اجرای موسیقی در «مسعودیه»

1393/6/1 ۱۰:۲۷

اجرای موسیقی در «مسعودیه»

عمارت قاجاری «مسعودیه» اواسط شهریورماه امسال میزبان «فستیوال موسیقی» است. در این فستیوال قرار است موسیقی سنتی ایران اجرا شود.

 

 

عمارت قاجاری «مسعودیه» اواسط شهریورماه امسال میزبان «فستیوال موسیقی» است. در این فستیوال قرار است موسیقی سنتی ایران اجرا شود.

خانه‌ی موسیقی ایران چندی پیش اعلام کرد که از 12 تا 18 شهریورماه فستیوال موسیقی تهران در عمارت مسعودیه برگزار می‌شود و گروه‌های سنتی مانند گروه‌های «کامکارها»،‌ «پالت»،‌ برادران «پورناظری‌»، «علیرضا قربانی» و «حسین علیزاده» در این بنای تاریخی برنامه اجرا می‌کنند. همچنین اعلام شد، کنسرت‌ها در فضای باز عمارت مسعودیه برگزار می‌شوند، به همین دلیل برای پوشش دادن روی استخر عمارت که بخش زیادی از فضا را به خود اختصاص داده، تمهیداتی اندیشیده شده است.

مجری طرح‌های مرمتی بناهای تاریخی شرکت سرمایه‌گذاری عظام (شرکتی که عمارت مسعودیه را اجاره کرده است) درباره‌ی برگزاری این فستیوال به خبرنگار ایسنا گفت: در همه‌ی محوطه‌های تاریخی دنیا، برنامه‌های موسیقی و فرهنگی اجرا می‌شوند و ما نیز نمونه‌ی آن را در عمارت مسعودیه برگزار می‌کنیم. مختصات برگزاری چنین برنامه‌ای براساس شأن بنا سنجیده می‌شود. بنابراین با توجه به شأن این بنای تاریخی و براساس قرارداد امضاشده، فقط موسیقی سنتی و فاخر ایرانی در مسعودیه اجرا می‌شود و بزرگان موسیقی ایرانی در آنجا حضور خواهند یافت.

اکبر تقی‌زاده ادامه داد: امیدواریم با اجرای چنین برنامه‌هایی در چارچوب ضوابط و مقررات میراث فرهنگی، بتوانیم بخش‌هایی از آثار تاریخی را که هنوز به‌درستی به مردم معرفی نشده، معرفی کنیم تا مردم و شرکت‌کنندگان، علاوه بر استفاده از موسیقی، از فضای تاریخی موجود نیز بهره ببرند. به همین دلیل، اکنون از محوطه‌ی بیرونی عمارت برای برگزاری فستیوال استفاده می‌شود.

وی همچنین با اشاره به مصوبه‌ی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر تبدیل شدن عمارت مسعودیه به «مرکز رویدادهای فرهنگی تهران» اظهار کرد: هر برنامه‌ای که در این بنای تاریخی برگزار می‌شود، باید به‌گونه‌ای باشد که شأن و نحوه‌ی حفاظت از آن بر هر چیزی مقدم باشد. حال با توجه به این‌که هیچ‌کسی و هیچ بنای تاریخی‌ای از مضراب تار ایرانی آزرده‌خاطر نمی‌شود یا از صدای ویلن، تخریبی در بنای تاریخی ایجاد نمی‌شود،‌ می‌توانیم موسیقی سنتی را در این عمارت تاریخی داشته باشیم.

درباره‌ی برگزاری فستیوال موسیقی در عمارت مسعودیه، یک کارشناس مرمت آثار سنگی معتقد است: چون موسیقی سنتی، صداهای ناهنجاری را مانند موسیقی پاپ که از سیستم جاز استفاده می‌کند، ندارد، معتقدیم آسیبی به فضای این ساختمان تاریخی وارد نمی‌شود.

علیرضا بهره‌مان ادامه داد: ساختمان عمارت مسعودیه به‌دلیل عبور مترو از زیر آن و لرزش‌هایی که به‌دنبال آن ایجاد می‌شود‌، آسیب‌های بسیار بیشتری نسبت به برگزاری یک کنسرت می‌بیند. هرچند قطعا نباید در فضاهای تاریخی، موسیقی پاپ اجرا شود، چون در بنا لرزش ایجاد می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: هرچند قرار است موسیقی سنتی و فاخر در این فضای تاریخی برگزار شود، اما باید حضور شرکت‌کنندگان را در این عمارت کنترل و با یک مدیریت مناسب، از هر نوع تخریب در این بنای تاریخی جلوگیری کرد.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: