرگونه شلوغي بار د‌يگر افتخاري بزرگ را براي ايران و هنر ايراني رقم زد‌ ، د‌رست مانند‌ تمامي اين سال‌ها كه بي ريا و به د‌ور از هرگونه جنجالي صد‌ايش را د‌ر كارهايش ريخته است.


سه شنبه عصر باغ سفارت فرانسه د‌ر تهران ميزبان نقاشي بود‌ كه د‌ر سكوت كامل خبري و به د‌ور از هياهو وارد‌ خاك فرانسه شد‌ تا بالاترين نشان فرهنگ و هنر اين كشور را از سفير اين كشور د‌ريافت كند‌.آيد‌ين آغد‌اشلو د‌ر واپسين روزهاي د‌ي‌ماه و به د‌ور ازهرگونه  شلوغي بار د‌يگر افتخاري بزرگ را براي ايران و هنر ايراني رقم زد‌ ، د‌رست مانند‌ تمامي اين سال‌ها كه بي ريا و به د‌ور از هرگونه جنجالي صد‌ايش را د‌ر كارهايش ريخته است. آغداشلو به دور از هرگونه تعارف يا اغراقي يكي از اسطوره‌هاي زمان خويش است.اسطوره‌اي كه هم براي هم نسلان خودش آشنا مانده و هم نسل‌هاي بعد از خودش هيچگاه از او احساس دوري و فاصله نكرده است و  در روزگاري كه خيلي از بزرگان هنر ميان رنگ‌هاي ساختگي پنهان شده و نقاب بر چهره كشيده‌اند تا حائلي باشد ميان آنها و مخاطبان‌شان، آغداشلو دست از رنگ شسته و از هرگونه فاصله ‌اي با آدم‌هاي روزگارش تبري جسته است.نقاشي كه هيچ وقت نخواسته و تمايل نداشته است كه خاص بودنش را فرياد بزند اين‌بار هم از سفارت فرانسه خواست تا اهداي نشان شواليه به او در سكوت برگزار شود تا مبادا خبر نشستن عالي‌ترين نشان فرهنگ دولتي كه همواره به هنر معروف بوده است بر سينه ‌اش به خودنمايي تعبير شود.

نشان هنر و ادب شوالیه که از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان و نویسندگان اعطا می‌شود، بیش از 50 سال سابقه دارد و تاامروز تعدادی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی این جایزه را از آن خود کرده‌اند. نشان شایستگی فرانسه بیش‌تر به افتخارات ملی فرانسوی‌ها مرتبط است و نشانی یک درجه پایین‌تر از لژیون دونور است. هدف جایزه هنر و ادب فرانسه به رسمیت شناختن نقش ویژه ادبیات و هنر در جهت گسترش این حوزه‌هاست و کسانی این جایزه را می‌توانند دریافت کنند که دست کم 30 ساله باشند و در توسعه و غنی ‌کردن فرهنگ فرانسه نقشی داشته باشند. تا کنون به بسیاری از چهره‌های فرهنگی هنری کشور چون شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، پری صابری، لیلی گلستان، جلال ستاری، داریوش مهرجویی، کامبیز درمبخش و محمود دولت‌آبادی تعلق گرفته است. نشان شوالیه شامل جایزه مالی نیست و تنها نشانی است که بر سینه هنرمندان و ادیبان نصب می‌شود و به پاس مجموعه کارهای یک چهره فرهنگی و هنری است. مراسم اهداي نشان شواليه به آيدين آغداشلو راس ساعت 16 در محل سفارت فرانسه در تهران شروع شد.سفير فرانسه سخنراني در مورد جايگاه هنر آغداشلو  در ايران  و جهان ايراد كرد و بعد از سخنان سفير ، نشان شواليه از طرف وزير فرهنگ فرانسه و توسط سفير اين كشور به اين نقاش والاي ايراني اهدا شد.پس از اهداي نشان هم آغداشلو به همان مسلك تواضع هميشگي تنها در چندجمله كوتاه صحبت و از اهداي اين نشان به او به عنوان  يك نقاش ايراني تشكر كرد.اما بعد از آغداشلو نوبت به يار ديرينه او داريوش شايگان رسيد.
و به راستي براي صحبت در مورد هنر آغداشلو و عشقي كه از دريچه كارهايش به جهان پيرامونش هديه مي‌كند چه كسي بهتر از كهنه رفيق سال‌هاي دور اين نقاش؟ شايگان كه خود به فاصله دو سال و به ترتیب نشان دوم و اول این جایزه را از آن خود کرده است  از سال‌هاي دور رفيق وهمراه نقاش پرآوازه ايراني بوده است اين‌بار هم او را تنها نگذاشت و از جان و به زبان فرانسه در مدح اين بزرگ هنرمند نور و رنگ سخن گفت.شايگان زبان به فرانسه گشود و از هنر كهنه رفيقش گفت، از سير نقاشي آغداشلو از 40 سال پيش تا كنون و آنچه بر سر او و هنرش آمده است.شايگان كه امروز مي‌توان او را يك فيلسوف معاصر هنردوست ناميد در سخنان طولاني خود از جهاني گفت كه كشفش براي نقاش 40 سال طول كشيده است. عمري بله درازاي تولد تا بعثت نقاش و حالا در آستانه 75 سالگي فيلسوف معاصر ايراني آغداشلو را در محل سفارت خيامي ‌ترين نقاش ايران ناميد.شايگان نقاشي‌هاي آغداشلو را پرمايه‌ترين هنر معاصر ايران از نظر  فلسفه و عشق ناميد و به شرح اين مفاهيم از نگاه خودش پرداخت.جلسه همان‌طور كه آغداشلو خواسته بود در سكوت خبري و دور از هياهو برگزار شد و ساعت 19 به وقت تهران نوفل لوشاتو نقاشي را بدرقه كرد كه به وقت‌ قدرشناسي فرانسه از هنر او تجليل شده بود.


منبع: قانون

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: