شكوه و جلال همبستگی / كامران فانی

1397/7/10 ۰۹:۲۸

شكوه و جلال همبستگی / كامران فانی

آقای شایگان به ذات هندشناس است. در زمینه هند دكتری گرفته، رساله دكترای ایشان كه معرفی خواهم كرد در زمینه هندشناسی است و در واقع به یك معنی دكتر شایگان را باید هندشناسی بزرگ دانست. در حقیقت آنقدر كه راجع به آثاری می‎نویسند كه ایشان در آنها بیشتر به معضل جهانی و به خصوص جهان شرق و جهان اسلام و مساله سنت و مساله تجدد و مدرنیته می‎پردازند، به هندشناسی ایشان كمتر توجه نشان می‎دهند.

 

نگاهی به كارنامه هندشناسی داریوش شایگان

آقای شایگان به ذات هندشناس است. در زمینه هند دكتری گرفته، رساله دكترای ایشان كه معرفی خواهم كرد در زمینه هندشناسی است و در واقع به یك معنی دكتر شایگان را باید هندشناسی بزرگ دانست. در حقیقت آنقدر كه راجع به آثاری مینویسند كه ایشان در آنها بیشتر به معضل جهانی و به خصوص جهان شرق و جهان اسلام و مساله سنت و مساله تجدد و مدرنیته میپردازند، به هندشناسی ایشان كمتر توجه نشان میدهند. دكتر شایگان همواره شیفته هند بودند، به خصوص از آیین بودیسم همواره به نحوی مهرآمیز صحبت می‏كنند كه واقعا آدم تحت تاثیر قرار میگیرد. دكتر شایگان یكی از مهمترین كتابها را به زبان فارسی راجع به هند نوشتهاند و آن هم كتاب «ادیان و مكتبهای فلسفی هند است.» این كتاب كه نزدیك به ۵۰ سال پیش چاپ شده است، حدود ۱۰۰۰ صفحه است و فلسفه هندی را از وداها، یعنی در واقع از هزاره دوم قبل از میلاد تا اواخر قرن چهاردهم و پانزدهم دربرمیگیرد؛ كتابی كه همیشه مورد استقبال خوانندگان ایرانی بوده. این كتاب در واقع كتابی درسی است، ولی همین كتاب جدی، با این طول و تفصیل بیش از ده بار چاپ شده و نشان میدهد كه این كتاب با اقبال عامه مواجه است و مردم ایران چقدر علاقه‌مند هستند كه با تفكر و اندیشههای فلسفی و دینی هند آشنا شوند و این كتاب طی این مدت همچنان محبوبیت خود را حفظ كرده و از دست نداده است.

 

كتاب دوم ایشان راجع به هندشناسی است كه رساله دكترای ایشان بود از دانشگاه سوربن. كتابی است با عنوان «آیین هند و عرفان اسلامی» این كتاب طرح مفصل و تفصیلی است درباره كتاب معروف داراشكوه، ولیعهد ناكام سلسله تیموریان یا مغولان هند كه به دست برادر قشری مذهبش كشته شد. خیلیها معتقدند كه اگر داراشكوه میماند و به جای اورنگ زیب به تخت سلطنت مینشست شاید دنیای دیگری داشتیم. در این كتاب دكتر شایگان «رساله مجمعالبحرین» داراشكوه را كه هدفش وفاق بین عرفان هندی و عرفان اسلامی است و در آن داراشكوه كوشش كرده كه این دو را به هم نزدیك كند و بگوید كه بین نگاه اسلامی و نگاه هندی به جهان نزدیكی وجود دارد و در واقع یك ریشه دارد و از ظواهر كه بگذریم، از یك گوهر واحد هستند را مفصلا بحث كرده. دكتر شایگان متن رساله را چاپ كردند و نزدیك به ۵۰۰ صفحه توضیحات دادند؛ راجع به اصطلاحات مهم فلسفی، چه فلسفه هند و چه عرفان نظری ایران. جالب توجه این است كه این كتاب تخصصی و فنی و مشكل طی چند سال اخیر به چاپ چهارم و پنجم رسیده. خیلی مهم است كه كتابی كه تخصصی هست و كسی لااقل باید زمینههای خوبی نسبت به عرفان هندی و عرفان نظری ایران اسلامی داشته باشد اینقدر مورد توجه قرار گرفته است. كتابهای دكتر شایگان اصولا این طور است و حتی موضوعاتی به این پیچیدگی و شاید تا حد زیادی دور از ذهن را مخاطب جدید میآفریند. دو قوم ایرانی و هندی در هزاره سوم قبل از میلاد حدود پنج هزار سال پیش از نقطه نامعلومی در شمال اوراسیا به طرف جنوب آمدند. در نیمه راه از هم جدا شدند. یكی به طرف شرق رفت و یكی به طرف غرب. ولی این پیوند چند هزار ساله تا به امروز بین این دو قوم هند و اروپایی، هند و ایرانی یا آریایی همواره حفظ شده است.

منبع: روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: