سفالگری پیوند خاک، آب، آتش و ذهن خلاق

1393/10/22 ۱۰:۰۵

سفالگری پیوند خاک، آب، آتش و ذهن خلاق

سفالگری هنر پیوند دادن خاک، آب، آتش و ذهن خلاق سفالگر است که با فطرت و وجود انسان هماهنگی دارد. هنر همواره تجلی و انعکاس اندیشه، باورها و فرهنگ ملل سرزمینها است. هنرهای سنتی و حرفه صنایع دستی به پشتوانه سابقه چندین هزار ساله خود و ویژگی کاربردی بودن، در زندگی روزمره انسان ها نقش اساسی داشته است.

 

سفالگری هنر پیوند دادن خاک، آب، آتش و ذهن خلاق سفالگر است که با فطرت و وجود انسان هماهنگی دارد.

هنر همواره تجلی و انعکاس اندیشه، باورها و فرهنگ ملل سرزمینها است. هنرهای سنتی و حرفه صنایع دستی به پشتوانه سابقه چندین هزار ساله خود و ویژگی کاربردی بودن، در زندگی روزمره انسان ها نقش اساسی داشته است.

صنایع دستی بخش اعظمی از تبادل فرهنگ و تمدن های مختلف را در سالیان متوالی و میان مردمان سرزمین های مختلف به عهده داشته است.

سفالگری از نخستین صنایع بشر است. انسان با خاک انس عجیبی دارد به گونه ای که از گذشته های دور سفال نقش موثری در زندگی روزمره او داشته و کوزه ها و سفالینه های دستی هنرمندان ایران که طبق بررسی ها قدمتی هزاران ساله دارد ، نمایانگر سیر تکامل و تحول زندگی انسان است.

سفال های مرحله آغازین جیتون با گلی مخلوط با بقایای گیاهی ساخته شده و آن سفال ها در سه محوطه باستانی ایران به نام های تپه سنگ چخماق شاهرود، تورنگ تپه گرگان و یارم تپه گنبد کاوس بدست آمده است.

مرغوب ترین خاک در صنعت سفالگری خاک رس است که به دلیل وجود مقادیر بالای آهن در آن، به رنگ سرخ است. ظرف های سفالی، یکی از قدیمی ترین ساخته های آدمی است.

یک هنرمند سفالگر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار داشت: کار با گِل بسیار آرام بخش است و روانپزشکان نیز به این مطلب صحه می گذارند. کار با سفال صبر و تحمل بسیاری می خواهد و یک سفالگر صبور پرورش می یابد و اینها همه جذاب است.

«حسین صادقی»، با اشاره به هنر سفال و چیدمان گفت: سفال پیوند خاک و آب است همانطور که هستی انسان از خاک و آب است، لذا این هنر با فطرت و وجود انسان هماهنگی دارد. دست زدن به خاک لذت خاصی دارد و آدم را به یاد دوران کودکی می اندازد که دنیا برایش زیبا بود و هیچ غم و غصه ای نداشت.

وی افزود: ضمن ارتباطی که سفالگر با اثر خود پیدا می کند، اگر هنرمند بتواند اثری را که انتظار دارد به درستی و زیبایی خلق کند، آن اثر از درون خالق خود سخن خواهد گفت و این خواسته هر هنرمندی است، که در اینصورت به ایده آل خود رسیده است. گِل خاصیت فرم پذیری بسیاری دارد و همین کار سفالگری را سهل و آسان می کند ولی در عین حال سخت است چرا که باید خلاقیت و تفکر پشت آن باشد.

رییس انجمن هنرمندان سفالگر ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار داشت: سفال در گذشته نه چندان دور به عنوان پدیده ای نامشخص بین صنایع دستی و هنرهای تجسمی سرگردان بود، اما اکنون جایگاه هنر سفال و سرامیک به عنوان یکی از شاخه های هنرهای تجسمی تبیین شده است.

'بهزاد اژدری' با اشاره به برگزاری یازدهمین دوسالانه سفال و سرامیک گفت: انجمن هنرمندان سفالگر ایران، آمادگی برگزاری یازدهمین دوسالانه سفال معاصر ایران را دارد، این در حالی است که این دوسالانه باید امسال برگزار می شد، اگر سال آینده برگزار شود چهار سالانه خواهد بود.

وی افزود: اعضای انجمن ها قادر به پرداخت هزینه های مالی انجمن ها نیستند و این نیاز به حمایت دولتی برای همه انجمن ها همچنان وجود دارد. انجمن ما هم اکنون نیز بدون حمایت مالی دولت به زندگی بحرانی خود ادامه می دهد و از طریق حق عضویت اعضا و برگزاری نمایشگاه های کوچک توانسته سرپا بماند.

وی با اشاره به حضور انجمن هنرمندان سفالگر در برگزاری جشنواره فجر گفت: انجمن اکنون نیز برگزاری نمایشگاه بخش سفال و سرامیک جشنواره هنرهای تجسمی فجر را بر عهده دارد، بنابراین با توجه به سابقه خود آمادگی برگزاری دوسالانه را نیز در صورت تأمین بودجه و امکانات خواهد داشت.

اژدری افزود: برگزاری دوسالانه ای مثل عکس، کاریکاتور و نظایر آن چندان دشوار نیست اما برگزاری دوسالانه هایی مثل مجسمه سازی و سفال و سرامیک بسیار سخت تر است چرا که پروسه ساخت این آثار طولانی تر است و شکل ارائه آنها نیز متفاوت از آثار دو بعدی است.

وی گفت: امیدوارم با همکاری مسوولین و حمایت های مالی دوسالانه ها به طور منظم برگزار شوند.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: