پادشاهان ساسانی «خرما» مبادله می‌کردند

1393/9/16 ۱۱:۱۷

پادشاهان ساسانی «خرما» مبادله می‌کردند

کاوش‌های باستان‌شناسی در بخش مرکزی «کازرون» به شناسایی یک مرکز تبادلات اقتصادی و بازرگانی مربوط به دوره‌ی ساسانی منجر شد. «رضا نوروزی»، سرپرست گروه باستان‌شناسی این محوطه با اعلام این خبر گفت: یافته‌های کاوش در «تل قلعه» به عنوان یک محوطه اداری، از نقشی مهم در تبادلات اقتصادی و بازرگانی برخوردار بوده و بیشترین فعالیت‌ها در آن منطقه در ارتباط با «خرما» بوده است.

 

 

کاوش‌های باستان‌شناسی در بخش مرکزی «کازرون» به شناسایی یک مرکز تبادلات اقتصادی و بازرگانی مربوط به دوره‌ی ساسانی منجر شد.

«رضا نوروزی»، سرپرست گروه باستان‌شناسی این محوطه با اعلام این خبر گفت: یافته‌های کاوش در «تل قلعه» به عنوان یک محوطه اداری، از نقشی مهم در تبادلات اقتصادی و بازرگانی برخوردار بوده و بیشترین فعالیت‌ها در آن منطقه در ارتباط با «خرما» بوده است.

وی افزود: به دلیل اهمیت محوطه تاریخی «تل قلعه» و تخریب روزافزون آن توسط سودجویان و با پیگیری‌های متعدد، عملیات کاوش در دو ماه گذشته در این منطقه صورت گرفت.

او گفت: فضاهای معماری منظم و مرتبط با یکدیگر، دانه‌های خرمای کربنیزه در فضاهای معماری، خمره‌ها و تعداد زیادی اثر مُهر با نقوش متنوع روی گل از مهمترین یافته‌های باستان‌شناسان است.

به گفته‌ی او، معماری آشکار شده در این فصل کاوش شامل سازه‌هایی از سنگ، گچ، آجر و خشت است.

این باستان‌شناس با اشاره به نمایان شدن بخش‌هایی از دیوار بیرونی بنا و فضاهای داخلی آن افزود: دیوارهای اصلی از سنگ و گچ و دیوارهای داخلی و جداکننده بیشتر از خشت ساخته شده‌اند و سفال فراوانترین یافته این محوطه است که به طور چشمگیر در لایه‌های فرهنگی یافت می‌شوند.

او تاکید کرد: امیدوارم با مطالعه مواد فرهنگی به دست آمده به ویژه اثر مُهرهای گلی، ارتباط اقتصادی این محوطه با نقاط دیگر امپراطوری ساسانی مشخص شود.

بر اساس این گزارش، محوطه تاریخی «تل قلعه سیف‌آباد» در بخش مرکزی کازرون روی انتهای جنوب شرقی پشته‌های طبیعی کوه پهن و در مسیر خطوط انتقال گاز قرار دارد.

این محوطه به صورت اتفاقی در آغاز دهه 1360 و در نتیجه انتقال لوله گاز از کازرون به شیراز نمایان و بخشی از آن نیز تخریب شد. از آن زمان تا کنون بخش‌هایی که از تخریب تیغه بولدوزر و دیگر دستگاه‌های مکانیکی سالم باقی مانده مورد توجه سودجویان قرار گرفته است، به گونه‌ای که چاله‌های حفاری قاچاق زیادی در سطح آن ایجاد شده است.

پس از بررسی‌های اولیه این منطقه در سال 1385 مشخص شد که «تل قلعه» بخشی از یک محوطه ساسانی با وسعت بیش از 100 هکتار است که تعدادی تپه کوچک، بنا و آثار شاخص دیگر در سطح آن وجود دارد.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: