پیکر استاد عسگریان پیشکسوت موسیقی مقامی در مشهد تشییع شد

1393/9/18 ۱۱:۴۷

پیکر استاد عسگریان پیشکسوت موسیقی مقامی در مشهد تشییع شد

پیکر مرحوم 'ذوالفقار عسگریان' استاد پیشکسوت موسیقی مقامی کشور و خراسان که عصر دیروز دار فانی را وداع گفته بود روز سه شنبه در مشهد تشییع شد. در این مراسم با حضور مسوولین و هنرمندانی همچون 'حسام الدین سراج' و هنرمندان خراسانی پیکر مرحوم عسگریان از مقابل مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) تشییع شد و سپس جهت خاکسپاری به خواجه اباصلت مشهد انتقال یافت.

 

پیکر مرحوم 'ذوالفقار عسگریان' استاد پیشکسوت موسیقی مقامی کشور و خراسان که عصر دیروز دار فانی را وداع گفته بود روز سه شنبه در مشهد تشییع شد.

در این مراسم با حضور مسوولین و هنرمندانی همچون 'حسام الدین سراج' و هنرمندان خراسانی پیکر مرحوم عسگریان از مقابل مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) تشییع شد و سپس جهت خاکسپاری به خواجه اباصلت مشهد انتقال یافت.

همچنین پیام 'علی مرادخانی' معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط 'سیدعباس عظیمی' مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت کشور در این مراسم قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: دوتار استاد 'ذوالفقار عسگریان' نیز همچون نوای دلنواز دوتار دیگر همقطارانش در این چند ساله یعنی 'غلامعلی پورعطایی، سرور احمدی و غلامحسین سمندریان' به خاموشی گرایید و باعث اندوه چندباره جامعه هنری از کوچ این خنیاگران موسیقی خراسان شد.

وی ادامه داد: ذوالفقار عسگریان را ذوالفقار موسیقی خراسان می دانستند، صدای گرم و نافذش، چیره دستی و مهارت مثال زدنی اش و اخلاق و سلوک زاهدانه اش او را همچون نامش ذوالفقار و اثرگذار کرده بود. فقدان او برای جامعه هنری کشورمان ضایعه ای جبران ناپذیر است. درگذشت این هنرمند فقید را به جامعه هنری و خانواده محترمش تسلیت می گویم و از خداوند منان برای او طلب آمرزش و علو درجات دارم.

مرحوم استاد عسگریان سال 1310 در خلیل آباد واقع در جنوب غرب خراسان رضوی متولد شد و عصر یکشنبه بعد از چند ماه بیماری در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در سن 83 سالگی درگذشت.

آن مرحوم از سن پنج سالگی ساز می زد و تنها فرد مسلط به مقامهای موسیقی شرق و شمال خطه خراسان بود. 90 درصد خوانندگان موسیقی مقامی این خطه با ساز این استاد پیشکسوت برنامه های خود را اجرا می کردند.

این استاد پیشکسوت موسیقی مقامی در حوزه موسیقی فریادی و یا دوبیتی خوانی صاحب سبک و از مهارت خاصی در نوازندگی ساز برخوردار بود و یکصد آلبوم موسیقی از وی به یادگار مانده است.

کسب دیپلم افتخار سومین، چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از جمله افتخارات و عناوین این استاد پیشکسوت موسیقی مقامی است.

استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی دارای سبکهای مختلف موسیقی مقامی شامل کردی، ترکی و تلفیق آن کرمانجی در شمال و همچنین موسیقی شرق و جنوب این منطقه است.

حدود دو ماه پیش نیز استاد 'غلامعلی پورعطایی' یکی دیگر از استادان موسیقی مقامی خراسان و خواننده 'نوایی' دار فانی را وداع گفته بود.

خبرگزاری ایرنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: