نشست «دیرینه‌شناسی اقلیمی» برگزار می شود

1393/8/3 ۱۲:۵۷

نشست «دیرینه‌شناسی اقلیمی» برگزار می شود

نشست «دیرینه‌شناسی اقلیمی: آب و هوا و ظهور و سقوط تمدن‌ها» فردا در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می شود. گروه جغرافیای تاریخی جهان اسلام، نشستی با عنوان «دیرینه‌شناسی اقلیمی: آب و هوا و ظهور و سقوط تمدن‌ها» با حضور دکتر قاسم عزیزی، عضو هیأت علمی گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. ديرينه‌شناسی اقليمی، علمي است به نسبت نوظهور كه به تازگي به دليل تغييرات اقليمي كه در كره زمين مشاهده شده است، بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته و به نوعي، دوران شكوفايي خود را سپري مي‌كند. این علم، با بهره‌گیری از علومی چون زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی و زمین‌شناسی به بررسی تغییرات اقلیمی دوران گذشته می‌پردازد.

 

نشست «دیرینه‌شناسی اقلیمی: آب و هوا و ظهور و سقوط تمدن‌ها» فردا در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می شود.

گروه جغرافیای تاریخی جهان اسلام، نشستی با عنوان «دیرینه‌شناسی اقلیمی: آب و هوا و ظهور و سقوط تمدن‌ها» با حضور دکتر قاسم عزیزی، عضو هیأت علمی گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

ديرينه‌شناسی اقليمی، علمي است به نسبت نوظهور كه به تازگي به دليل تغييرات اقليمي كه در كره زمين مشاهده شده است، بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته و به نوعي، دوران شكوفايي خود را سپري مي‌كند. این علم، با بهره‌گیری از علومی چون زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی و زمین‌شناسی به بررسی تغییرات اقلیمی دوران گذشته می‌پردازد. تاريخچه بررسي‌هاي ديرينه اقليم به حدود سال 1780 ميلادي بازمي‌گردد، ولي تا حدود دهه 1950 و 1960، اين علم به صورت جدي مورد توجه دانشمندان نبود.

پژوهش‌هاي ديرينه اقليم، به‌عنوان ضرورت گريزناپذيري براي شناخت تغييرات اقليمي حال حاضر مورد توجه جامعه علمي قرار گرفته است و دانشمندان براي بررسي شرايط اقليمي گذشته، همواره در جستجوي بايگاني‌هاي اطلاعاتي بوده‌اند كه به بهترين شكل اين تغييرات را در خود حفظ كرده و يا به‌طور غيرمستقيم بازتابي از شرايط حاكم در گذشته باشند. بشر در طول دوران حيات خود بر روي كره زمين همواره با پديده‌هايي همچون سيل، خشكسالي و توفان رو به رو بوده و با توابع ناشي از اين پديده‌ها دست و پنجه نرم كرده است. مطالعه دقيق پديده‌هاي اقليمي چون خشكسالي و سيل و همچنين دوره‌هاي تكرار آنها نيازمند شناخت تغييرات آب و هوايي در اعصار گذشته است. پيش‌بيني وضعيت اقليمي آينده كره زمين نیز هم‌اكنون توسط مدل‌هاي جهاني اقليمي انجام مي‌پذيرد.

در این نشست که روز یکشنبه چهارم آبان ماه از ساعت 17 تا 19 برگزار خواهد شد، به بررسی آب و هوا و تأثیر آن بر ظهور و سقوط تمدن‌ها خواهند پرداخت.

علاقمندان برای شرکت در این نشست می توانند به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباسپور(توانیر)خیابان رستگاران،کوچه شهروز شرقی، پلاک 9 مراجعه نمایند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: