رشته های منسوخ شده صنایع دستی کشور احیا می شود

1393/5/6 ۰۹:۳۵

رشته های منسوخ شده صنایع دستی کشور احیا می شود

مدیر کل حمایت از تولیدات صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از اجرای طرح این سازمان برای احیای رشته های منسوخ شده صنایع دستی خبر داد. کامران سبزه میدانی روز یکشنبه در دیدار با جمعی از صنعتگران صنایع دستی چهارمحال وبختیاری گفت: تاکنون رشته های نمدمالی، چاپ قلمکار و لاک تراشی در برخی استان های کشور احیا شده است.

 

مدیر کل حمایت از تولیدات صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از اجرای طرح این سازمان برای احیای رشته های منسوخ شده صنایع دستی خبر داد.

کامران سبزه میدانی روز یکشنبه در دیدار با جمعی از صنعتگران صنایع دستی چهارمحال وبختیاری گفت: تاکنون رشته های نمدمالی، چاپ قلمکار و لاک تراشی در برخی استان های کشور احیا شده است.

وی افزود: محصولات صنایع دستی ایران از نظر رنگ، خاصیت، کیفیت و تنوع در جایگاه مطلوب قرار دارد و می توان با نگاه اقتصادی بیشترین بهره را از این قابلیت ها برد.

سبزه میدانی ادامه داد: برخی صنایع دستی در استان های کشور نظیر قفل سازی، شیشه گری فوتی، رفوگری، چهل تکه دوزی، پلاس بافی، حجاری سنتی منسوخ شده است.

وی تاکید کرد: مستندسازی، خریداری و نگهداری نمونه های قدیمی، شناسایی اساتید فن و جذب علاقه مندان از راهکارهای احیای رشته های منسوخ شده یا در حال منسوخ شدن صنایع دستی است.

مدیرکل حمایت از تولیدات صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین برگزاری دوره های آموزشی، فراهم شدن زمینه فروش صنایع دستی و کاربردی شدن تولیدات را از دیگر راهکارهای حفظ و احیای صنایع دستی بومی استان ها عنوان کرد.

وی با تاکید بر لزوم قرار گرفتن کالای ایرانی بویژه صنایع دستی در سبد خرید خانوار، اظهار کرد:لازم است برای تحقق این هدف نیز، تولیدات صنایع دستی بر اساس نیاز مردم تهیه شده و برندسازی شود.

سبزه میدانی همچنین بر لزوم استفاده از تجربه استادکاران قدیمی برای احیاء رشته های بومی در حال منسوخ تاکید کرد.

مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین در خصوص راه اندازی خانه صنایع دستی در مراکز استان ها نیز گفت:اجرای این طرح با هدف حمایت از صنعتگران، تولیدات آنان و رفع مشکلات این حوزه اجرایی می شود.

در این نشست، مشکلات کارگاه های صنایع دستی اولویت دار چهارمحال وبختیاری بررسی شد و برای تجهیز این کارگاه ها برنامه ریزی شد.

استانداردسازی کارگاه های صنایع دستی، شناسایی تولیدات دارای قابلیت بازاریابی و فروش، بررسی مشکلات صدور مجوزهای تولیدی صنایع دستی و تسهیلات مشاغل خانگی و هماهنگی ها برای استفاده از تسهیلات صندوق مهر امام رضا (ع) از موضوع های مطرح شده در این نشست بود.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: