تمبرهایی با بو و جنس متفاوت در جذابترین گنجینه تمبر خاورمیانه

1393/10/1 ۱۰:۲۴

تمبرهایی با بو و جنس متفاوت در جذابترین گنجینه تمبر خاورمیانه

مسوول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تمبرهایی با بوی میوه از جنس چوب و کاغذ که در نوع خود بی نظیر است در این گنجینه به عنوان جذابترین گنجینه تمبر خاورمیانه نگهداری می شود. «محمدحسین یزدی نژاد» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این گنجینه تمبرهایی با تصاویر میوه وجود دارد که بوی همان میوه از آنها استشمام می شود. وی گفت: همچنین نخستین تمبرهای چوبی و پارچه ای جهان و تمبری از چوب صندل که بوی خوش همان چوب را می دهد با تمبرهایی با تصاویر سکه در ابعاد واقعی را می توان در این گنجینه یافت.

 

مسوول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تمبرهایی با بوی میوه از جنس چوب و کاغذ که در نوع خود بی نظیر است در این گنجینه به عنوان جذابترین گنجینه تمبر خاورمیانه نگهداری می شود.

«محمدحسین یزدی نژاد» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این گنجینه تمبرهایی با تصاویر میوه وجود دارد که بوی همان میوه از آنها استشمام می شود.

وی گفت: همچنین نخستین تمبرهای چوبی و پارچه ای جهان و تمبری از چوب صندل که بوی خوش همان چوب را می دهد با تمبرهایی با تصاویر سکه در ابعاد واقعی را می توان در این گنجینه یافت.

وی با اشاره به وجود تمبرهای پارچه ای در این گنیجنه افزود: دو تمبر با موضوع توربافی روی پارچه، روی ورقه ای نازک از چوب درخت غان انتشار یافته که ابعادش 40*48 میلیمتر، بهای اسمی هر دوی آنها 80/2 یورو و نقش روی آن گل و کلیسای جامع قرون وسطایی سن وینچنزو در نزدیکی گالیانو در شهر کانتو در استان کامو کشور ایتالیا است.

وی گفت: تمبرهای مختلف جهان با ابعاد و اشکال متنوع شامل دایره، مثلث، شش ضلعی، هشت ضلعی، نقشه جغرافیایی و نقوش برجسته که توسط کشورهای اتریش، آرژانتین، ازبکستان، استرالیا، بنگلادش، پرتغال، ژاپن، سوئد، سوئیس، سوریه، فنلاند، کانادا و لهستان انتشار یافته اند نیز در این گنجینه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مسوول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی درباره پیشینه این گنجینه نیز اظهارداشت: این مجموعه بهمن ماه سال 1369 به عنوان دومین گنجینه تخصصی در مجموعه موزه ‏های آستان قدس افتتاح شد.

وی بیان کرد: این گنجینه با در اختیار داشتن مجموعه ای قابل توجه از تمبرها و دیگر اقلام پستی ایران و سایر کشورهای جهان یکی از گنجینه های شناخته شده در کشور می باشد که سالانه پذیرای صدها هزار نفر از زائران حرم مطهر رضوی و گردشگران و مجموعه داران تمبر و دیگر اقلام پستی از ایران و سایر کشورها است.

وی اظهار کرد: آنچه این گنجینه را در مقایسه با دیگر گنجینه ها و موزه های مشابه در جایگاه ویژه ای قرار می دهد آن است که تقریبا تمامی تمبرها و دیگر اقلام پستی موجود در آن از مجموعه هدایای تقدیمی به آستان مقدس حضرت رضا (ع) است.

وی درباره قدمت اقلام پستی این گنجینه نیز گفت: آنچه در این گنجینه نگهداری می شود از زمان ناصرالدین شاه قاجار تا دوره جمهوری اسلامی است.

وی تمبرهای شیر و خورشیدی اولیه ایران، نخستین تمبرها با تصویر ناصرالدین شاه و سایر سلاطین قاجار، تمبرهای لار، تمبرهای موقتی مشهد معروف به تمبرهای «ویکتورکاستین»، تمبرهای میرزا کوچک خان جنگلی و کارت پستالهای «پرسانا» به عنوان نخستین کارت پستالهای ایران را از مهمترین اقلام پستی قدیمی ایران موجود در این گنجینه برشمرد.

یزدی نژاد افزود: نخستین تمبرها و اقلام پستی جهان نیز در این گنجینه نگهداری می شود که نخستین تمبر پستی معروف به «پنی سیاه» و تاریخچه پستی انگلستان، نخستین پاکت نامه پستی معروف به «پاکت نامه یک پنی مالردی» از آن جمله است.

وی درباره نحوه خدمات رسانی گنجینه تمبر و اقلام پستی به محققان و پژوهشگران نیز گفت: اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه ها برای دسترسی بهتر محققان به منابع کتابخانه ای و تمبرها، منابعی مانند کتاب، کاتالوگ و مجلات مختلف در زمینه تمبر و تمبرشناسی را از کتابخانه تخصصی هنر و موزه داری به کتابخانه گنجیه انتقال داده است.

وی افزود: محققان و پژوهشگران می توانند ضمن برقراری ارتباط با اداره پژوهش و معرفی آثار و انجام هماهنگیهای لازم، به مسئول گنجینه تمبر و تاریخچه پستی مراجعه نموده و ضمن رعایت مقررات موجود، به انجام و تکمیل پژوهشهای خود بپردازند.

مسوول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اختیارگذاشتن منابع شامل کتاب، کاتالوگ، مجلات، نشریات و بولتنهای مربوط به تمبر و تمبرشناسی، پاسخگویی به پرسشهای محققان و پژوهشگران با بهره گیری از راهنماییهای کارشناسان خبره، ارائه خدمات به صورت تهیه عکس و اسکن، حمایت از پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و دکترا را از خدمات این گنجینه به محققان و پژوهشگران برشمرد.

وی ادامه داد: بخش مربوط به گنجینه تمبر و تاریخچه پستی پایگاه اینترنتی موزه های آستان قدس رضوی به نشانی www.aqm.ir فرصتی شبانه روزی را در اختیار تمامی علاقه مندان به تمبر و تمبرشناسی قرار می دهد تا ضمن آشنایی با این گنجینه و بررسی بخشها و فعالیتهای مختلف، به صورت مجازی به تماشای برخی از تمبرها و دیگر اقلام پستی به نمایش درآمده و مطالعه جذاب و خواندنی آن بپردازند.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: