گفت ‌و‌گو با علی مطهری: برخی در مجلس می‌خواهند وزیر علوم شوند

1393/8/25 ۰۸:۲۸

گفت ‌و‌گو با علی مطهری: برخی در مجلس می‌خواهند وزیر علوم شوند

گفت ‌و‌گو با علی مطهری: برخی در مجلس می‌خواهند وزیر علوم شوند

 

 

  مهشید ستوده / وزارت علوم هنوز هم در دومینوی مخالفت نمایندگان مجلس گیر كرده است. تصمیم نهایی مجلس در روز سه‌شنبه تكلیف این دومینو را هم روشن می‌كند. یا تیر آخر مجلس به وزارت علوم می‌خورد یا آنكه به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، این‌بار مجلس«نگاه سیاسی» به مجموعه وزارت علوم را كنار می‌گذارد. نحوه رفتارهای نمایندگان مجلس آنقدر تغییر یافته است كه صدای خود مجلسی‌ها را هم درآورده است. یكی از این نماینده‌ها علی مطهری است. نماینده‌یی كه به همان سبك و سیاق همیشگی خودش منتقد شرایطی است كه بخشی از نمایندگان مجلس برای مجموعه دولت پدید آورده‌اند. این‌بار هم مطهری نه تعصبی به صندلی دارد كه بر روی آن نشسته است و نه نگاه جناحی به اقدامات هم‌طیفانش كه این روزها به شكل جدیدی بروز داده می‌شود. او در گفت‌وگو با «اعتماد» از رفتارهای این روزها و ماه‌های گذشته همكارانش در مجلس شورای اسلامی انتقاد می‌كند؛ رفتارهایی كه از نگاه او با «بهانه جویی» و نگاه «سیاسی» صورت می‌گیرد تا شرایط بر دولت سخت شود. مطهری نگران است. نگران قرار گرفتن مجلس در مقابل مردم آن هم با ادامه این رفتارها. از نمایندگان سوال می‌كند كه اگر چنین رفتارهایی از سوی یك مجلس اصلاح‌طلب با یك دولت اصولگرا صورت می‌گرفت آن را قبول داشتند یا خیر؟ مطهری از تغییر روش‌ها هم انتقاد دارد. روشی كه او می‌گوید برخلاف آن چیزی شده است كه در قانون اساسی پیش‌بینی شده است. می‌گوید ظاهرا شرایط آنقدر وارونه شده است كه مجلس باید وزیر معرفی كند و دولت قبول كند. علی مطهری اما برای دولت هم توصیه‌هایی دارد. به رییس‌جمهور توصیه می‌كند كه در مقابل اصرارهای مجلسی‌ها برای تغییر گزینه پیشنهادی‌اش مقاومت كند. توصیه می‌كند كه پشت «دانش‌آشتیانی» بایستد و اجازه ندهد كه با چنین بهانه‌جویی‌هایی او رد صلاحیت شود. متن گفت‌وگوی مطهری با «اعتماد» را در ادامه می‌خوانید:

***

   در مورد گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم انتقادهای گسترده‌یی از سوی بخشی از نمایندگان مجلس صورت گرفته است. برداشت شما از این دست مخالفت‌هایی كه با آقای دانش آشتیانی صورت می‌گیرد، چیست؟ فكر می‌كنید این شرایط چقدر به متزلزل شدن شرایط تعاملی مجلس و دولت آسیب وارد كند؟

به نظر من مجلس باید نگاه سیاسی خودش را كنار بگذارد و به صلاحیت علمی و مدیریتی وزیر پیشنهادی توجه كند. اتفاقاتی كه در جلسات استیضاح آقای فرجی دانا و رای اعتماد به آقای نیلی افتاد اتفاقات خوبی نبود و در اثر آن دو فرد انقلابی، متعهد و نخبه آسیب دیدند. زبان حال مجلس در شرایط كنونی این است كه وزیر را «مجلس» پیشنهاد كند و دولت آن فرد را بپذیرد، یعنی درست عكس آنچه كه قانون در مورد روند معرفی وزرا معین كرده كه دولت باید گزینه را پیشنهاد كند و مجلس بپذیرد یا نپذیرد. بهانه جویی‌های گذشته تحت عنوان فتنه ٨٨ یا حوادث سال ٧٨ هم پذیرفته نیست و باید كنار گذاشته شود. روند چند ماه اخیر درباره وزارت علوم به روابط دولت و مجلس و به دانشگاه‌ها و پیشرفت علمی كشور آسیب ‌زده است كه طراحان آن كه در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستند باید به این روند پایان دهند.

 

   استنباط كلی شما از نگرانی‌ها و انتقاداتی كه مجلس در مورد وزارت علوم دارد، چیست؟

اظهار نگرانی‌ها از وضع دانشگاه‌ها بیشتر بهانه‌گیری است تا واقعیت. عده‌یی از باز شدن فضای آزادی بیان در دانشگاه‌ها و از بین رفتن فضای امنیتی در دانشگاه‌ها می‌ترسند. ولی دانشگاه‌ها در یك سال و نیم گذشته نشاط علمی و سیاسی خوبی پیدا كرده‌اند و جای نگرانی در این مورد نیست. اتفاقا همین اظهار نگرانی‌ها می‌تواند موجب تحریك دانشگاه‌ها شود. فقط می‌توان برخی نگرانی‌های فرهنگی را قابل توجه دانست كه آن هم قابل رفع است. در مجموع، گروكشی سیاسی و هواهای نفسانی در كار است تا اصلاح مملكت و حق و عدالت. در واقع عده‌یی در مجلس می‌گویند آن كسی كه ما می‌گوییم باید وزیر شود و دانشگاه‌ها باید در اختیار ما باشد. اینها خیال كرده‌اند آقای جلیلی در سال ٩٢ پیروز شده است. باید بپذیریم كه مردم به گفتمان دیگری رأی دادند. اگر یك مجلس اصلاح‌طلب با یك دولت اصولگرا این رفتار را داشته باشد آیا آنها می‌پسندند؟

 

  در مورد ادامه این شرایط چه نظری دارید؟ فكر می‌كنید اگر جدیدترین گزینه معرفی شده هم از طرف مجلس قبول نشود چه تبعاتی خواهد داشت؟

مجلس نباید بازیچه برخی محافل خارج از مجلس قرار گیرد بلكه باید استقلال خودش را حفظ كند. اینكه دستگاه‌های اطلاعاتی مداركی را كه بعضی طبقه‌بندی شده است در اختیار برخی نمایندگان قرار می‌دهند تا رأی مجلس را هدایت كنند، كار درستی نیست. وقتی از وزارت اطلاعات استعلام می‌شود، دیگر نیازی به این كارها نیست. ادامه این وضعیت به ضرر مجلس است چرا كه در مقابل مردم و به ویژه دانشگاهیان قرار می‌گیرد. دلایل استیضاح و عدم رای اعتماد مجلس در دو مورد قبلی سست بود و برای اكثر مردم قابل قبول نیست. اینكه ما به هر بهانه‌یی این افراد را «فتنه‌گر» بنامیم نوعی تقویت كردن جریان فتنه است. چرا كه مردم با خود می‌گویند این افراد نخبه‌یی كه قبلا با نهادهای انقلابی مثل سپاه پاسداران همكاری داشته‌اند «فتنه‌گر» نامیده می‌شوند پس معلوم می‌شود كه فتنه آنچنان هم مردود نیست.

 

  در شرایط كنونی خبرهایی می‌آید كه مجلس در تلاش است تا دولت را برای پس گرفتن نامه معرفی دانش آشتیانی متقاعد كند. برداشت‌تان از این تلاش‌ها چیست؟ فكر می‌كنید چرا شكل مخالفت مجلس با گزینه‌های پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌ها تا این اندازه دچار تغییر شده است؟ به بیان دیگر فكر نمی‌كنید كه این موضوع زیر سوال بردن اختیارات یك رییس‌جمهور است كه بر اساس قانون اختیار دارد همكارانش را خود انتخاب كند؟

من نمی‌دانم كه چه پیشنهادی به رییس‌جمهور در مورد وزیر پیشنهادی علوم شده است اما به هر حال رییس‌جمهور نباید این گونه پیشنهادات را بپذیرد و باید بر اصول خودش پایدار باشد. اگر رییس‌جمهور معتقد است كه فرد معرفی شده اصلح است باید محكم بایستد و در مقابل تبلیغات و فضاسازی‌هایی كه صورت می‌گیرد، مقاومت كند. البته من معتقدم كه حضور وزیر پیشنهادی در جلسات كمیسیون‌ها و فراكسیون‌ها می‌تواند بسیاری از ابهامات و تبلیغات منفی را رفع و خنثی كند.

 

  با توجه به اینكه علت مخالفت نمایندگان با وزرای پیشنهادی در گذشته اصولا مسائل حاشیه‌یی سیاسی بوده است فكر می‌كنید كه چقدر حضور وزیر در كمیسیون‌ها و فراكسیون‌ها بتواند به وزیر برای گرفتن رای اعتماد كمك كند؟

به طور كلی برخورد رو در رو تاثیر زیادی دارد. من نسبت به این موضوع خوش‌بین هستم چون ظاهرا هیچ نظر منفی در مورد آقای دانش آشتیانی در پاسخ به استعلامات اعلام نشده است و بنابراین دلیلی ندارد كه ما مته به خشخاش بگذاریم. اگر آقای دانش‌آشتیانی در جایی نظری داشته است نباید آن را «فتنه‌گری» بنامیم. بسیاری از این موارد در جهت اصلاح امور بوده است. ممكن است كسی نسبت به موضوعی انتقادی داشته و این انتقاد خود را با نگارش نامه یا به هر شكل دیگری ابراز كرده باشد. چنین چیزی یك نقطه مثبت برای آن فرد است كه نسبت به ناهنجاری‌ها بی‌تفاوت نبوده است. نباید این كار را به معنی مخالفت با نظام جلوه بدهیم. نباید این گونه باشد كه بی‌تحركی و بدون موضع بودن را مثبت بدانیم و انتقاد و اظهارنظر را بهانه ‌یی برای ردصلاحیت یك فرد مدیر و نخبه برای وزارت قرار دهیم. این رویه افراد را چاپلوس و متملق بار می‌آورد.

روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: