یادی از باقر آیت الله زاده شیرازی، چهره ماندگار معماری

1394/5/28 ۱۳:۱۱

یادی از باقر آیت الله زاده شیرازی، چهره ماندگار معماری

امروز مصادف با سالروز درگذشت یکی از چهره‌های ماندگار معماری است که برای اولین بار جایزه بزرگ معماری آقاخان را کسب کرد. باقر آیت‌الله زاده شیرازی معمار، مرمت گر، استاد دانشگاه، چهره ماندگار عرصه معماری، و عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران، بنیان‌گذار مرمت علمی بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در ایران و از بنیان‌گذاران سازمان میراث فرهنگی کشور است.

 

 

امروز مصادف با سالروز درگذشت یکی از چهره‌های ماندگار معماری است که برای اولین بار جایزه بزرگ معماری آقاخان را کسب کرد.

 باقر آیت‌الله زاده شیرازی معمار، مرمت گر، استاد دانشگاه، چهره ماندگار عرصه معماری، و عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران، بنیان‌گذار مرمت علمی بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در ایران و از بنیان‌گذاران سازمان میراث فرهنگی کشور است.

باقر آیت‌الله زاده شیرازی سال ۱۳۱۵ در نجف اشرف به دنیا آمد. او پس از تکمیل تحصیلات متوسطه در دبیرستان دارالفنون وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شد. آیت‌الله زاده شیرازی دارای دکترای مرمت آثار تاریخی به سال ۱۳۵۰ از دانشگاه رم است.

او پس از بازگشت به ایران، دفتر فنی سازمان حفاظت آثار باستانی ایران را در اصفهان بنیان گذاشت و در تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور در ۱۳۶۴ تلاش مؤثر داشت. این معمار در دانشگاه‌های تهران، علم وصنعت، شهید بهشتی و سایر مؤسسات آموزش عالی کشور، به تدریس می‌پرداخت.

آیت‌الله‌زاده شیرازی پس از اخذ دکترای خود در رشته معماری از دانشگاه رم ایتالیا در سال ۱۳۵۰ به تألیف و تحقیق پرداخت و نیز در سال ۱۳۶۴ تلاش شایانی در تأسیس سازمان میراث فرهنگی کشور و برگزاری کنگره‌های مختلف علمی در ارتباط با معماری و شهر‌سازی کرد.

این هنرمند معمار، زبان انگلیسی- ایتالیایی را به‌خوبی می‌دانست و برای اولین بار جایزه بزرگ معماری آقاخان را درزمینهٔ مرمت به‌اتفاق اوژتیو گالری ایتالیایی کسب کرد او. به علم و تولید اعتقاد داشت؛ از کمبود علم و صنعت و استفاده آن در معماری ایران رنج می‌برد و می‌گفت: "ما در انقلاب صنعتی سهیم نبودیم و باید جبران کنیم راهی جز این نیست".

باقر آیت‌الله زاده شیرازی ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ بدرود حیات گفت.

هنر آنلاین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: