1397/9/18 ۰۹:۱۳
نخستین گام برای فهم معنی عبارات و ابیات در متون، پیبردن به معانی صحیح و ترکیبات به کار رفته آنهاست. تاریخ زبانشناسی و مردمشناسی ایران نشانگر آن است که شناخت منظر و تصوّر آن، همهجا و همه وقت وجود داشته است و رابطهای معنادار میان مفهوم و فضای متصوّر برای آن وجود دارد. منظر از واژگان کهن و پرکاربردی است که در شعر قرون اولیه هجری با ظاهری مشابه و معانی مختلفی به کار رفته است.
سید امیر منصوری؛ فرنوش مخلص
نخستین گام برای فهم معنی عبارات و ابیات در متون، پیبردن به معانی صحیح و ترکیبات به کار رفته آنهاست. تاریخ زبانشناسی و مردمشناسی ایران نشانگر آن است که شناخت منظر و تصوّر آن، همهجا و همه وقت وجود داشته است و رابطهای معنادار میان مفهوم و فضای متصوّر برای آن وجود دارد. منظر از واژگان کهن و پرکاربردی است که در شعر قرون اولیه هجری با ظاهری مشابه و معانی مختلفی به کار رفته است. بارزترین ویژگی منظر در روایت شاعران، دگرگونی معنای منظر و تحول مفهومی آن است که از ظاهر به باطن و از مفعول به فاعل تغییر میکند و روایتهای مختلفی از منظر همانند نظرگاه، پنجره، ایوان، تماشاگاه، آسمان، دیدگاه، ترسیم میشود. واژه منظر با نگاهی کالبدی-معنایی سعی در تفسیر مفاهیم در دو دسته مادی و فرامادی دارد و شامل جنبههای توصیفی و مفهومی است. جنبه توصیفی به روایت صورت میپردازد و تمثیلی از صفات اخلاقی است و مقدمهای بر ادراک، جنبه معنایی آن است.
مقاله حاضر با بررسی مفهوم منظر در شعر شاعران قرون اولیه هجری (3 تا 7) سعی در اثبات اهمیت و نقش این واژه در گذشته تا به امروز دارد. برای فهم منظر، مفهوم واژه تا آنجا که به فهم موضوع و درونمایه آن کمک میکند در حوزه شعر قرون اولیه به عنوان منبعی مستند و کهن در فرهنگ ایرانی بررسی شده است.
باغ نظر، ش66 ، آذر 1397
دریافت مقاله
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید