بزرگداشت مرحوم استاد دكتر منوچهر مرتضوی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

1393/8/3 ۰۹:۰۳

بزرگداشت مرحوم استاد دكتر منوچهر مرتضوی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

مراسم بزرگداشت مرحوم استاد دكتر منوچهر مرتضوی حافظ پژوه برجسته و استاد دانشگاه ادبیات تبریز دیروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. دكتر محقق رئیس انجمن گفت: در ابتدا رحلت آیت‌الله مهدوی كنی را تسلیت می‌گویم كه بسیار برای اعتلای فرهنگ این كشور كوشیدند. من در دانشگاه امام صادق (ع) چند صباحی تدریس می‌كردم در آن زمان سفری پیش آمد و به عنوان تنها عضو ایرانی فرهنگستان مصر راهی آنجا بودم. در فرصت 48 ساعته به برخی از دانشگاه‌های ایرانی سر زدم و گفتم اگر كتابی نیاز دارید، بگویید.همه بی اعتنا بودند ولی وقتی خدمت آیت‌الله مهدوی كنی عرض كردم، ایشان استقبال كردند و نتیجه آن شد كه كتاب 34 جلدی «سیره الاعلاء» را برای دانشگاه خریداری كردم. خداوند ایشان را بیامرزد.

 

 

 

مراسم بزرگداشت مرحوم استاد دكتر منوچهر مرتضوی حافظ پژوه برجسته و استاد دانشگاه ادبیات تبریز دیروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

دكتر محقق رئیس انجمن گفت: در ابتدا رحلت آیت‌الله مهدوی كنی را تسلیت می‌گویم كه بسیار برای اعتلای فرهنگ این كشور كوشیدند.

من در دانشگاه امام صادق (ع) چند صباحی تدریس می‌كردم در آن زمان سفری پیش آمد و به عنوان تنها عضو ایرانی فرهنگستان مصر راهی آنجا بودم. در فرصت 48 ساعته به برخی از دانشگاه‌های ایرانی سر زدم و گفتم اگر كتابی نیاز دارید، بگویید.همه بی اعتنا بودند ولی وقتی خدمت آیت‌الله مهدوی كنی عرض كردم، ایشان استقبال كردند و نتیجه آن شد كه كتاب 34 جلدی «سیره الاعلاء» را برای دانشگاه خریداری كردم. خداوند ایشان را بیامرزد.

سال گذشته كه با دكتر نصیری به فهرست دانشمندانی كه در این جا برایشان بزرگداشت گرفتیم نگاه می‌كردیم 17 نفر از ایشان آذری بودند، امسال با بزرگداشت دكتر ریاحی و نیساری و جناب دكتر مرتضوی تاكنون بیست مجلس برای آذری‌های عاشق زبان فارسی برپا كرده‌ایم.

دكتر مرتضوی در آن سال كه من دانشكده ادبیات بودم، 3 سال جلوتر از من در آنجا در دوره دكتری تحصیل می‌كردند و در رشته‌های تاریخ و ادبیات برجسته بودند و آثار متعددی از ایشان چاپ شد و برای برگزاری این جلسه خود را ملزم می‌دانستم.

سپس دكتر موسوی بجنوردی رئیس دایره‌المعارف اسلامی گفت: نام استاد مرتضوی كه همیشه محبوب بوده و هست در این كشور جاودان خواهد بود.

او در ادب فارسی متبحر بود و آثار گران‌بهایی را پدید آورد. این استاد فرزانه، در ضمن چهر‌ه‌ای مظلوم حتی در قبیله خود بود. چرا كه او با تفكر علمی و با حق‌گویی توانست در برابر كج‌اندیشی و سوء فهم‌هایی از سوی گروهی اندك بایستد و از دایره انصاف علمی خارج نشود.

فرزند ایشان جناب ایرج مرتضوی،‌ استاد دانشكده‌ای در پاریس هستند و مجموعه كتابخانه استاد را با توصیه استاد ایرج افشار به مركز دائرة المعارف اسلامی هدیه كردند.

این مجموعه اهدایی از كلیت كتابخانه‌ استاد مرتضوی 3200 جلد كتاب را البته با كیفیت بالا شامل می‌شود.

ما مجموعه‌ای از مقالات را با همت و كوشش دكتر سبحانی تدارك دیدیم و به افتخار ایشان چاپ كردیم. قدردانی از استاد مرتضوی وظیفه‌ای ملی است. ایشان با چند استاد دیگر پاسداران اصلی زبان فارسی هستند.

سپس صدای ضبط شده دكتر مجتبایی درباره زنده‌یاد مرتضوی پخش شد او گفت: آشنایی من با ایشان از سال 1332 بود و پیش از این در دانشكده ادبیات با ایشان آشنایی نداشتم.

او بسیار منزوی و دیر آشنا بود و من همیشه عطش مؤانست با ایشان را داشتم، در بهار 1330 زمانی كه ملك‌الشعراء بهار درگذشت، قرار شد یادبودی برای او برگزار شود كه دكتر محمدامین ریاحی، ایرج دهقان و من به اتفاق مرحوم دكتر مرتضوی از كسانی بودیم كه در این راه می‌كوشیدیم.

ایشان در آن روزگار قصیده‌ای رسا در رثای بهار گفته بود. البته به خاطر وجود جریانات سیاسی مختلف در آن روزگار، چون دید كه این مجلس درحال مصادره شدن‌ است، آن را برگزار نكرد. او حس ایران‌دوستی بالایی داشت و بعدها در تالاری این قصیده را خواند كه از آن نسخه‌ای در دست نیست. در آن زمان استادان فروزانفر و همایی برای ایشان احترام خاصی قائل بودند.

سپس دكتر دادبه به عنوان سخنران بعدی گفت: من موافق نیستم كه ایشان را حافظ پژوه بنامیم.طبیعتاً ایشان حافظ شناس بودند و این لفظ، بهتر است. كتاب مستطاب مكتب حافظ كه در سال 1335 به چاپ رسید، هنوز تازگی دارد و هنوز هم اگر دانشجویی بخواهد كتابی درباره حافظ بخواند من به این كتاب ارجاع می‌دهم. دردناك است كه بگویم او جایگزین ندارد.كتاب فردوسی و شاهنامه او، كتاب قلیل الحروف و كثیرالمعنایی است كه مركز فرهنگ دوستی است. در آخرین چاپ مكتب حافظ، ایشان به برخی از پرسش‌های خوانندگان پاسخ گفت، دو مطلب در این میان نظر مرا جلب كرد.

نخست، حضور عرفان در شاهنامه و نكته دیگر در پاسخ این سؤال كه تكلیف روشن نیست كه آیا عشق حافظ مجازی بود یا حقیقی. ایشان در پاسخی كوتاه چنین گفتند: عاشق رندی چون حافظ تمام تجلیات را چنان سیال می‌دیده است كه از «خونین چمنان باغ لاله» تا «بادصبا» را درنوردیده است.

وی گفت: ما طبقه‌بندی عشق به مجازی و حقیقی را كج فهمید‌ه‌ایم مگر می‌توان بدون گذاردن پله‌های پایین به پله‌های صعود عروج كرد. همین نسبت تباینی كه بین علم و جهل داریم، بین عشق و نفس‌پرستی داریم. «العشق یزید بالتفكروالنظاره». بنابر این عشق با خیال معشوق زیاد می‌شود.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، یكی از سروده‌هایش را مناسب حال به این شرح خواند:

به سجده صبح كه مهتاب رخ نهی بر خاك

سپیده می‌كند از بی‌خودی گریبان چاك

اگر ز برق نگاه تو مرده جان گیرد

به صلب پاك چنین خیزد و ز دامن پاك

تویی كه قافله سالار عشق یارانی

فتاد قافله‌ گر از نفس ندارم باك

گذار ثانیه‌ها بشنود صلا هر دم

به بند بند وجودم «لا احب سواك»

ز كشته گر چه نیاید صدا ولی‌ بنگر

دل شكسته من گویدت «جعلت فداك»

چرا شكسته نباشد دلی كه در راهت

چو اشك شمع فتاده ز سینه اندر خاك

درخت سبز ولایت به یمن دولت تو

كشیده سر به بلندای گنبد افلاك

سپس دكتر توفیق سبحانی خاطراتی از مرحوم مرتضوی بیان كرد و دكتر منیرة‌ پویای ایرانی درباره شیوه تدریس ایشان سخن گفت.

در پایان این مراسم لوح تقدیر انجمن مفاخر به نماینده خانواده دكتر مرتضوی اهدا شد.

روزنامه اطلاعات

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: