نشست علمی گفتگوی میان تاریخ و اقتصاد در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می شود

1393/11/6 ۰۹:۳۰

نشست علمی گفتگوی میان تاریخ و اقتصاد در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می شود

نشست«گفتگوی میان تاریخ و اقتصاد(بحثی پیرامون ضرورت و امکان همکاری تاریخ و اقتصاد)»، با حضور سعید لیلاز، محمد مالجو، هاشم آقاجری و داریوش رحمانیان در روز چهارشنبه هشتم بهمن ماه از ساعت 16 الی 19 در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می گردد.

 

نشست«گفتگوی میان تاریخ و اقتصاد(بحثی پیرامون ضرورت و امکان همکاری تاریخ و اقتصاد)»،  با حضور سعید لیلاز، محمد مالجو، هاشم آقاجری و داریوش رحمانیان در روز چهارشنبه هشتم بهمن ماه از ساعت 16 الی 19 در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می گردد.

علم اقتصاد با سایر علوم، به ویژه با علوم انسانی، روابط نزدیک و پیوند های نا گسستنی دارد تا جایی که خود گاهی مکمل آنها تلقی می شود. وجود چنین روابطی، که اغلب از روابط وابستگی است، بیشتر استقلال محدود اقتصاد را می رساند.

تاریخ مجموعه تجاربی است که بشریت از گذشتۀ خود دارد. از این رو تاریخ و یا پدیده های تاریخی یکی از ابزارهای تحلیلی مهمی اقتصاد تلقی می شود. اصولاً پدیده های معاصر و مربوط به حال، که جهت مشاهده و استنتاج بکار می رود، بسیار محدوداند. اما وقتی به گذشته یعنی به تاریخ توجه می شود پدیده های متعدد و قلمرو تفکر و بررسی وسیع تر می گردد. در عمل اقتصاد از تاریخ نیز تفکیک ناپذیر است: در واقع تاریخ اقتصادی اقتصاد دیروز است و اقتصاد امروز تاریخ اقتصادی فردا را تشکیل می دهد. معمول است که تاریخ عقاید از تاریخ پدیده ها تفکیک گردیده، ولیکن این تفکیک جنبه تصنعی دارد زیرا که همیشه عقاید تابع پدیده ها بوده بطوری که پدیده ها به ویژه پدیده های مادی هر عصر روی طرز تفکر افراد اثر میگذارد و متقابلاً نفوذ پدیده ها در طرز فکرها به همان اندازه شدید است.

بنابرین وجود همبستگی داخلی بین این دو رشته تاریخ آشکار است .

تاریخ است که انقلاب صنعتی ، تکوین پول و تحول پشتوانه آن ، بحران های اقتصادی و انقلابات اجتماعی که اغلب ناشی از آنها است، همچنین همکاری میان ملت ها و بلاخره تکامل سازمان ها و نظام ها و تغییر آنها را توصیف میکند.

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: