کشف نشانه هایی از سکونتگاه 9 هزار ساله در بهبهان

1394/5/12 ۱۲:۳۱

کشف نشانه هایی از سکونتگاه 9 هزار ساله در بهبهان

سرپرست هیات گمانه زنی و کاوش در تپه مهتاج بهبهان، از کشف نشانه هایی از سکونتگاه 9 هزار ساله در این محل خبر داد. حجت دارابی گفت: تپه مهتاج در پژوهش های باستان شناسی سال گذشته توسط عباس مقدم، برای نخستین بار به عنوان یک محوطه نوسنگی بدون سفال ثبت شد.

 

 سرپرست هیات گمانه زنی و کاوش در تپه مهتاج بهبهان، از کشف نشانه هایی از سکونتگاه 9 هزار ساله در این محل خبر داد.

حجت دارابی گفت: تپه مهتاج در پژوهش های باستان شناسی سال گذشته توسط عباس مقدم، برای نخستین بار به عنوان یک محوطه نوسنگی بدون سفال ثبت شد.

وی اضافه کرد: نتایج به دست آمده از عملیات گمانه زنی و کاوش در تپه مهتاج بهبهان دربرگیرنده قدیمی ترین مدارک مربوط به کشاورزی و دامپروری، نشان از وجود یک استقرار 9 هزار ساله و قبل از زمان تولید سفال در دشت بهبهان دارد.

دارابی ادامه داد: در پی اهمیت بالای تپه مهتاج به منظور تکمیل گاهنگاری استقرار انسان در دشت بهبهان و نیز نظر به تخربیات بسیار زیاد در آن، با تلاش مقدم،برنامه تعیین عرصه و حریم آن مورد توجه و تصویب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تپه مهتاج در شمال غرب شهر بهبهان استان خوزستان قرار دارد تصریح کرد: تمام سطح محوطه تسطیح شده و تنها بقایای بسیار کمی از لایه های تحتانی استقرار در آن به جای مانده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وی افزود:هرچند حجم کاوش در تپه مهتاج بسیار کم است، اما نتایج اولیه نشان از وجود یک استقرار حدود 9 هزار ساله و قبل از زمان تولید سفال در دشت بهبهان دارد.

وی گفت: یافته های محوطه اغلب شامل صنایع و ادوات سنگی از قبیل سنگ هاون، سنگ ساب و دسته هاون است که بر این اساس به نظر می رسد تولید و فرآوری غذاهای گیاهی در معیشت ساکنان تپه مهتاج نقش مهمی داشته است.

دارابی گفت: تپه مهتاج می تواند قدیمی ترین مدارک مربوط به کشاورزی و دامپروری در دشتهای نزدیک به سواحل خلیج فارس را در دسترس قرار دهد.

وی افزود: امیدواریم با تلاش مسوولان ذیربط در صیانت از چنین محوطه های باستانی گام های عملی موثری برداشته شود تا بتوان اطلاعات دقیق و علمی از ساختارهای مختلف زندگی اجداد و نیاکان خود به دست آوریم.

دارابی اضافه کرد: این امر نیازمند آسیب شناسی و برنامه ریزی بلندمدت پژوهشی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش در تپه مهتاج شهرستان بهبهان استان خوزستان که در 16 تیرماه امسال با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شده تا 16 شهریور ادامه دارد.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: