رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی: تکفیر، جهان اسلام را آلوده کرده است

1393/4/30 ۱۲:۲۵

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی: تکفیر، جهان اسلام را آلوده کرده است

تکفیر هم بر وضع کنونی و هم بر آینده جهان اسلام مخاطرات جدی و جبران ناپذیری بر جای می گذارد و باید علمای جهان اسلام به صورت شفاف حکم به حرمت تکفیر بدهند. حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، طی سخنانی در کنفرانس "صلح، اعتدال، عقل سلیم و ابتکار علمای اسلام" با اشاره به ضرورت مقابله با تکفیر، گفت: تکفیر همانند آلوده سازی محیط زیست است که در صورت وقوع، فضای زیستن را بر همه تنگ و سخت خواهد کرد.

 

  تکفیر هم بر وضع کنونی و هم بر آینده جهان اسلام مخاطرات جدی و جبران ناپذیری بر جای می گذارد و باید علمای جهان اسلام به صورت شفاف حکم به حرمت تکفیر بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، طی سخنانی در کنفرانس "صلح، اعتدال، عقل سلیم و ابتکار علمای اسلام" با اشاره به ضرورت مقابله با تکفیر، گفت: تکفیر همانند آلوده سازی محیط زیست است که در صورت وقوع، فضای زیستن را بر همه تنگ و سخت خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: تکفیر هم بر وضع کنونی و هم بر آینده جهان اسلام مخاطرات جدی و جبران ناپذیری بر جای می گذارد و باید علمای جهان اسلام به صورت شفاف حکم به حرمت تکفیر بدهند.

وی با تاکید به انضمام همه نهادها و سازمان های دارای دغدغه نسبت به وحدت اسلامی به یکدیگر و ایجاد یک جریان قوی و نیرومند، ابراز داشت: برقراری تعامل میان ایران، ترکیه، مصر و عراق امری امکان پذیر، بلکه ضروری است و باید مجمع تقریب مذاهب ایران، سازمان دیانت ترکیه، الازهر مصر و نهادهای تقریب گرای شیعه و سنی عراق به یکدیگر متصل و منضم گردند و جریانی نیرومند را تشکیل دهند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که هر یک از این نهادها دارای قابلیت ها و حیطه ای از نفوذ هستند که در صورت انضمام و الحاق به هم، تحول مهمی ایجاد خواهد شد، ابراز داشت:  موفقیت هر نهاد دعوت کننده به وحدت درگرو اتخاذ رفتاری عقلانی و "مشترک محور" است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با تاکید بر این که نباید وجود اختلافات در جهان اسلام ما را مأیوس کند، گفت: یاس و خوف آنجاست که غیر عقلانی عمل کنیم به این معنی که رفتار غیر عقلانی یا غیر مبتنی بر نزدیک سازی دیدگاه ها به یکدیگر خود مشکل آفرین خواهد شد.

براساس اعلام مرکز تحقیقات اسلامی مجلس،  در این کنفرانس، به همت سازمان ديانت تركيه در استانبول برگزار شد و در میان شرکت‌کنندگان افزون بر هیات ایرانی، شخصیت‌های همچون حسینکا وازوویچ، رئیس العلمای بوسنی، یوسف شیخ، وزیر امور دین و اوقاف فلسطین، دکترمحمود عبدالعزیز الآنی، رئیس مجلس علمای عراق (اربیل)، کیمیاکیتو کوماسو، رئیس اتحادیه‌ي مسلمانان ژاپن، شیخ‌الاسلام طلعت تاج‌الدین، سرمفتی مرکز اسلامی روسیه و رضوان هرسی محمد، معاون نخست وزیر و وزیر امور دینی و اوقاف سودان  حضور داشتند.

خبرگزاری حوزه

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: