بزرگترین قرآن طلقی جهان درگینس ثبت می‌شود

1396/3/24 ۱۴:۳۴

بزرگترین قرآن طلقی جهان درگینس ثبت می‌شود

مسئول دارالقرآن زندان های استان اصفهان از ثبت بزرگترین قرآن طلقی روی چوب که در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن به نمایش درآمده، در فهرست گینس خبر داد.

 

مسئول دارالقرآن زندان های استان اصفهان از ثبت بزرگترین قرآن طلقی روی چوب که در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن به نمایش درآمده، در فهرست گینس خبر داد.

حجت الاسلام مجید فاتحی روز سه شنبه گفت: مقدمات ثبت این قرآن در گینس انجام شده است و همچنین کارهای مقدماتی برای اهدای این قرآن به آستان قدس رضوی در حال انجام است.

وی افزود: نگارش این قرآن از فروردین سال 90 به همت 14 زندانی آغاز شد و تا فروردین سال 93 به طول انجامید که تعداد هنرمندانی که در نگارش این قرآن شرکت داشتند بیش از 44 نفر شد که همگی از زندانیان ندامتگاه مرکزی اصفهان بودند و در اقدامی خداپسندانه تصمیم‌ می‌گیرند تا بزرگ‌ترین قرآن طلقی روی چوب را بسازند.

این کارشناس مذهبی همچنین گفت: ساخت این اثر هنری با هزینه شخصی مددجویان و زندانیان صورت گرفته که در ابتدا با مبلغی حدود 30 میلیون تومان آغاز ‌شد و به تدریج دیگر زندانیان برای شرکت در این امر خیر مشارکت ‌کردند و در نهایت 44 نفر در آن سهیم شدند.

فاتحی درباره ویژگی های این قرآن گفت: این قرآن شامل سی جزء است که با طلق فشرده (آکرولیک) بر روی تخته چوب فشرده شش میلیمتری در 40 برگ نوشته شده است و 40 برگ بودن آن یادآور سن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در زمان بعثت است.

وی افزود: نمای خارجی این مصحف مانند خانه خدا به صورت نمای آجری بوده و پرده نصب شده آن مشابه پرده کعبه است و روی در آن مانند در کعبه دو عدد دستگیره و یک عدد قفل نصب شده است و البته آیاتی که روی در خانه خدا به صورت برجسته نوشته شده، روی این مصحف به صورت منبت، مشبک و معرق کاری شده نوشته شده است.

فاتحی وزن کامل این مصحف را بیش از هزار و 400 کیلوگرم ذکر کرد که در ساخت آن از چوب های عناب، توسکا، راش، گردو و روسی استفاده شده است.

وی درباره دیگر ویژگی های این قرآن گفت: 19 گل آبی به نیت 19 حرف بسم الله الرحمن الرحیم بر روی جلد این مصحف نوشته شده و تعداد 12 گل آبی کمرنگ به نیت 12 امام معصوم، هشت گل سبز به نیت امام هشتم و 30 گل آبی پررنگ با طرح معرق به نیت 30 جزء قرآن کریم بر روی جلد این مصحف نصب شده است.

مسئول دارالقرآن زندان های استان اصفهان افزود: چهار گل معرق و مشبک بزرگ به نیت چهار سجده واجب در قرآن بر روی چهار گوشه جلد آن و 120 گل طرح چوب نیز به نیت 120 حزب قرآن بر حاشیه های مصحف نصب شده است.

به گفته وی، نصب شش هزار و 236 گل با طرح چوب که به صورت «یا حمید» خوانده می شود، به نیت تعداد آیات قرآن بر روی حاشیه صفحات و 114 ستاره قرمز رنگ به نیت تعداد سوره های قرآن نیز از دیگر تزئینات روی جلد این مصحف شریف است.

این قرآن در بخش موسسات دولتی نمایشگاه قرآن کریم و در کنار غرفه سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در معرض دید علاقه مندان است.

بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» از هشتم خردادماه آغاز به کار کرد و تا جمعه ٢٦ خردادماه از ساعت ١٧ تا ٢٤ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: