کاربرد سکه‌شناسی در تاریخ‌پژوهی در پژوهشکده تاریخ اسلام

1393/9/25 ۱۱:۱۰

کاربرد سکه‌شناسی در تاریخ‌پژوهی در پژوهشکده تاریخ اسلام

کارگاه دو روزه «کاربرد سکه‌شناسی در تاریخ‌پژوهی» با سخنرانی حسن رضائی باغ بیدی در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد. کارگاه دو روزه «کاربرد سکه‌شناسی در تاریخ‌پژوهی» به مدرس حسن رضائی باغ بیدی در روزهای یکشنبه هفتم و چهاردهم دی ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

 

کارگاه دو روزه «کاربرد سکه‌شناسی در تاریخ‌پژوهی» با سخنرانی حسن رضائی باغ بیدی در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

کارگاه دو روزه «کاربرد سکه‌شناسی در تاریخ‌پژوهی» به مدرس حسن رضائی باغ بیدی در روزهای یکشنبه هفتم و چهاردهم دی ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

سکه‌شناسی قسمت مهمی از باستان‌شناسی است که شاهد زنده‌ای از تمدن دنیای قدیم و ملل مختلف می‌باشد. علم سکه‌شناسی توانسته است بزرگ‌ترین خدمت را در روشن کردن تاریخ گذشته بنماید و گوشه‌های تاریک و مبهم را روشن کند.

اهمیت مطالعات سکه‌شناسی در حوزه نقد منابع تاریخی طرح می‌شود. در نقد منابع، یک تقسیم‌بندی داریم که شامل منابع غیر نوشتاری و نوشتاری می‌شود. منابع نوشتاری و غیر نوشتاری ویژگی‌هایی دارند که در شناخت تاریخ می‌توانند به ما یاری دهند. در این می‌ان، سکه‌ها در هر دو دسته‌بندی منابع قرار می‌گیرند و بنابراین، از این جهت اهمیت بیشتری نسبت به دیگر منابع دارند.

سکه در هر دوره نماینده عادات، آداب، خط، زبان، هنر، مذهب، تمدن، ثروت، ورشکستگی و ارتباطات تجاری هر ملت و مملکتی است، یعنی منبع اطلاعاتی صحیح و دقیق از دنیای قدیم، یعنی از دورانی که آثار هنری، ابنیه، معابر و مقابر ویران قدیم را از روی قرینه به طور ناقص و گاهی با تصور از آنچه از بنا به جا مانده تعمیر و تا حدی به صورت اصلی درآورند و با حقیقت زمان تطبیق دهند. در این قسمت سکه، حلال مشکلات شده و کمک شایانی به تاریخ هنر دنیای قدیم نموده است.

با بررسی سکه‌ها مسائل اقتصادی و اوضاع اجتماعی و سیاسی و دینی دوره‌های مختلف روشن می‌شود. نوشته‌های روی سکه‌ها بسیار به درد مباحث زبان‌شناسی می‌خورد، حتی بسیاری از نام‌های خاص را که در جاهای دیگر پیدا نمی‌کنیم، روی سکه‌ها می‌توان مشاهده کرد. خیلی از نام‌های ایرانی باستان فقط از نوشته‌های روی سکه‌ها شناخته شده است و در برخی موارد، سکه‌ها تنها منابع موجود ما هستند.

هزینه شرکت در این کارگاه که به همت گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری برگزار خواهد شد، ۴۰ هزار تومان است و علاقمندان جهت ثبت نام می‌توانند با شماره‌های ۸۸۶۷۶۸۶۱-۳ تماس بگیرند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: