فراخوان دومين همايش پژوهشي قرآن و هنر

1394/4/3 ۰۸:۲۳

فراخوان دومين همايش پژوهشي قرآن و هنر

فراخوان دومين همايش پژوهشي قرآن و هنر منتشر شد. به گزارش روابط عمومي خانه هنرمندان ايران، متن اين فراخوان به شرح زير است: هنر اسلامي، به عنوان تنها شاخه از رشته هنر، که مستقيما پيوسته و وابسته به قرآن و روايات است، در ايران اسلامي با سابقه‌ مطالعاتي خوبي که دارد در حال رشد و بالندگي است. از ديرباز در نظريه‌هاي انديشمندان و فلاسفه ايراني همواره راجع‌به هنر و علم ايراني - اسلامي فصول پراهميتي وجودداشته‌است. اين فعاليت به‌عنوان جريان زنده و پويا که مانندش را کم بتوانيم سراغ‌گرفت، تا امروز ادامه پيداکرده‌‌است. پس از انقلاب اسلامي هم تحقيقات درباره قرآن‌کريم و هنر و روابط متقابل اين دو، جان دوباره‌اي گرفته‌است.


 

فراخوان دومين همايش پژوهشي قرآن و هنر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي خانه هنرمندان ايران، متن اين فراخوان به شرح زير است:

هنر اسلامي، به عنوان تنها شاخه از رشته هنر، که مستقيما پيوسته و وابسته به قرآن و روايات است، در ايران اسلامي با سابقه‌ مطالعاتي خوبي که دارد در حال رشد و بالندگي است. از ديرباز در نظريه‌هاي انديشمندان و فلاسفه ايراني همواره راجع‌به هنر و علم ايراني - اسلامي فصول پراهميتي وجودداشته‌است. اين فعاليت به‌عنوان جريان زنده و پويا که مانندش را کم بتوانيم سراغ‌گرفت، تا امروز ادامه پيداکرده‌‌است. پس از انقلاب اسلامي هم تحقيقات درباره قرآن‌کريم و هنر و روابط متقابل اين دو، جان دوباره‌اي گرفته‌است.

در نخستين همايش پژوهشي قرآن و هنر که 24 مرداد 1391 در خانه هنرمندان ايران برگزار شد، محورهاي همايش در سه دسته اساسي: هنر بر پايه معيارهاي قرآني، آداب نسخه سازي و آرايه هاي مصحف قرآني و خوشنويسي قرآن کريم در جهان اسلام تعريف‌شد. امروز پس از برگزاري موفقيت­‌آميز اولين همايش پژوهشي قرآن کريم و هنر، وقت آن است که مستقيما به هنرهاي معاصر و در دسترس و نقد و نظر مخاطب بپردازيم و از اين رهگذر تجربه قرآني توليد اثر معاصر هنري را بيان‌کنيم.

بنابراين «معاونت پژوهشي و آموزشي خانه هنرمندان ايران» با همکاري «انجمن علمي هنر اسلامي ايران»، فراخوان دومين دوره اين همايش را براي برگزاري در هفته آخر ماه مبارک رمضان، بر پايه هنرهاي اسلامي در دوره معاصر در محورهاي زير اعلام‌مي‌کند:

1. رويکردهاي هنرهاي اسلامي نوين در دوره معاصر

2. رشته‌هاي مختلف هنري معاصر (مانند سينما، عکاسي، انيميشن،

مستند و‌...) در مواجهه با قرآن‌کريم

3. مواجهه جوامع اسلامي با قرآن‌کريم در هنر دوره معاصر

4. هنر انقلاب، مقاومت و پايداري (هنر ظلم‌ستيز) از ديدگاه­هاي اسلامي – قرآني

5. هنر، صلح و قرآن‌کريم

بديهي است که هريک از پژوهشگران مي‌توانند با‌توجه‌به زمينه تخصصي خود، پژوهش را با تمرکز بر يکي از شاخه‌هاي علمي زير تاليف‌کنند: «هنر، معماري، پژوهش در هنر، فلسفه هنر، هنرايراني، هنر اسلامي، طراحي، طراحي‌صنعتي، طراحي پارچه و لباس، عکاسي، كتابت، تذهيب و نگارگري، باستان‌شناسي، فرش، مردم‌شناسي، هنرهاي تجسمي، هنرهاي سنتي، کارشناسي فرش، کارگرداني تلويزيون، گرافيک (ارتباط تصويري)، مجسمه‌سازي، مرمت واحياي بناهاي تاريخي، موزه داري، موسيقي، نوازندگي و آهنگ‌سازي، نقاشي، هنرهاي تجسمي‌، نمايش، صنايع‌دستي، سينما، حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي، چاپ، تلويزيون، سينما و هنرهاي ديجيتالي‌، ارتباط‌تصويري، حفاظت و مرمت آثارتاريخي، اقتصاد هنر و ...»

علاقه مندان براي شرکت در اين همايش مي توانند چکيده مقالات خود را 5 تير 1394 به نشاني research.iranartists@gmail.comارسال كنند. مهلت دريافت مقاله کامل تا 20 تير 1394 و زمان برگزاري اين همايش هفته پاياني ماه مبارک رمضان است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: