ولايتي در كنفرانس وحدت:گروه‌هاي تكفيري با نام اسلام تيشه بر ريشه اسلام مي‌زنند

1394/10/7 ۱۰:۱۳

ولايتي در كنفرانس وحدت:گروه‌هاي تكفيري با نام اسلام تيشه بر ريشه اسلام مي‌زنند

بدون شك وحدت اسلامي آرزوي همه مصلحان و دانشمندان روشنفكر اسلامي است و در اين راه تلاش‌ها كرده‌اند. آنچه در اين موضوع مهم است آن است كه اولا مقصود از اتحاد اسلامي روشن باشد و هركس مقصود خاصي نزد خود نداشته باشد و ثانيا راه رسيدن به اتحاد اسلامي ارايه شود. روشن است كه اكثر مشكلات جهان اسلام ناشي از تشتت و تفرقي است كه ميان ملل مسلمان وجود دارد و البته نقش استعمار را در اين تفرقه نبايد ناديده گرفت. باري، براي رفع اين تفرقه و ايجاد اتحاد بايد اقدام كرد، چنان‌كه بزرگان دنياي اسلام از جهان تسنن و جهان تشيع، مانند علامه شيخ عبدالمجيد سليم و علامه شيخ محمود شلتوت، آيت‌الله بروجردي و امام خميني(ره) اقدامات اساسي و موثر انجام داده‌اند.

 

 بدون شك وحدت اسلامي آرزوي همه مصلحان و دانشمندان روشنفكر اسلامي است و در اين راه تلاش‌ها كرده‌اند. آنچه در اين موضوع مهم است آن است كه اولا مقصود از اتحاد اسلامي روشن باشد و هركس مقصود خاصي نزد خود نداشته باشد و ثانيا راه رسيدن به اتحاد اسلامي ارايه شود. روشن است كه اكثر مشكلات جهان اسلام ناشي از تشتت و تفرقي است كه ميان ملل مسلمان وجود دارد و البته نقش استعمار را در اين تفرقه نبايد ناديده گرفت. باري، براي رفع اين تفرقه و ايجاد اتحاد بايد اقدام كرد، چنان‌كه بزرگان دنياي اسلام از جهان تسنن و جهان تشيع، مانند علامه شيخ عبدالمجيد سليم و علامه شيخ محمود شلتوت، آيت‌الله بروجردي و امام خميني(ره) اقدامات اساسي و موثر انجام داده‌اند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به درخواست امام خميني(ره) روزهاي ولادت پيامبر اسلام(ص) كه در دو روايت شيعه و سني است «هفته وحدت» ناميده شد تا گامي در جهت اتحاد مسلمانان برداشته شود و در همين راستا هر ساله كنفرانسي در تهران با حضور صدها شخصيت‌ ديني شيعي و سني برگزار مي‌شود كه كنفرانس «وحدت» نام گرفته است. بيست‌ونهمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي ٦ تا ٨ دي ماه مصادف با ١٥ تا ١٧ ربيع‌الاول در سالن اجلاس سران برگزار مي‌شود. كنفرانس بين‌المللي وحدت امسال با حضور ٧٠ كشور برگزار مي‌شود و در اين كنفرانس بيش از ٥٠٠ نفر از شخصيت‌هاي جهان اسلام و همچنين حدود ٣٢٠ نفر مهمان از شخصيت‌هاي برجسته داخلي حضور دارند. اين كنفرانس با سخنراني رييس‌جمهور آغاز شد كه گزارش كامل سخنراني ايشان را در صفحه سياسي «اعتماد» مشاهده و سخنراني دكتر علي‌اكبر ولايتي مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل و حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدعمار حكيم (رييس مجلس اعلاي عراق) را در اين صفحه مي‌توانيد مشاهده كنيد.

دكتر ولايتي: مسووليت اصلي نخبگان شناخت طرح‌هاي شيطاني است
دكتر علي‌اكبر ولايتي در بيست و نهمين كنفرانس وحدت اسلامي گفت: جهان اسلام دچار يكي از حساس‌ترين دوره‌هاي تاريخي خود شده است، موقعيت ژئوپولتيك جهان اسلام و منابع خدادادي بسيار زيادي كه به مسلمانان توسط خداوند متعال ارزاني شده است، مورد توجه خاص قدرت‌هاي سلطه‌گر و دشمنان قسم خورده اسلام يعني صهيونيسم بين‌الملل است كه براي حفظ موقعيت خود از هيچ گونه قانوني كوتاهي نمي‌كنند. نظام سلطه و استكبار جهاني در پيدايش غده سرطاني منطقه به نام رژيم صهيونيستي و حمايت همه‌جانبه از آن طي ۶۰ سال اخير زخم‌هاي فراواني را بر جهان اسلام فرود آورده و فلسطين به عنوان قلب جهان اسلام مورد ظلم و ستم دول استعمارگر قرار گرفته است.
به گزارش شفقنا، مشاور عالي مقام‌معظم رهبري در امور بين‌الملل ادامه داد: اين تحولات استمرار داشت تا اينكه مردي الهي كه عميقا در اسلام ناب ذوب شده بود، قيام كرد و تنها راه مبارزه و نجات فلسطين را تكيه بر راه و روش اسلامي براساس آموزه‌هاي قرآني و سنت پيامبر قرار داد. اين رويكرد جديد كمتر از دو دهه وعده‌هاي الهي را محقق ساخت و گروه‌هاي كوچكي توانستند از ابتداي سال ۲۰۰۰ و شروع قرن بيست و يكم طي چندين جنگ نابرابر متوازن ولي با انگيزه و نيات پاك الهي شكست‌هاي پي در پي‌اي را در مقابل جبهه مقاومت اسلامي منطقه در لبنان و فلسطين ببينند كه ابهت رژيم جعلي و غيرقانوني را در هم فرو ريخت. پس از پيروزي مقاومت فلسطين و لبنان طي جنگ‌هاي يادشده دول سلطه‌گر به رهبري امريكا اقدام به تقويت زيرساخت‌ها و تجهيز ارتش رژيم صهيونيستي در سه سطح زميني، هوايي و دريايي كرده‌اند و براي حفظ اين رژيم با تخصيص ميلياردها دلار و انتقال دانش و تكنولوژي و طراحي گنبد آهنين نتوانستند تقويت اين رژيم را تامين كنند.
او تصريح كرد: از سوي ديگر شكست اين رژيم روح اعتماد به نفس و عزت مسلمانان را تقويت كرد و منجر به موج سوم بيداري در منطقه شد و ديكتاتورها و حكومت‌هاي وابسته به غرب يكي پس از ديگري سقوط كردند. سقوط مستبدين منطقه فشار مضاعفي را بر جبهه استكبار وارد كرد و ترس و اضطراب آنان را بيشتر از گذشته كرد. در چنين شرايطي كه استراتژي نظم نوين امريكا در دهه ۹۰ تا سال ۲۰۰۰ و جايگزيني واژه تروريسم به جاي كمونيسم براي مقابله با جهان اسلام و موج اسلام‌خواهي ملت‌هاي مسلمان منطقه طراحي و اجرا شد، انديشمندان امريكايي معتقد بودند كه فرهنگ اسلامي جزو خرده‌فرهنگ‌هاست و بايد در فرهنگ ليبرال دموكراسي غرب استحاله شود و فرهنگ و سياست غالب دنيا بايد فرهنگ امريكايي و غربي باشد. اين طرح با شكست مواجه شد و در دهه اول طرح خاورميانه جديد را طراحي و شروع به اجرا كرده‌اند.
ولايتي ادامه داد: با وجود هزينه‌هاي سنگين لشكركشي، هزينه‌هاي نظامي و مالي و تسليحاتي پس از دوران ۱۰ ساله در تمامي پروژه‌هاي منطقه كه مقاصد و اهداف آنان كه تجزيه كشورهاي اسلامي بر اساس قوميت و مليت‌گرايي بود، طراحي شده است. اين طرح از آنجا كه با رويكرد حمله نظامي صورت گرفت نتيجه معكوس داد و ايالت متحده با صرف ميلياردها دلار و لشكركشي نظامي نه‌تنها طرفي نبست، بلكه در تمامي اهداف و سياست‌هاي منطقه‌اي خود شكست خورد. طي سال‌هاي اخير شاهد تغيير رويكرد امريكا هستيم كه با استراتژي قدرت هوشمند و تلفيق قدرت نرم و سخت با يكديگر درصدد است تا به اهداف خود برسد و براي اين منظور سياست جنگ‌هاي نيابتي را در پيش گرفته است كه ابعاد آن چندوجهي است، وجه نرم آن استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي داخلي جهان اسلام و وجه سخت آن بهره‌گيري از گروه‌هاي تكفيري به عنوان بازوان مسلح و نظامي اين سياست به نيابت از نيروهاي امريكايي است.
او گفت: طي سال‌هاي اخير با استفاده از كم‌ بصيرتي و درك ناصحيح و غيرواقعي از تحولات منطقه و جهان اسلام گروه‌هاي تكفيري مورد سوءاستفاده دشمن قرار گرفته‌اند؛ به گونه‌اي كه هم اينك گروه‌هاي تكفيري با نام و عنوان اسلام تيشه بر ريشه اسلام مي‌زنند و با اقدامات غيراسلامي و غيرانساني موجب ترس و وحشت مردم شده‌اند. در يك جمع‌بندي نهايي مي‌توان چنين ارزيابي كرد كه فتنه و توطئه‌هاي كنوني در تاريخ اسلام بي‌سابقه است. در زماني كه اسلام در قرن بيست و يكم در حال رشد روزافزون بوده است استراتژي‌هاي غربي و امريكايي با طراحي دقيق، تمامي قابليت‌ها و توانمندي‌هاي جهان اسلام را به يكديگر مشغول كرده‌اند تا از اين رهگذر علاوه بر جلوگيري از رشد اسلام در سطح دنيا چهره‌اي نامطلوب از اسلام را معرفي كنند و با اسلام‌هراسي جلوي اسلام‌خواهي جوانان جهان به خصوص جوانان امريكا و اروپا را بگيرند.
او در پايان خاطرنشان كرد: مسووليت و رسالت اصلي نخبگان و انديشمندان جهان اسلام كه در كنفرانس وحدت اسلامي جمع شده‌اند شناخت عميق از اين طرح‌هاي شيطاني است و راه‌هاي مقابله با آن براي خنثي كردن اين توطئه عظيم نخستين وظيفه و رسالت همگاني است تا با بصيرت عميق از ترفندها و توطئه‌ها، آنها را در تحقق اهداف شان ناكام بگذارند. جهالت گروه‌هاي تكفيري و توسعه اقدامات خشونت بار آنان آينده امت اسلامي را دچار شكاف عميقي خواهد كرد كه هم‌اكنون بايد براي آن چاره‌انديشيد.
عمار حكيم:  سال آينده سال همزيستي مشترك بين همه امت اسلامي باشد
رييس مجلس اعلاي عراق حجت‌الاسلام والمسلمين سيد عمار حكيم، ضمن تبريك ولادت حضرت پيامبر (ص) و امام جعفر صادق(ع)، اظهار كرد: با توجه به همزماني اين ولادت‌ها با ميلاد حضرت مسيح (ع) بايد به اهميت تقريب مسلمان‌ها فكر كرد. اين فرصتي براي انجام گفت‌وگو ميان مسلمانان و مسيحيان است.  او با اشاره به جمله‌اي از امام علي (ع) در رابطه با پيامبر (ص) بيان كرد: پيامبر (ص) مصلح بزرگي بودند و بايد در اين مناسبت بزرگ به طرح اصلاحي پيامبر(ص) اشاره‌اي داشته باشيم.  او درباره طرح اصلاحي پيامبر(ص) به مواردي اشاره كرد و گفت: يكي از اين پديده‌ها عزلت اجتماعي، دوري از مردم و پناه آوردن به غار حرا است. اين نشان مي‌دهد كه همه پيامبران در ابتدا تنها بودند اما در آخر پيام آنها بين همه مردم فراگير و منتشر مي‌شد.  رييس مجلس اعلاي عراق با بيان اينكه پيامبر(ص) همچنين نگران بودند كه آيا مي‌توانند اين مسووليت سنگين را تحمل كنند، اظهار كرد: موضوع طرح رسالتي خداوند اين است كه پيامبر(ص) سعي كرد در فرهنگي كه آن زمان در جزيره‌العرب حاكم بود تغيير ايجاد كند. مورد ديگر اينكه پيامبر كار خود را مرحله به مرحله آغاز كرد زيرا به زمان نياز است تا مردم بتوانند به اين دين مبين بگروند. همچنان پيامبر اديان قبلي را تصديق كرد زيرا همه پيامبران دعوت به خداپرستي مي‌كردند.
او تصريح كرد: علاوه بر آن افرادي كه مرتكب اشتباهي شده بودند را نيز بخشيد و در پايان در اين برنامه اصلاح‌گرا دين اسلام به هر حال پيروز شد.  سيد عمار حكيم با بيان اينكه ما بايد همه ويژگي‌هاي رسالت پيامبر اسلام را در نظر بگيريم، گفت: بايد در برابر هر فرد يا گروهي كه مي‌خواهد ميان مسلمانان تفرقه ايجاد كند، بايستيم. اين وحدت ثروت عظيمي است كه جامعه امروز ما به آن نياز دارد. اگر جامعه متفرق شد خطري براي كل اسلام خواهد داشت. اين تنوع و تعدد احزاب و افراد نبايد به يك منافع‌پرستي تبديل شود و نبايد اين اهداف حقوق ديگر احزاب و افراد را ناديده بگيرند. همچنين نبايد در جامعه گروهي بر گروه ديگر برتري داشته باشد.
او با بيان اينكه بي‌ديني آسيب بسياري به جامعه مي‌رساند، گفت: بر اين اساس دين بايد بخشي از حكومت باشد و حكومت نبايد دور از دين باشد. اين خطرناك‌ترين چالشي است كه با آن مواجه هستيم. دنيا تغيير كرده است، ارتباط مستقيم بين مردم و حوادث پي در پي، فرهنگ جديدي در دنيا به وجود آورده است. ديگر مرزها چندان كارساز نيست و از نفوذ اين گروه‌هاي جنايتكار جلوگيري نمي‌كند. اين گروه‌هاي تروريستي مي‌توانند بين همه كشورها رفت و آمد داشته باشند.
او ادامه داد: در حال حاضر ما با مشكل فرقه‌گرايي و افراط‌گرايي رو‌به‌رو هستيم، در حال حاضر متاسفانه اغلب مدارس ديني افراط و افراط‌گرايي اسلامي را درس مي‌دهند، بايد در برابر اين افكار افراطي بايستيم. به اعتقاد من امت اسلامي به دليل اين افكار شاهد جنگ‌هاي خونين بسياري شده است. اين آتش‌سازي‌ها مي‌توانند همه امت را دربر بگيرد و بسيار نابودكننده‌تر از آنچه در گذشته است، باشد. بايد همزيستي داشته باشيم و در برابر گفتمان‌هايي با هدف ايجاد تفرقه و اختلاف بايستيم. بايد در برابر هر كه مي‌خواهد از اين اختلافات سوءاستفاده كند بايستيم به ويژه از توانمندي‌هاي جوانان استفاده كنيم. بايد به‌طور جدي و به سرعت وارد عمل شويم و به برگزاري كنفرانس‌ها اكتفا نكنيم.
رييس مجلس اعلاي عراق تصريح كرد: ما بايد نتايج اين اجلاس را به سازمان تعاون اسلامي و غيره ابلاغ كنيم. سازمان ملل سازمان همكاري‌هاي اسلامي است و همه سازمان‌هاي بين‌المللي بايد در برابر همه گروه‌هايي كه در ايجاد فرقه‌گرايي تلاش مي‌كنند، بايستند. بايد در برابر فضاي رسانه‌هاي الكترونيكي كه به تفرقه ميان مسلمانان دامن مي‌زنند نيز بايستيم.
او با بيان اينكه منطقه خاورميانه امروزه شاهد تحولاتي است و برخي از سايكس پيكو جديد سخن مي‌گويند، اظهار كرد: تلاش‌هايي براي تحولات و تغييرات سياسي و نفوذ در منطقه صورت مي‌گيرد، بايد آگاه باشيم، گرد هم آييم و در برابر اين توطئه‌هاي جديد بايستيم. نبايد اجازه داد كشورها و دولت‌هاي بيگانه در تعيين سرنوشت ما دخالت كنند. بايد با ديدگاه مسالحه و مسالمت زندگي كنيم و دوستي داشته باشيم. دعوت مي‌كنم به تشكيل كنفرانسي ميان مسلمانان و مسيحيان و به وسيله افرادي كه بتوانند وارد گفت‌وگو شوند تا بتوان به اين اختلافات پايان داد زيرا دشمنان مي‌خواهند با ايجاد فتنه و اختلاف همه ما را از بين ببرند.  عمار حكيم تصريح كرد: بايد سال آينده سال همزيستي مشترك بين همه امت اسلامي باشد. جامعه عراق در حال جنگ با گروه تكفيري داعش است و پيروزي‌هايي در برابر آنها به دست آورده است. با استفاده از توانمندي خود و به كارگيري همه نيروهاي مبارز عراقي از هر مذهب و قومي در جهت آزادي سرزمين‌مان استفاده خواهيم كرد.
رييس مجلس اعلاي عراق با تاكيد بر لزوم پايبندي به همه مولفه‌هاي وحدت داخلي در جامعه عراق گفت: ما به دنبال اجراي يك طرح سياسي هستيم كه در آن همه گروه‌هاي ملت عراق در نظر گرفته شوند. به دنبال چنين راه‌حل سياسي براي مشكلاتي هستيم كه ملت ما با آن مواجه هستند. به اعتقاد ما همين راه‌حل را مي‌توان در سوريه، يمن، لبنان و كشورهاي ديگر نيز اجرا كرد. از همه مبارزان فلسطيني مي‌خواهم كه در برابر رژيم اشغالگر صهيونيستي متحد شوند، ان‌شاء‌الله پيروزي در راه است.

جمله‌هاي كليدي
ولايتي: در زماني كه اسلام در قرن بيست و يكم در حال رشد روزافزون بوده است استراتژي‌هاي غربي و امريكايي با طراحي دقيق، تمامي قابليت‌ها و توانمندي‌هاي جهان اسلام را به يكديگر مشغول كرده‌اند تا از اين رهگذر علاوه بر جلوگيري از رشد اسلام در سطح دنيا چهره‌اي نامطلوب از اسلام را معرفي كنند و با اسلام‌هراسي جلوي اسلام‌خواهي جوانان جهان به خصوص جوانان امريكا و اروپا را بگيرند.
عمار حكيم: در حال حاضر ما با مشكل فرقه‌گرايي و افراط‌گرايي رو‌به‌رو هستيم، در حال حاضر متاسفانه اغلب مدارس ديني افراط و افراط‌گرايي اسلامي را درس مي‌دهند، بايد در برابر اين افكار افراطي بايستيم.

روزنامه: اعتماد
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: