خرید تابلوی سهراب سپهری برای موزه هنرهای معاصر

1394/8/30 ۱۱:۱۶

خرید تابلوی سهراب سپهری برای موزه هنرهای معاصر

اثری از سهراب سپهری به موزه هنرهای معاصر رفت. در هشتمین نمایشگاه فروش «هفت‌نگاه» اثری از سهراب سپهری با قیمت ١٥٠‌میلیون تومان برای موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد.

 

 

سحر آزاد: اثری از سهراب سپهری به موزه هنرهای معاصر رفت. در هشتمین نمایشگاه فروش «هفت‌نگاه» اثری از سهراب سپهری با قیمت ١٥٠‌میلیون تومان برای موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد.

گروه «هفت‌نگاه» برای هشتمین سال نمایشگاه فروش خود را از جمعه، ٢٢ آبان در فرهنگسرای نیاوران آغاز کردند هرچند که این‌بار فریال سلحشور، مدیر گالری دی غایب بود. لیلی گلستان، سخنگوی «هفت‌نگاه» با بیان اینکه سلحشور صرفا به دلیل مشکلات خانوادگی در این دوره حضور نداشته است، درباره جزئیات فروش این دوره تا چهارمین روز برگزاری گفت: «ما به یکی از اهدافمان که ورود اثر هنری به خانه‌های مردم بود، رسیده‌ایم. تا امروز ٨٨ اثر به ارزش ٩٤٠‌میلیون تومان به فروش رفته است. گران‌ترین اثر فروخته‌شده تابلوی ١٥٠‌میلیونی سهراب سپهری بود که موزه هنرهای معاصر آن را خرید. ارزان‌ترین اثر فروخته‌شده هم ١٠٠‌هزار تومان بود. آثار این نمایشگاه از ١٠٠‌هزار تا ٩٥٠‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند».

به گفته گلستان وزارت ارشاد اثر دیگری هم از این نمایشگاه را برای خانه موسیقی خریده است. سخنگوی هفت‌نگاه همچنین گفت‌ گران‌ترین اثر این نمایشگاه تابلوی دیگری از سهراب سپهری و پرفروشترین هنرمند این دوره از نظر تعداد آثار تاکنون علیخان عبداللهی، هنرمند افغان است.

او همچنین درباره عوایدی که از فروش آثار، در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد، عنوان کرد: «٣٥درصد فروش آثار به «هفت‌نگاه» و ١٠ درصد آن به فرهنگسرای نیاوران می‌رسد. بسیاری از آثار متعلق به مجموعه‌دارها هستند و آنها با پولی که از فروش آثارشان به دست می‌آوردند، یک اثر جدید می‌خرند.

مدیر گالری گلستان سپس به روند راه‌اندازی انجمن صنفی گالریداران یا اتحادیه گالری‌داران که در دوره قبل «هفت‌نگاه» نوید داده شده بود، اشاره کرد: «از سال گذشته تاکنون پیگیر تشکیل انجمن بودیم. این کار، سخت نیست اما تلاشی درازمدت را طلب می‌کند. تا امروز نیز مخالفتی با این موضوع وجود نداشته است و امیدواریم تا سال آینده این کار انجام شود. به‌هرحال چنین انجمن صنفی به دلیل وجود مشکلات گالریداران و آسیبهایی که به هنرهای تجسمی وارد شده است لازم است».

آریا اقبال، مدیر گالری آریا و یکی دیگر از اعضای «هفت‌نگاه» نیز درباره نبود فراخوان برای علاقه‌مندان حضور در این رویداد چنین پاسخ داد: «ما فعلا ترجیح می‌دهیم فراخوان عمومی نداشته باشیم. اگر فراخوان بدهیم «هفت‌نگاه» به یک اکسپو تبدیل می‌شود و اکنون چنین برنامه‌ای نداریم».

او سپس به تغییر درباره داوری در دوره‌های بعد اشاره کرد: «برای دوره بعد و با هدف بالابردن سطح نمایشگاه، دو بار داوری روی آثار انجام شود. این دو مرحله یک‌بار از روی CD آثار و بار دیگر از روی اصل کارها انجام می‌شود و به نظر من کیفیت هفت‌نگاه را بالاتر خواهد برد».

الهه جواهریان، مدیر گالری الهه در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه ایده اولیه شکل‌گیری «هفت‌نگاه» از سوی سیدمحسن هاشمی مطرح شده است، گفت: «بعضی هنرمندان اثری را که سال قبل ارائه کرده بودند و فروش نرفته بود یا رد شده بود، برای دوره بعد می‌فرستند اما ما آثار هر دوره را چک می‌کنیم تا اثر تکراری در هفت‌نگاه به نمایش درنیاید».

همچنین لیلی ثمری، مدیر گالری هفت ثمر و دیگر عضو این گروه گفت: «نمایشگاه از دوره اول خیلی تغییر کرده است و در هر دوره پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. هم از نظر فروش و هم از نظر تعداد هنرمندان».

هشتمین نمایشگاه هفت‌نگاه تا ششم آذرماه همه‌روزه در فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای پاسداران، روبه‌روی پارک نیاوران دایر است.

منبع: روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: