«تاریخ زندگانی پیامبر اعظم»

1393/10/1 ۱۰:۴۱

«تاریخ زندگانی پیامبر اعظم»

محمدهادی یوسفی غروی در کتاب «تاریخ زندگانی پیامبر اعظم (ص)» می‌کوشد شرحی مختصر از وضعیت اعراب پیش از اسلام ارائه کند و سپس با تقسیم بندی حوادث تاریخ صدر اسلام به دو دوره مکی و مدنی، حوادث سال نخست تا دهم هجری را به‌ ترتیب شرح دهد. کتاب «تاریخ زندگانی پیامبر اعظم (ص)» نوشته محمدهادی یوسفی غروی به همت نشر معارف در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. در بخشی از مقدمه این کتاب درباره ضرورت تدوین سیره نبوی و تاریخ اسلام آمده است: «در مورد تاریخ اسلام و سیره رسول اکرم (ص)، تا پایان ایام خلافت خلفا چیزی نگاشته نشد.

محمدهادی یوسفی غروی در کتاب «تاریخ زندگانی پیامبر اعظم (ص)» می‌کوشد شرحی مختصر از وضعیت اعراب پیش از اسلام ارائه کند و سپس با تقسیم بندی حوادث تاریخ صدر اسلام به دو دوره مکی و مدنی، حوادث سال نخست تا دهم هجری را به‌ ترتیب شرح دهد.

کتاب «تاریخ زندگانی پیامبر اعظم (ص)» نوشته محمدهادی یوسفی غروی به همت نشر معارف در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب درباره ضرورت تدوین سیره نبوی و تاریخ اسلام آمده است: «در مورد تاریخ اسلام و سیره رسول اکرم (ص)، تا پایان ایام خلافت خلفا چیزی نگاشته نشد. در این مدت چیزی غیر از قرآن کریم و روش اعراب‌گذاری آن بر طبق مبادی علم نحو به دست ابو‌الاسود دوئلی و به املای امیر‌المؤمنین علی بن ابی‌طالب تدوین نشد. این بدان دلیل بود که رسول خدا (ص) مسلمانان را به کتابت قرآن کریم تشویق می‌کرد. اما اختلاط اعراب با اقوام دیگر و رواج لغت‌های غیر عربی در میان آن‌ها باعث شد که ابو‌الاسود دوئلی خدمت علی (ع) برسد و به راهنمایی او برای حفظ زبان عرب، علم نحو را تدوین کند.»

نویسنده در ادامه بیان می‌کند که در نتیجه گسترش قلمرو اسلامی و اختلاط با اقوام دیگر، داستان‌هایی از پادشاهان فارس و بنی‌اسرائیل رواج یافت. آمده است که معاویه علاقه‌مند شد که کتابی در تاریخ قدیم نگاشته شود. برای همین عبید بن شریه که پیرمردی صد و بیست ساله بود از صنعای یمن به خدمت او در آمد و کتابی در مورد اخبار گذشتگان و پادشاهان عرب و فارس و حبشه و غیره نوشت. این اولین متن مدون بعد از قرآن کریم بود.

درباره تدوین سیره رسول اکرم (ص) نیز در این مقدمه آمده است: با وجودی که مسلمانان بسیار علاقه‌مند بودند تا آثار مربوط به رسول الله را برای همیشه نگه دارند ولی خلفای سه‌گانه از تدوین احادیث و سیره آن حضرت جلوگیری کردند و علت آن هم به گمان خودشان این بود که احادیث با قرآن کریم مخلوط می‌شود. در این میان تنها امیر المؤمنین (ع) زیر بار این ممانعت نرفت و آن را تایید ننمود. بلکه علم نحو را به کاتب خودش ابو‌الاسود دوئلی املا کرد و کتاب‌هایی در فقه و حدیث نوشت و به کاتب همیشگی خود عبید‌الله بن ابی‌رافع دستور داد که قضاوت‌های مهم و احکام صادره از او را درباره وضو و نماز و سایر ابواب بنویسد.

نویسنده در ادامه شرح مختصری از وضعیت اعراب پیش از اسلام ارائه می‌کند و در ادامه با تقسیم‌بندی حوادث تاریخ اسلام به دو دوره مکی و مدنی سال نخست تا دهم هجری را به ترتیب حوادث شرح می‌دهد.

کتاب «تاریخ زندگانی پیامبر اعظم (ص)» نوشته محمدهادی یوسفی غروی با شمارگان هزار نسخه در 179 صفحه به بهای 5 هزار تومان از سوی نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها روانه بازار نشر شده است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: