«مطالعه‌ای دربارۀ نظرهای فلسفی ابن‌سينا و ملاصدرای شيرازی» منتشر شد

1393/11/6 ۱۰:۱۸

«مطالعه‌ای دربارۀ نظرهای فلسفی ابن‌سينا و ملاصدرای شيرازی» منتشر شد

کتاب مطالعه‌ای دربارۀ نظرهای فلسفی ابن‌سينا و ملاصدرای شيرازی با مشاركت آكادمی علوم تونس (بيت الحكمه) و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد. كتاب «مطالعه‌ای دربارۀ نظرهای فلسفی ابن‌سینا و ملاصدرای شیرازی» كه شامل مقاله‌هایی از استادان كشورهایی چون ایران، تونس، عراق، مصر، فرانسه و آلمان است با مشاركت آكادمی علوم تونس (بیت الحكمه) و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۵۲۰ صفحه منتشر شد.

کتاب مطالعه‌ای دربارۀ نظرهای فلسفی ابن‌سينا و ملاصدرای شيرازی با مشاركت آكادمی علوم تونس (بيت الحكمه) و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

كتاب «مطالعه‌ای دربارۀ نظرهای فلسفی ابن‌سینا و ملاصدرای شیرازی» كه شامل مقاله‌هایی از استادان كشورهایی چون ایران، تونس، عراق، مصر، فرانسه و آلمان است با مشاركت آكادمی علوم تونس (بیت الحكمه) و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۵۲۰ صفحه منتشر شد.

این كتاب كه به كوشش مقداد عرفه منسیه منتشر شده، دارای دو بخش عربی و لاتین (انگلیسی و فرانسوی) است كه در آن تلاش بر این بوده است كه فلسفۀ اسلامی به عنوان سنت اندیشه‌ای پویا در عالم معاصر و در مواجهه با نحله‌های دیگر فلسفی در سطح جهان اسلام و دنیا مورد بحث قرار گیرد.

نخستین مقاله این كتاب به قلم هشام جیعط متفكر و اندیشمند معاصر عرب نگاشته شده است كه به بررسی جایگاه فلسفه اسلامی در بستر تفكر انسان می‌پردازد. در كنار آن مقولاتی از قبیل فلسفه ابن‌سینا و رابطه‌ آن با سنت فكری معتزله، و وحدانیت واجب‌الوجود در فلسفه ابن‌سینا، و همچنین بررسی تطبیقی فلسفه سینوی با تفكر صوفی مورد بحث و بررسی پژوهشگران قرار گرفته است.

همچنین، نویسندگان و پژوهشگران ایرانی در این بخش مباحث ارزنده‌ای را مطرح كرده‌اند كه از جمله مقاله‌ای از دكتر صادق رمضانی رایزن فرهنگی ایران در تونس نیز با عنوان «سیر تطور فلسفۀ اسلامی از بوعلی تا ملاصدرا» در این مجموعه منتشر شده است. علاوه بر این، مهدی دهباشی استاد فلسفۀ دانشگاه اصفهان به مقایسۀ نظریۀ ملاصدرا و انیشتن دربارۀ طبیعت ماده و پیامدهای آنها پرداخته است. همچنین موضوع‌هایی چون از تاثیر ابن سینا بر فلسفۀ اسلامی پس از خود و نسبت آن با اندیشه‌های چون معتزله و صوفی‌گری تا بحث دربارۀ وجود معاد نزد ابن‌سینا و ملاصدرا و الهیات، و همین‌طور بحث دربارۀ نتایج مدنی و اجتماعی اندیشه‌های این دو نفر نیز در این بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر این، در بخش لاتین، در بخش میراث سینوی، مقاله‌هایی دربارۀ  وحدت وجود از نگاه ابن سینا و همچنین مقاله‌ای در زمینه آموزه‌های پزشكی ابن سینا و نسبت آن با فلسفه دیده می‌شود.

بخش دوم، مقایسۀ ملاصدرا و ابن سیناست كه مقاله‌هایی از پروفسور ژول ژان‌سن از فرانسه و دكتر سیدحسن حسینی و دكتر محمد سعیدی‌مهر از ایران در این بخش وجود دارد. همچنین، دكتر رضا اكبری به بررسی «ملاصدرا و مسئلۀ اذهان دیگر» پرداخته و در پایان دكتر حمیدرضا آیت‌الهی به مقایسۀ اندیشه‌های كانت و ملاصدرا پرداخته است.

این كتاب حاصل یكی از فعالیت‌های بین‌المللی و اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با صفحه‌آرایی و طرح جلد مناسب در سال ۲۰۱۴ در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: