دیدارشورای علمی موسسه بین المللی "ایکاس" از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

1393/7/30 ۰۹:۵۳

دیدارشورای علمی موسسه بین المللی

دبا: عصر روز سه شنبه 29 مهر ماه، اعضای شورای علمی موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی (ایکاس) از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دیدن کردند. موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی (ایکاس) که مقّر آن در سمر قند ازبكستان است، در حوزه تاریخ، نسخه خطی، مذهب و.. در محدوده آسیای مركزی، قفقاز، ایران ، تركیه و چین كار می كند.

 

دبا: عصر روز سه شنبه 29 مهر ماه، اعضای شورای علمی موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی (ایکاس) از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دیدن کردند.

موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی (ایکاس) که مقّر آن در سمر قند ازبكستان است، در حوزه تاریخ، نسخه خطی، مذهب  و.. در محدوده آسیای مركزی، قفقاز، ایران ، تركیه و چین كار می كند.

اعضای این گروه در این دیدارعبارت بود از:

_آقای فیلو پارک، رئیس موسسه ایکاس

_آقای فردا اسدف از آذربایجان، معاون دانشگاه هزار

_خانم باکیت امانبایوا از قزقیزستان، رئیس موسسه میراث فرهنگی

_ آقای رستم نظرف از تاجیکستان، رئیس دانشکده فلسفه

_ آقای احسان چوماک از ترکیه، رئیس مرکز مطالعات آسیا- اروپا- دانشگاه اقتصاد وتکنولوژی

_ خانم کریستا پیکات از استونی،عضو یونسکو

_ آقای شاهین مصطفایف از آذربایجان، معاون موسسه مطالعات شرقی- آکادمی علوم

این گروه را آقایان اجتهادیان، زاهدی ومحمد چگینی، کارشناس اداره اسناد و تاریخ دیپلماسی و  مرکز آموزش و پژوهشهای بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همراهی کردند.

بنا بر این گزارش، شورای علمی "ایکاس" با کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، دکترآیت الله محقق داماد و دکتر پورجوادی، دو تن از اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی ، دیدار و گفت و گو کردند.

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه این مرکز، فرهنگی – پژوهشی و غیر دولتی است افزود: سی سال پیش مرکز با هدف حمایت و به کارگیری دانشمندان و تربیت متخصصین تاسیس شد و البته در آن بر روی پروژه های مختلفی کارمی شود از جمله: دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی که تا کنون 21 جلد از آن منتشر شده است؛ دائرةالمعارف عمومی به نام ایران که 3 جلد از آن چاپ شده است، دائرة المعارف دانشنامه فرهنگ مردم ایران، این دانشنامه پروژه ای ده جلدی است که دو جلد از آن منتشر شده است.

موسوی بجنوردی افزود: نوشتن تاریخ جامع ایران از آغاز تا کنون، از دیگر کارهای بزرگ و ملی است که ما انجام دادیم و الان زیر چاپ است. تاریخ جامع ایران در 20 جلد  و توسط 160 تن از اساتید برجسته در مدت یازده سال نوشته شده است.

فیلو پارک، مدیر" ایکاس" در معرفی موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی، گفت: ایکاس یک مرکز کوچک با بودجه ای اندک است که 19 سال پیش تاسیس شده و بخش اصلی کار این موسسه پژوهش های تاریخی است. با این حال ما تلاش می کنیم و در آینده بیشتر تلاش خواهیم کرد که مطالعات میان رشته ای داشته باشیم از جمله در فلسفه اسلامی و مذهب و تعامل با فرهنگ و تمدن های دیگر فعالیت داشته باشیم و این به عنوان یک رسالت آتی برای موسسه ایکاس است.

 در ادامه رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: مرکز ما آمادگی همکاری با آقایان را دارد و در زمینه علوم اسلامی، اقوام مختلف و زبان شناسی می توانیم با شما مشارکت فعال داشته باشیم و با توجه به در اختیار داشتن کتابخانه ای غنی می توانیم به شما از لحاظ تامین منابع تحقیق کمک های موثری بکنیم.

شاهین مصطفایف معاون موسسه مطالعات شرقی درباره پروژه های در دست ایکاس گفت: پروژه ای درباره مستند نگاری کتیبه ها و دست نوشته های آسیای میانه در دست دارم که حجم این کار بسیار زیاد است و ما به همین دلیل تصمیم گرفتیم فاز اول آن را از شهر"بخارا" شروع کنیم. در این پروژه ما سعی داریم تمام کتیبه ها را از تمام جوانب، هم محتوای آن هم منابع آن و هم کاتب آن و سایر موارد بررسی کنیم.

در این باره موسوی بجنوردی به احسان چوماک گفت: با توجه به اینکه شما از کشور ترکیه هستید و بیشترین ذخایر خطی در سلیمانیه ترکیه است و طبق مذاکراتی که با کارشناسان این رشته داشته ام می توان گفت دهها هزار نسخه در ترکیه وجود دارد، خوب است که این سازمان از آنجا هم بازدید داشته باشد که می تواند بسیار پرثمر باشد.

وی در ادامه افزود ما هم در این مرکزاسناد و کتب خطی داریم، اما کتب خطی را فقط به دلیل خطی بودن انها جمع آوری نمی کنیم بلکه اگر این اسناد و کتب در راستای تحقیقات ما باشد آنها را گردآوری می کنیم.

فیلو پارک دربارۀ پیشینۀ "ایکاس"  گفت: ایکاس با پروژه ای به نام "جاده ابریشم" آغاز به کار کرد ودر سال 1998 در حقیقت تمام شد.این پروژه شرق تا غرب جاده ابریشم را پوشش می داد و بسیاری از کشورها در این پروژه عضو بودند. وقتی کار به پایان رسید به این نتیجه رسیدیم که باید از نظر فرهنگی کارهایی را در این حوزه انجام دهیم. اکنون حوزه مطالعات ما بسیار گسترده وشامل باستان شناسی، ادبیات، هنر، مذهب و تاریخ و... درباره کشورهایی که در جاده ابریشم قرار دارند،است. ما در خصوص فرهنگ و تمدن این کشورها مطالعه می کنیم.

وی افزود: تا به حال در زمینۀ حوزه های ذکر شده صد نشریه داشته ایم. بر روی دست نوشته های مختلف پژوهش می کنیم و ده کشور عضو داریم که هر کشور نمایندگانی از محققین خود را در سازمان دارند. ما کمتر از 20 سال قدمت داریم و قدم به قدم و آرام آرام به پیش می رویم در سال کنفرانس هایی نیز برگزار می کنیم از جمله امسال به مناسبت ششصدمین سال تولد عبدالرحمان جامی کنفرانسی برگزار کردیم، اما عمده فعالیت ما پژوهشی است.

درپایان دو طرف با اعلام رضایت و خشنودی از این دیدار، برای همکاری در زمینه های مشترک ابراز امیدواری کردند و اعضای شورای علمی ایکاس از کتابخانه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دیدن کردند.

لازم به ذکر است که اعضای شورای علمی ایكاس برای شركت در هفدهمین جلسه شورای علمی به میزبانی مركز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه در تهران حضور دارند. حمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار میزبان اجلاس شورای علمی موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی"ایکاس" و همزمان سمپوزیوم منطقه ای پیرامون روابط تاریخی ایران و کشورهای حوزه جاده ابریشم است.

این سمپوزیوم از ساعت هشت و نیم صبح در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار می شود که رییس موسسه بین المللی آسیای مرکزی (ایکاس) ، نماینده ارشد مرکز میراث فرهنگی ناملموس آسیا و اقیانوسیه (ایچکاپ) ، فرستاده مدیرکل یونسکو و رییس موسسه اکو از جمله سخنرانان خارجی این مراسم هستند.

هادی سلیمان پور رییس مرکز آموزش ها و پژوهش های بین المللی وزارت امورخارجه از دیگر سخنرانان این مراسم است و در آیین گشایش این مراسم، پیام محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و مدیرکل یونسکو قرائت خواهد شد.

این سمپوزیوم را مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه با همکاری موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی (ایکاس) و مرکز میراث فرهنگی ناملموس آسیا و اقیانوسیه (ایچکاپ) سمپوزیوم منطقه ای «ایران و جاده ابریشم؛ بستر تبادلات فرهنگی و ارزش های مشترک» را برگزار می کند که نمایندگان و مدیران آکادمی های علوم کشورهای جاده ابریشم در آن حضور خواهند داشت.

 

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: