طراح فرش مجلس شورای ملی درگذشت

1394/4/29 ۱۲:۱۱

طراح فرش مجلس شورای ملی درگذشت

پیشکسوت طراحی فرش ایران در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت. معاون صنایع دستی استان تهران با تأیید این خبر و تسلیت به جامعه هنرمندان صنایع دستی، گفت: استاد «پاکدست» در نخستین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی استان تهران حضور داشت و فکر می‌کنم امروز مراسم تشییع جنازه او برگزار شد. شهرام مریخی ضمن بی‌اطلاعی از چگونگی و چرایی علت فوت این هنرمند، اظهار کرد: فکر می‌کنم این هنرمند پیشکسوت به علت کهولت سن فوت کرده است.

 

پیشکسوت طراحی فرش ایران در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت.
معاون صنایع دستی استان تهران با تأیید این خبر و تسلیت به جامعه هنرمندان صنایع دستی، گفت: استاد «پاکدست» در نخستین نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی استان تهران حضور داشت و فکر می‌کنم امروز مراسم تشییع جنازه او برگزار شد.
شهرام مریخی ضمن بی‌اطلاعی از چگونگی و چرایی علت فوت این هنرمند، اظهار کرد: فکر می‌کنم این هنرمند پیشکسوت به علت کهولت سن فوت کرده است.
«جعفر پاکدست»، هنرمند و یپشکسوت طراحی فرش در سال 1310 در شهرستان سردرود از توابع تبریز به دنیا آمد. وی علاوه بر قالیبافی، صنعت رنگرزی را نیز تجربه کرد و از 18 سالگی با طراحی‌های چشم‌نواز قالی مشهور شد.
پاکدست از سال 1342 به استخدام شرکت فرش ایران درآمد و بسیاری از طراحی‌های زیبایش بر روی فرش‌های آن شرکت بافته شده است. وی در سال 1381 به دکترای افتخاری نائل آمد و دریافت لوح تقدیر از رئیس‌جمهور و نشان درجه یک هنری را در کارنامه خود داشت.
مرحوم پاکدست در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه هنر اسلامی تبریز، الزهرا، هنر، سوره و فرهنگسرای هنر تهران به عنوان استادیار به تدریس عملی طراحی قالی و فرش پرداخت.
از آثار قلمی و طراحی‌های منحصر بفرد مرحوم پاکدست، علاوه بر تألیف و ترسیم کتاب ارزشمند «شیوه طراحی فرش»، می‌توان به طراحی فرش‌های مجلس شورای ملی سابق، فرش‌های سفارشی وزارت امور خارجه جهت سفارتخانه‌های ایران، فرش‌های آستان قدس رضوی، فرش‌های سفارشی کشور عربستان و بازسازی طرح فرش شیخ صفی و طراحی فرش پنج هزار متری پادشاه عمان اشاره کرد.
وی تا سال 1339 در زادگاه خود به امر قالی همت گماشت. بعد از آن در بازار تبریز و سپس با استخدام در شرکت سهامی فرش ایران در تهران و خراسان فعالیت‌های خود را ادامه داد. استاد پاکدست در سال 1366 به افتخار بازنشستگی نائل آمد اما خود را بازنشسته دنیای هنر نکرد.
ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: