نخل‌برداری از رسوم خاص مهریزی‌ها در محرم

1394/7/28 ۱۱:۴۰

نخل‌برداری از رسوم خاص مهریزی‌ها در محرم

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی مهریز از مهمترین رسوم خاص ماه سوگواری محرم در این شهرستان را علم‌برداری، شدّه‌گردانی و نخل‌برداری ذکر کرد. "محمدرضا فلاحتی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، تصریح کرد: درماه محرم به خصوص در دهه اول آن، مراسم‌های مختلفی در سوگ حضرت اباعبدلله(ع) در شهرستان مهریز برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به مراسم عَلَم‌برداری اشاره کرد.

 

 

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی مهریز از مهمترین رسوم خاص ماه سوگواری محرم در این شهرستان را علم‌برداری، شدّه‌گردانی و نخل‌برداری ذکر کرد.

"محمدرضا فلاحتی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، تصریح کرد: درماه محرم به خصوص در دهه اول آن، مراسم‌های مختلفی در سوگ حضرت اباعبدلله(ع) در شهرستان مهریز برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به مراسم عَلَم‌برداری اشاره کرد.

وی ادامه داد: "علم" چوب صافی به طول دو تا هفت متر است که سه تا چهار متر از قسمت بالای آن را پارچه‌های الوان می‌بندند و در رأس علم نیز قسمتی صلیب شکل بنام "طوق" وجود دارد که فقط دستمال‌های خوشرنگ به آن می‌بندند.

فلاحتی گفت: گرچه علم‌ها همه به نام حضرت ابوالفضل(ع) و نماد علمدار بودن آن حضرت است، ولی همه ساله علمی اختصاصاً به نام "علم ابوالفضل (ع)" درنظر می‌گیرند که پارچه آن مشکی یا سبز است. پارچه‌های علم معمولاً امانت یا پارچه‌ی نذری است. کسانی که نذر کرده‌اند، خودشان آن را به علم گره می‌زنند و در غیر این صورت، فرد سیدی باید این کار را در یکی از روزهای محرم حد فاصل اول تا نهم محرم انجام دهد.

وی اظهار کرد: علم به عنوان نماد پرچم حضرت ابوالفضل (ع) در نبرد با یزیدیان، از روز سوم محرم به عنوان بخشی از مراسم عزاداری در مهریز توسط افرادی توانمند از زمین بلند می‌شود و دور گردانده می‌شود. از دیگر مراسم‌ مرسوم ماه محرم در مهریز "شَدّه‌گردانی" است. شَدّه که مشابه علم است را برای حضرت علی‌اکبر(ع) در نظر می‌گیرند.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی مهریز، آیین نخل‌برداری را از دیگر رسوم مهریزی‌ها خواند که همانند سایر شهرهای استان یزد برگزار می‌شود و در این باره گفت: نقل یا نخل، اسکلت چوبی به شکل قلب است که بدنه آن را با چوب گردو به صورت مشبک و پایه‌های آن را با چوب درخت چنار ساخته‌اند و از آن به عنوان مُحَفَّه یا تابوت امام حسین(ع) تلقی می‌شود.

فلاحتی خاطرنشان کرد: در بیشتر مناطق اطراف شهر مهریز، همه ساله با آیینی خاص، نخل را آیینه‌بندی می‌کنند و در روز عاشورا حرکت می‌دهند. البته در گذشته، هر کدام از پایه‌های نخل به طایفه‌ای تعلق داشت و هر کدام مخصوص قشر و فرقه خاصی از جمله قصاب‌ها، دباغ‌ها، آهنگرها، میراب‌ها و نجارها بود و هر فرقه مسئولیت پایه خود را در نخل‌برداری برعهده داشت ولی اکنون این رسوم از بین رفته و همه متحد و یکپارچه نخل را بلند می‌کنند.

فلاحتی از مراسم‌هایی مانند جوش‌زنی، دسته‌بندی اسد، نمایش بازار شام و شام‌غریبان به عنوان دیگر مراسم‌های مرسوم ماه محرم در شهرستان مهریز یاد کرد.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: