رونمایی ازنخستین کتاب بیرونی در حوزه جامعه شناسی هند

1393/11/6 ۱۰:۲۰

رونمایی ازنخستین کتاب بیرونی در حوزه جامعه شناسی هند

«تحقیق ماللهند» نخستین کتاب ابوریحان بیرونی در حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی هند تالیف شده است. موضوع این تالیف در پنجاه و ششمین جلسه انجمن ادبی بیدل دهلوی با موضوع «بزرگداشت ابوریحان بیرونی»، در رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو عنوان شد.

 

«تحقیق ماللهند» نخستین کتاب ابوریحان بیرونی در حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی هند تالیف شده است.

موضوع این تالیف در پنجاه و ششمین جلسه انجمن ادبی بیدل دهلوی با موضوع «بزرگداشت ابوریحان بیرونی»، در رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو عنوان شد.

بر اساس گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این جلسه به همت مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی ایران با نگاهی ویژه به کتاب تحقیق ماللهند و حضور «علی فولادی»، رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو؛ «ناراین شرما شکلا»، مترجم آثار مذهبی هندوان به زبان فارسی»؛ «علیم اشرف خان»، از اساتید زبان فارسی دانشگاه دهلی و جمعی از اساتید و دانشجویان زبان و ادب فارسی تشکیل شد.

 

*** سخن از فرهنگ و تمدن مردم شبه قاره هند در کتاب «تحقیق ماللهند»

رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو با اشاره به گوشه هایی از زندگی ابوریحان بیرونی، گفت: ابوریحان بیرونی در علوم مختلف از جمله علم ریاضیات، نجوم، فیزیک و مردم شناسی مهارت داشت و نخستین فردی بود که شعاع زمین را اندازه گرفت؛ چگالی سنج از جمله اختراعات ابوریحان بیرونی است.

وی افزود: ابوریحان بیرونی با زبان های عربی، فارسی، سانسکریت، عبری و یونانی آشنایی کامل داشت و کتاب تحقیق ماللهند به عنوان نخستین کتاب در جامعه شناسی و مردم شناسی هند است که درباره آداب و رسوم و فرهنگ و تمدّن مردم شبه قاره هند سخن می گوید.

علیم اشرف خان نیز با اشاره به مطالب کتاب تحقیق ماللهند، گفت: ابوریحان بیرونی نخستین هند شناس است و کتاب وی به عنوان اثری گرانمایه در عصر حاضر، مهم ترین منبع برای مطالعه آرا و نظریات هندوان و آگاهی از آداب و رسوم مردم هند محسوب می شود.

در ادامه، ناراین شرماشکلا با اشاره به سفر ابوریحان بیرونی همراه با محمود غزنوی به هند، گفت: ابوریحان بیرونی به هیچ وجه کمک مالی از محمود غزنوی دریافت نکرد و سال های بسیاری از عمر خود را به همراهی روحانیان دین هندو گذراند و علوم ستاره شناسی، نجوم، جغرافیا و فرهنگ جامعه هندی آن زمان را از آنها فرا گرفت.

وی در ادامه به کتاب تحقیق ماللهند اشاره کرد و گفت: این اثر در نوع خود بی نظیر است و مطالعه آن ما را با زوایای مختلف علم و فرهنگ و زندگی مردم شبه قاره هند آشنا می سازد.

در این نشست از کتاب آموزش «زبان فارسی» به زبان هندی و کتاب «صد بیت سانسکریت» درباره رفتار نیک و ترجمه فارسی آن اثر «چندر بان گوپتا» رونمایی شد.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: