اجرای اپرای «خیام» با حضور خوانندگان ایرانی و خارجی

1394/8/19 ۰۹:۱۷

اجرای اپرای «خیام» با حضور خوانندگان ایرانی و خارجی

بهروز غریب‌پور از برنامه‌ریزی برای استفاده از چند خواننده‌ی خارجی در اپرای عروسکی «خیام» خبر داد. کارگردان اپرای عروسکی «خیام» در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا بیان کرد: عروسک‌های این اپرا در حال طراحی دو بعدی هستند و از آنجا که تعداد صحنه‌های این اپرا زیاد است، اپرای عروسکی خیام را می‌توان به لحاظ تعداد عروسک پرشمارترین اثر عروسکی دانست که روی صحنه خواهد رفت.


 

بهروز غریب‌پور از برنامه‌ریزی برای استفاده از چند خواننده‌ی خارجی در اپرای عروسکی «خیام» خبر داد.

کارگردان اپرای عروسکی «خیام» در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا بیان کرد: عروسک‌های این اپرا در حال طراحی دو بعدی هستند و از آنجا که تعداد صحنه‌های این اپرا زیاد است، اپرای عروسکی خیام را می‌توان به لحاظ تعداد عروسک پرشمارترین اثر عروسکی دانست که روی صحنه خواهد رفت.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت نفوذ خیام در اروپا و آمریکا تلاش می‌کنم از خواننده‌های خارجی نیز در این کار استفاده کنم تا برخی از رباعیات خیام به زبان انگلیسی، آلمانی‌ و نیز عربی اجرا شود.

او گفت: در این‌باره در حال مذاکره با خوانندگانی که ایرانی‌الاصل هستند یا تمایل دارند در این اثر حضور داشته باشند، هستیم.

غریب‌پور همچنین خاطرنشان کرد: برآورد مالی این اپرای عروسکی 250 میلیون تومان است که البته رقم بسیار اندکی است، اما با توجه به شرایط مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رقم حداقلی را پیشنهاد داده‌ایم و مذاکراتی را هم به صورت شفاهی با آقای مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین بودجه انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کماکان روی موسیقی اپرای خیام کار می‌شود، افزود: با توجه به وعده‌ی مثبت آقای مرادخانی برای تامین بودجه، امیدوار هستیم تا تولید این کار به نتیجه برسد و بودجه‌ی آن از طریق مرکز هنرهای نمایشی، بنیاد رودکی، معاونت هنری یا به صورت مشارکتی یا از محلی دیگر تامین شود.

به گزارش ایسنا، غریب‌پور پیش از این گفته بود: در این اپرا گوشه‌هایی از زندگی خیام و افکار او و همچنین تاثیری که روی مردم ایران و حتی جهان داشت‌، دیده خواهد شد. اگر سعدی خودش سفر کرد‌ه بود، خیام با رباعیاتش در جهان سفر کرده و به همین دلیل در این کار موسیقی جایگاه ویژه‌ی خود را دارد و خاص و غنی ساخته خواهد شد.

او درباره‌ی داستانی که در اپرای «خیام» روایت می شود نیز اظهار کرده بود: ماجرا از نقطه‌ای آغاز می‌شود که خیام به یک بلوغ فکری فلسفی و علمی می‌رسد و اندیشه‌هایش در تقابل با جهان پیرامون و جنبش حسن صباح قرار می‌گیرد.

این کارگردان به عنوان یک انسان اعتدال‌گرا، به دور از تعصبات در حال کشف و شهود جهان پیرامون خود است. در حالی که آنچه در دنیا درباره خیام بیشتر گفته می‌شود این است که او فردی دائم الخمر و شاعری لاابالی بوده و انگار از علم و اندیشه بریده است.

اپرای عروسکی «خیام» قرار است با آهنگسازی امیر بهزاد اجرا شود.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: