واكنش انجمن نقاشان ايران به عملكرد موزه قطر / براي حفظ نام ايران به يونسكو نامه مي‌دهيم

1394/10/16 ۱۰:۵۲

 واكنش انجمن نقاشان ايران به عملكرد موزه قطر / براي حفظ نام ايران به يونسكو نامه مي‌دهيم

نمايش برخي آثار ايراني مربوط به دوره قاجار در موزه قطر كه از ابتداي امسال و با عنوان «تصاوير زنان ايراني در قرن نوزدهم» و با عنوان فرعي «زنان قاجار» برگزار شده اين روزها موجب واكنش‌هايي از سوي جامعه تجسمي ايران شده است. موزه قطر در اين نمايشگاه چند كار قديمي ايراني متعلق به دوره‌هاي صفوي و قاجار را به نمايش گذاشته‌ كه در اين آثار نام ايران به‌صورت ناقص در برخي آثار آمده و در برخي آثار هم فقط عنوان قاجاريه نوشته شده و خبري از نام هنرمندان نيست.

 

  علي مطلب‌زاده/ نمايش برخي آثار ايراني مربوط به دوره قاجار در موزه قطر كه از ابتداي امسال و با عنوان «تصاوير زنان ايراني در قرن نوزدهم» و با عنوان فرعي «زنان قاجار» برگزار شده اين روزها موجب واكنش‌هايي از سوي جامعه تجسمي ايران شده است. موزه قطر در اين نمايشگاه چند كار قديمي ايراني متعلق به دوره‌هاي صفوي و قاجار را به نمايش گذاشته‌ كه در اين آثار نام ايران به‌صورت ناقص در برخي آثار آمده و در برخي آثار هم فقط عنوان قاجاريه نوشته شده و خبري از نام هنرمندان نيست.
 در تازه‌ترين واكنش‌ها به اين موضوع روز دوشنبه و در ديدار هيات‌مديره انجمن هنرمندان نقاش ايران با مجيد ملانوروزي رييس موزه هنرهاي معاصر تهران، پيشنهادهايي براي عكس‌العمل‌هاي قانوني در مورد اين اقدام موزه قطر در نمايش آثار هنري ايران مطرح شد. در اين جلسه اعضاي هيات‌مديره انجمن هنرمندان نقاش با اشاره به يكي از بندهاي بيانيه خود، يعني حذف نام ايران از آثار هنري ايراني در موزه قطر، بر لزوم تهيه نامه‌اي براي موزه قطر درباره اجحاف به هنر ايران در موزه‌هاي اين كشور تاكيد داشتند كه به پيشنهاد مجيد ملانوروزي اين نامه بهتر است خطاب به سازمان يونسكو تهيه شود. در ادامه اين واكنش‌ها معصومه مظفري رييس هيات‌مديره انجمن هنرمندان نقاش در گفت‌وگو با «اعتماد» از نامه اين انجمن خطاب به موزه قطر و پيشنهاد معرفي كارشناس براي ارايه آثار ايراني خبر داد.
موزه قطر در نمايشگاه اخيرش كه تا ١٦ ژوئن ٢٠١٦ داير است آثار هنري متنوعي از دوره قاجار به نمايش درآورده است؛ آثاري كه در آنها زنان فارسي سوژه اصلي هستند. اين نمايشگاه كه با سرپرستي مدير موزه قطر برگزار شده اهميت زنان را در هنر قرن نوزدهم ايران به نمايش مي‌گذارد و چگونگي تاثيرگذاري اين آثار را بر هنرمندان معاصر بررسي كرده است. در سايت اين موزه در مورد اين نمايشگاه توضيح داده شده كه نمايشگاه «زنان قاجار» رويكردي تازه و مبتكرانه به هنر قاجار دارد. تا به حال محبوب‌ترين نمايش‌هايي كه از دوره قاجار (١٧٧٩ تا ١٩٢٥) صورت گرفته است سوژه‌هاي‌شان سلطه مردان بوده است كه پرتره‌هاي بزرگي را براي اغراق در قدرت مردانه به نمايش درآورده بودند. اما در اين دوره ويژگي مدرنيزه شدن هنري در ايران نيز ديده مي‌شود. در اين نمايشگاه آثار متفاوت و متنوعي شامل كاسه‌هاي لاكي، آبرنگ، دست‌نوشته، جواهر، سراميك و فلزي به نمايش گذاشته شده است. اين نمايشگاه شامل چهار درونمايه «مفاهيم زيبايي: تصاوير زنان در هنر قاجار»؛ «زندگي روزانه»؛ «زنان، قدرت و تهذيب» و «زنان در مقام نمادهاي هنري» است.
موزه قطر كه با نام‌هاي موزه اسلامي و موزه ملي هم شناخته مي‌شود در طول اين سال‌ها آثار هنري متعددي را براي نمايش در اين موزه خريداري كرده است. شيخ سعود بن محمد آل ثاني وزير فرهنگ سابق قطر حدود يك ميليارد دلار از درآمدهاي اين كشور را براي خريد آثار هنري اختصاص داده بود.

منبع: اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: