1393/12/5 ۰۸:۴۹
در چنان شرایط و اوضاعى، پیشگامان سیاست و دین به پا مىخیزند. عدّه و عُده آنان در قیاس با امکانات و ابزار سردمداران فرهنگ جور و تباهى، بسیار اندک بود. امام به ترکیه و سپس به عراق تبعید مىشود و سیاسیون دانشگاهى مبارز و مسلمان و روحانیون مجاهد، یکى پس از دیگرى روانه زندان مىگردند.
در چنان شرایط و اوضاعى، پیشگامان سیاست و دین به پا مىخیزند. عدّه و عُده آنان در قیاس با امکانات و ابزار سردمداران فرهنگ جور و تباهى، بسیار اندک بود. امام به ترکیه و سپس به عراق تبعید مىشود و سیاسیون دانشگاهى مبارز و مسلمان و روحانیون مجاهد، یکى پس از دیگرى روانه زندان مىگردند. حرکتى که آغاز مىشود، مبتنى است بر نگرشى غیرسنتى از دین و فرهنگ غالب در حوزهها. حال و هوایى که حوزویان و متولیان آن روزگار در آن مىزیستند، بهکلى با اقتضائات عصر و نسل و شرایط حاکم بر زمان و جهان بیگانه بود. از اینرو شهید مطهرى کار سنتى حوزوى را رها کرده، به محیطهاى آکادمیک روى مىآورد. شهید بهشتى با تأسیس مراکزى آموزشى، به میدان مبارزه فرهنگى گام مىنهد. حسینیه ارشاد تاسیس مىشود و على شریعتى با بررسى علمى شرایط اجتماعى و بهرغم تهاجمات گسترده طیفى عظیم از روحانیت سنتى به کمک معدود روشنفکران مذهبى، حرکت انفجارى و توفنده فرهنگى و مذهبى خود را نه در قالب شیوههاى کهن و آداب رایج سنتى، بلکه برخاسته از راه و رسمى علمى و نوین و متناسب با اقتضائات دوران جدید، پى مىافکند.
اسلام ناب محمدى به قول امام خمینى علىرغم سیطره دقیانوس، نقاب از رخساره برمىکشد و روشنگرى آغاز مىشود. ابزار کار، علم است و منطق و شیوه عمل، لطف است و مرحمت و روش تبلیغ، آموزش قرآنى «جدال احسن» است. مروت با دوستان و مدارا با دشمنان، مرام عام مىشود. تهاجمات فرهنگى گروههاى الحادى با ابزار منطق و استدلال و شیوههاى محبتآمیز، به ضد خود تبدیل مىگردد. محافل عیش و نوش و طرب جوانان به کانونهاى بحث و تبادلنظر با پیروان مکاتب جدید نظیر اومانیسم و مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم و پوزیتیویسم و… تبدیلمىگردد. جوش و خروشى فزاینده شکل مىگیرد.
در خارج از کشور به ویژه در کشورهاى اروپایى و آمریکا و در این اواخر شبهقاره هند و فیلیپین نیز جوانان مسلمان در قالب انجمنهاى اسلامى به ترویج فکر و اندیشه و مرام و منش دینى مشغول مىشوند. از چیزى که خبرى نیست، روشهاى تربیتى ارعاب و تهدید است. میدان، میدان عرضه فکر و منطق و استدلال است. با آنکه در آن فضا و در آن محیط، نهادهاى حافظ و مسئول ارزشهاى دینى وجود نداشت و کسى را با کسى کارى نبود، ولى روشهاى محبتآمیز و معقول و منطقى جوانان مسلمان سبب مىشد اکثر جوانانى که به قصد تحصیل به اروپا آمدند، به دین و به فرهنگ ایرانى اسلامى و به ارزشهاى ملى و مقدس خود پایبند بمانند و حتى بالاتر از آن، موفق شوند به تعمیق عاطفه و اندیشه دینى خود نیز بپردازند.
آیین و مرامى که انجمنهاى اسلامى از آن پیروى مىکردند، برخاسته ازفکر و اخلاق و مکتبى بود که پیشگامان روشنفکرى دینى، امام خمینى و یاران طراز اول ایشان، نظیر شهید مطهرى و شهید بهشتى و نیز امام موسى صدر و… مبلّغش بودند. خوشرویى و ملاطفت و نرمخویى و شیوه بحث استدلالى و عدم تفحص در امور داخلى و خصوصى دانشجویان و کمک به حل مشکلات مالى و تحصیلى آنان، راه و رسمى بود که پیوسته مورد تذکر و حمایت بزرگان مذکور بود. همین مرام و آیین، باعث گسترش و تقویت کمّى و کیفى روزافزون انجمنهاى اسلامى در مقابل سازمانهاى دانشجویى غیر و یا ضدمذهبى شده بود. تکنوکراتهاى مسلمان و متعهد و متخصص و روشنفکران قرآنشناس و آشنا به مقتضیات عصر، محصول همین انجمنها بوده و هستند.
وجدان لبنان
در لبنان نیز شرایط سیاسى و اجتماعى و دینى دیگرى حاکم بود. به لبنان، در دهههاى ۴۰ و ۵۰ نگاه مىکنیم: فضاى حاکم بر ذهن و احساس تحصیلکردگان، متأثر از پیروزیهاى پىدرپى جنبشهاى آزادیبخش کمونیستى در سراسر نقاط جهان است. فکر و مکتب حاکم و غالب بر سر و دل جوانان، تئوریهاى مارکس و اندیشههاى لنین و پرچم برافراشته مائو و مشى پیروز هوشى مینه و دلاوریهاى چهگوارا و پیکارگریهاى فیدل کاسترو و مجاهدتهاى احمد بن بلّا و خروش پرفروغ لومومبا، در آسیا و آمریکاى لاتین و آفریقا، علیه سلطهگریهاى امپریالیسم آمریکا مىباشد. دین به عنوان افیون تودهها و عامل بازدارنده و رخوت جمع و جماعت و وادادگى انسانها در مقابل ستمگران تلقى مىشود. جامعه دانشگاهى بهشدت ضددینى و ضدمذهبى است.
از سوى دیگر بزرگترین متفکران ضد شیعى و برجستهترین علماى اهل سنت، با آن داعیههاى بلندپروازانه خود، جوّ حاکم بر جماعت مسلمانان را شکل مىدادند. علماى بزرگ مسیحى و متکلمان برجسته عصر بیدارى و نویسندگان پرآوازه و شعراى با نام و نشان فرقههاى مختلف مسیحیت نیز حضورى پر اقتدار داشتند.
همه این بزرگان فکر و اندیشه چه در عالم سیاست و چه در وادى دین اعم از مارکسیست و مسیحى و سنى، یک وجه مشترک داشتند و آن، ضدیت و مبارزه با فکر و عقیده و مرام تشیع بود! جامعه شیعه لبنانى به عنوان اقلیتى مفلوک و مهجور و فقیر و مستضعف و فاقد هویت فرهنگى، در فقر و فاقه غوطه مىخورد و دختران و پسران خود را اسیر روسپیگرى و قاچاق مواد مخدر مىدید. اگر تک و توک جوان تحصیلکردهاى در میان این قوم دیده مىشد، ناچار بود انگل فئودالهاى شیعهتبار و یا خادم سرمایهداران مارونى و یا عنصرو آلت سر به زیر زمامداران حاکم گردد.
در چنان فضایى از فقر فرهنگى و درماندگى اقتصادى و فحشاى اخلاقى که بر قوم شیعه لبنانى حاکم بود، روحانى سى سالهاى از قم وارد مىشود. در مدتى کمتر از ده سال از آن اقلیت مفلوک، جماعتى مىسازد داراى بالاترین هویت انسانى و دینى و فرهنگى و سیاسى. آن شمار عظیم متفکران و اندیشمندان و قلمزنان و انقلابیون چپ و راست و روحانیان مسیحى و اهل تسنن، نه تنها مانع موفقیت این روحانى شیعى نمىشوند، بلکه حتى آنچنان مجذوب خلق و خو و مرام و منش و شیوه سلوک و منطق دینى او مىگردند که زبانزد خاص و عام مىشود. امام موسى صدر «وجدان لبنان» نام مىگیرد و قدم و قلم و کلامش، در کلیساى مسیحى به قول یک عالم بزرگ مسیحى همان روحانیتى را فرومىپاشد که در مساجد اهل تسنن و محافل شیعه.
کارشکنىهاى عمّال جور وستم و ترفندهاى موذیانه آخوندهاى دربارى و نفاقافکنىهاى فئودالهاى شیعه و سمپاشىهاى وابستگان به سفارت شاهنشاهى و عنادورزىهاى مشتى ورشکسته سیاسى و دربدر و هجمههاى تبلیغاتى و ایذائى رسانهاى مزدوران بعثى عراق و شبنامهها و روزنامههاى چپىهاى عقیدتى و جیرهخواران دستگاههاى اطلاعاتى و امنیتى و جاسوسان ساواک و سیا و موساد، که با تمامى توش و توان و انواع حیلهها ودسیسهها و شایعهپراکنىها، علیه این روحانى جوان به کار گرفته مىشد، هیچ کدام کارساز و اثرگذار واقع نمىگردد. دانشجویان دانشگاههاى لبنان، فوج فوج به دورش گرد مىآیند. جوانان و دختران و پسران لبنانى ـ اعم از شیعه و سنى و مسیحى ـ تحت آموزشهاى دینى و اخلاقىو سیاسى او قرار مىگیرند. سازمان سیاسى «حرکت المحرومین» با هدف فقر و استضعافستیزى و عدالتپرورى و با مشارکت جوانان پرشور از همه فرقهها و ادیان و به رهبرى امام صدر، اعلام موجودیت مىکند. راههاى صدساله یکشبه پیموده مىشود.
مدارس و مؤسسات و آموزشگاهها ودرمانگاهها و انجمنهاى خیریه و نهادهاى دینى و فرهنگى و سیاسى و خدماتى و بالاخره انستیتو تکنولوژى جبل عامل پاى مىگیرند. امام صدر در جستجوى یاورى توانا و مسلمان و متعهد و متخصص و انقلابى و هوشیار، به دکتر چمران برمىخورد. این معلم عارف و دانشمند الکترونیک شاغل در ناساى آمریکا و استاد دانشگاه برکلى، به لبنان مىرود. او که به قول خودش «تبلور مظلومیت چهارده قرنه تشیع و عدالت علوى را در سیما و سینه امام صدر» مىبیند، از تمامى عناصر وجودى خویش و از تمامى ابعاد خلاقه و هنرى و اجتماعى خود، براى ایجاد و پرورش نسلى نو و انقلابى و متدین مایه مىگذارد. او هم به قول خودش «مجذوب راه و رسم و سیره و سلوک و بردبارى و عزتمدارى» معبودش «امام صدر» گشته و نجات ملت لبنان و جامعه ایران را از یوغ ستم و استبداد، وجهه همت خود قرار مىدهد.
به اقتضاى شرایط سیاسى و وجود میلیشیاى مسلح اقوام مختلف و حضور اسرائیل در مرزهاى جنوبى لبنان و ضرورت فراهم بودن امکانات دفاعى براى جامعه با صلابت و پرخروش و متفکر و احیاشده شیعى، سازمان شبهنظامى «امل» مرکب از جوانان انقلابى و پاکباخته شیعى، شکل مىگیرد و هدف خود را حفظ وحدت و عظمت لبنان و کرامت انسانى و دفاع از موجودیت «قدس شریف» و مبارزه با اشغالگران و استعمارگران صهیونیست اعلام مىدارد.
نسلى و قومى و جامعهاى در لبنان توسط امام موسى صدر ساخته مىشود که حتى تا امروز که بیش از یک ربع قرن از فقدان و اختفاى ظالمانه وپر رمز و راز او و شهادت عارفانه چمران مىگذرد، همچنان پرچمدار جهاد علیه استعمار صهیونسیتى در فلسطین و لبنان و اثرگذار در میدان سیاست خاورمیانه عربى مىباشد. از دختران و پسران بىهویت دیروز، زنان و مردان مجاهد و متعهدى ساخته شدهاند که امان و امنیت را از دشمن صهیونسیتى بریده و مبشر و مروج فرهنگ انسانساز دینى در جامعه لبنان شدهاند. از بدحجابى و خودباختگى و افسون زدگى در مقابل رسانههاى تصویرى غرب، در میان آنان خبرى نیست. از سازمانهاى متولى دنیا و آخرت و نگاهبان عفت عمومى و خصوصى و پاسدار دوزخ و بهشت جوانان، نه در زمان حیات امام صدر و مجاهدتهاى دکترچمران خبرى بود و نه امروز نیازى به ارعاب و تهدید و اعلام راهپیمایى علیه بىحجابى احساس مىشود. نه پاىگذاشتن در کازینوها و قمارخانهها و عشرتکدهها و مشروبفروشىها، با مجازاتهاى جسمى و روحى و مالى و تحدید آزادیها مواجه بود و نه امروز حضور جوان مسلمانى را در چنین مکانهایى ناظر هستیم.
روزنامه اطلاعات
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید