در سند گفتگوی ادیان تصریح شد: هرگونه اهانت به اشخاص، عقاید، مراسم و اماكن مقدسه دینی و مذهبی محکوم است

1393/6/10 ۱۰:۳۵

در سند گفتگوی ادیان تصریح شد: هرگونه اهانت به اشخاص، عقاید، مراسم و اماكن مقدسه دینی و مذهبی محکوم است

در بخشی از سند نهمین دور مركز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كلیسای ارتدكس روسیه آمده است: ما هرگونه تلاش افراد و گروه‌ها را در جهت ایجاد سوءتفاهم بین این دو دین الهی به منظور دستیابی به اهداف شخصی و مانع‌تراشی در روابط مثبت و همكاری سازنده‌ی آنها محكوم می‌كنیم و بر لزوم روابط بهتر و همكاری نزدیك‌تر بین رهبران و پیروان دو دین اسلام و مسیحیت تأكید می‌نماییم.

در بخشی از سند نهمین دور مركز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كلیسای ارتدكس روسیه آمده است: ما هرگونه تلاش افراد و گروه‌ها را در جهت ایجاد سوءتفاهم بین این دو دین الهی به منظور دستیابی به اهداف شخصی و مانع‌تراشی در روابط مثبت و همكاری سازنده‌ی آنها محكوم می‌كنیم و بر لزوم روابط بهتر و همكاری نزدیك‌تر بین رهبران و پیروان دو دین اسلام و مسیحیت تأكید می‌نماییم.

سند نهمین دور مركز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كلیسای ارتدكس روسیه كه در روزهای 3 و 4 شهریور در تهران برگزار شد، انتشار یافت كه در آن نسل‌كشی و كشتار مردم غزه توسط اسرائیل و اعمال تروریستی در عراق و سوریه محكوم شده‌اند.

 مشروح سند منتشر شده از سوی مركز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به شرح زیر است:

 

به نام خدا

نهمین دور از «گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدكس» مركز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كلیسای ارتدكس روسیه با موضوع «اهمیت و راه‌های تقویت همكاری و تفاهم بین اسلام و مسیحیت ارتدكس» طی دو روز دوشنبه و سه‌شنبه مورخ 3 و4 شهریور 1393 برابر با 25 و 26 آگوست 2014 در تهران  برگزار شد. نشست مذكور با حضور عالیجناب جناب اسقف اعظم پیاتیگورسک و چرکسک فئوفلاکت نماینده‌ی پاتریارك اعظم روسیه و جناب آقای دكتر ابوذر ابراهیمی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران انجام گرفت.

در این دور از گفت‌وگو‌ها ـ كه در شش نشست برگزار گردید ـ اندیشمندان مسلمان و مسیحی ارتدكس در خصوص افراط‌گرایی دینی و راه‌های مبارزه با آن، تجلیل و گرامی‌داشت شهدا از منظر اسلام و مسیحیت، نقد و بررسی هشت دور گفت‌وگوهای دینی مسلمانان و مسیحیان ارتدكس روسیه در طول 17 سال گذشته، اقلیت‌های دینی و ضرورت همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان، مقالات خود را ارایه نمودند و با طرح پرسش و پاسخ، موضوعات یاد شده مورد  بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

 

طرفین گفت‌وگو‌ پس از ارایه مقالات بر موارد زیر تأكید نمودند:

- تعاملات تاریخی بین اسلام و مسیحیت با چالش‌های متعددی روبرو بوده است. ما هرگونه تلاش افراد و گروه‌ها را در جهت ایجاد سوءتفاهم بین این دو دین الهی به منظور دستیابی به اهداف شخصی و مانع‌تراشی در روابط مثبت و همكاری سازنده‌ی آنها محكوم می‌كنیم و بر لزوم روابط بهتر و همكاری نزدیك‌تر بین رهبران و پیروان دو دین اسلام و مسیحیت تأكید می‌نماییم.

- ما قاطعانه نسل‌كشی و كشتار بیرحمانه‌ی مردم غزه را محكوم نموده و همدردی خود را با مردم مظلوم فلسطین ابراز می‌كنیم. همچنین از جامعه‌ی بین‌الملل می‌خواهیم كه تمام تلاش خود را در جهت تسریع در برقراری صلح در این سرزمین به كار بگیرد.

- خشونت‌های كور و اعمال تروریستی گروهك داعش و دیگر گروه‌های افراطی در عراق و سوریه را محكوم می‌كنیم و همدردی خود را با ملت سوریه و عراق اعم از مسلمان، مسیحی و سایر ادیان اعلام می‌داریم. معتقدیم ضروری است در این رابطه توجه سازمان‌های جهانی را به شرایط پیچیده در سوریه و عراق جلب كرده و برنامه‌هایی برای كمك‌های بشردوستانه به مردم بی‌پناه كشورهای مذكور تدوین نمود.

- هرگونه اهانت به اشخاص، عقاید، مراسم و اماكن مقدسه دینی و مذهبی را محكوم كرده و از سازمان‌های بین‌المللی و مسئول در جهان می‌خواهیم كه تمهیدات لازم را برای مقابله با این‌گونه اعمال ناشایست اتخاذ نمایند.

شركت‌كنندگان در این نشست فضای این دور از گفت‌وگو‌ را بسیار مثبت و سازنده ارزیابی كردند. هر دو طرف بر لزوم توسعه همكاری‌های علمی و دانشگاهی به منظور آشناسازی شیعیان و مسیحیان ارتدكس با اصول دینی، اخلاقی، تاریخی و مسایل حقوقی الهیات و آیین دینی و همچنین حفظ اماكن مقدس كلیساها، معابد و مساجد تأكید كردند. با تبادل دانشجویان و استادان و ترجمه منابع علمی و انجام پژوهشهای مشترك علمی و تحلیلی می‌توان در این مسیر گام‌های مؤثر برداشت. همچنین بر لزوم همكاری‌ها از طریق دیدارهای چندجانبه بین رهبران و اندیشمندان ادیان در سطح جهانی و منطقه‌ای تأكید كردند و توافق نمودند برای توسعه‌ی همكاری‌ها كمیته‌ای متشكل از نمایندگان دو طرف با عنوان كارگروه تشكیل گردد.

دو طرف رضایت خود را از گفت‌وگوی 17 ساله بین جامعه‌ی مسلمان جمهوری اسلامی ایران و كلیسای ارتدكس روسیه كه با موفقیت همراه بوده است، ابراز نمودند.

شركت‌كنندگان در این نشست خواستار ادامه‌ی گفت‌وگوی دو طرف برای همكاری‌های دینی در عرصه‌ی جهانی و منطقه‌ای بوده و ابتكارات و راه‌كارهای مؤثر برای تأثیرگذاری بیشتر در جوامع مسلمان و مسیحی را ضروری دانسته و نیز اعلام می‌دارند كه دهمین دور گفت‌وگوی میان مسلمانان ایران و كلیسای ارتدكس روسیه در سال 2016 در مسكو برگزار خواهد شد.

هیأت علمی كلیسای ارتدكس روسیه:

1- اسقف اعظم پیاتیگورسک و چرکسک فئوفلاکت

2- پروتوییری ولادیسلاو تسیپین، استاد آکادمی دینی

3- كشیش الكساندر زركش‌اف، كشیش ارشد كلیسای جامع نیكولای مقدس در تهران

4- پروتوییری سرگی زواناریوف، دبیر اداره روابط خارجی کلیسا در امور کشورهای دور

5- دیمیتری ولادیمیروویچ صافانوف، رئیس بخش ارتباطات بین ادیان اداره روابط خارجی کلیسا

6- خانم یلنا دونایوا ،کارمند ارشد علمی انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه

7- ایلیا کاشیتسین،کارمند علمی بخش ارتباطات بین ادیان اداره‌ی روابط خارجی کلیسا

هیأت علمی مركز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها:

1- دكتر ابوذر ابراهیمی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

2- آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور محترم مقام معظم رهبری

3- حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه‌ رییس جمهور

4- آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی

5- دكتر علی‌محمد حلمی، رییس مركز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها

6- حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر احمد بهشتی

7- حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی

8- حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر محمد مسجد جامعی

9- حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر غلامرضا مصباحی مقدم

10- حجت‌‌الاسلام و المسلمین ابوالحسن نواب

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: