فرهادی: تقویت دانشگاه ها از سیاست های دولت تدبیر و امید است

1394/10/21 ۱۳:۰۶

فرهادی: تقویت دانشگاه ها از سیاست های دولت تدبیر و امید است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سیاست وزارت علوم در دولت تدبیر و امید تقویت دانشگاه ها و هدایت آنها به سوی حل و فصل مشکلات کشور است.


 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سیاست وزارت علوم در دولت تدبیر و امید تقویت دانشگاه ها و هدایت آنها به سوی حل و فصل مشکلات کشور است.

محمد فرهادی روز دوشنبه در مراسم پنجاهمین سال تاسیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: هم اکنون درگیر تصویب برنامه ششم توسعه در هیات دولت هستیم و امیدوارم جهت گیری های اساسی در زمینه وزارت علوم در این برنامه داشته باشیم.
وی گفت: پنجاهمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با نیت بزرگداشت و تکریم علم برگزار می شود که اقدامی ارزشمند به شمار می آید.
وزیر علوم افزود: وقتی از توسعه اقتصادی سخن به میان می آید بلافاصله دانش های اقتصادی به ذهن می رسد و این در حالی است که علوم انسانی در این زمینه نقش موثر و تاثیرگذاری دارد.
وی ادامه داد: در دنیای کنونی نیازمند علوم اجتماعی و انسانی هستیم چرا که این علوم مهم ترین نقش را در نهادینه سازی تفکر اقتصادی در جامعه دارد و سبب توسعه یافتگی می شود.
فرهادی خاطرنشان کرد: دامنه علوم انسانی از سایر علوم پیچیده تر است چون با انسان سر و کار دارد.
وی تصریح کرد: علوم انسانی در دهه های اخیر اگرچه از نظر کمی توسعه داشته اما نتوانسته به اهداف عالی دست یابد که در این زمینه می توان پراکندگی اعتبارات و فقدان برنامه ریزی های جامع را از جمله عوامل این امر برشمرد.
فرهادی اظهارکرد: هم اکنون با تشکیل شورای پژوهش و فناوری علوم انسانی در وزارت علوم قرار است در زمینه ورود فناوری ها اقداماتی صورت پذیرد که امیدوارم زمینه مناسبی به خصوص در پژوهش های علوم انسانی ایجاد کند.
وزیر علوم گفت: ایران در حوزه علوم انسانی حرف برای گفتن زیاد دارد و مسائل اخلاقی و معنوی در اشعار شعرای بزرگ ما موج می زند و باید کارشناسان از دل این میراث کهن نظریه پردازی کنند.
وی در ادامه اظهار داشت: باید پژوهشگاه علوم انسانی با آسیب شناسی مسائل برای آن ها راه حل ارائه کند و پژوهش های نوینی در زمینه ارزش های ایرانی اسلامی انجام دهد.
وزیر علوم گفت: انتظار داریم پژوهشگاه علوم انسانی نقش موثری در تولید علم جهانی داشته باشد چرا که تولیدات علوم انسانی در علم دنیا کم است.
فرهادی خاطرنشان کرد: هم اکنون از یکهزار و 120 نشریه علمی دارای مجوز، 630 نشریه داخلی علوم انسانی هستند اما تاثیر و انتشارشان در عرصه بین المللی کم است.
وی گفت: برنامه وزارت علوم حمایت از توسعه نشریات علمی در عرصه های بین المللی است.
فرهادی در ادامه با اشاره به ایجاد مراکز رشد در کشور گفت: تاکنون 6 مرکز رشد علوم انسانی و هنر در شهرستان های اصفهان، تبریز، مشهد و قم تاسیس شده اما کافی نیست.
وی ادامه داد: از محققان انتظار می رود در تولید بومی علم انسانی فعالیت بیشتری در عرصه بین المللی برای شناساندن داشته های این سرزمین داشته باشند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: دیپلماسی علمی از برنامه های اساسی وزارت علوم بوده و هم اکنون هیات های مختلفی از کشورهای اروپایی مایل هستند در زمینه علوم انسانی و هنر تبادل علمی داشته باشند.
وی یادآور شد: امیدوارم این پژوهشگاه در رسالت اصلی خود که تولید آثار فاخر بومی و تربیت متخصص است، با تکیه بر میراث ایرانی اسلامی موفق باشد.
در پایان این مراسم از کتاب اسناد پژوهشگاه، نسخ خطی نفیس شاهنامه و سامانه مدیریت پژوهشی رونمایی شد.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: