شب قدر در غزلیات حافظ / کرمعلی قدمیاری

1396/3/24 ۱۳:۴۴

شب قدر در غزلیات حافظ / کرمعلی قدمیاری

در این مقاله به شیوۀ بهره جستن حافظ از شب قدر پرداخته شده، چه وی بهره هنری یا اندیشه ورزانه از این بن مایۀ ادبی برده است. نگارنده بر آن است که ذهن خوانندگان گرامی را به این نکته مهم معطوف دارد که شب قدر از دیدگاه حافظ، حال است نه قال.

 

چکیده: در این مقاله به شیوۀ بهره جستن حافظ از شب قدر پرداخته شده، چه وی بهره هنری یا اندیشه ورزانه از این بن مایۀ ادبی برده است. نگارنده بر آن است که ذهن خوانندگان گرامی را به این نکته مهم معطوف دارد که شب قدر از دیدگاه حافظ، حال است نه قال. شب قدر قابلیت سالک است نه فاعلیت سالک، شب قدر را می دهند و کسب کردنی نیست. همچنین در این جستار وجه تسمیۀ شب قدر و شأن نزول سورۀ قدر، زمان شب قدر از دیدگاه روایات و مخفی بودن آن، شب قدر از دیدگاه حافظ و دیگر عرفا، بررسی ابیات حافظ دربارۀ شب قدر و قول دیگر شعرا درباره این شبآورده شده است.

نگارنده در این مقاله گذشته از دیوان حافظ از منابع عرفانی معتبر دیگری چون شرح شطحیات ِ روزبهان بقلی، اصطلاحات الصوفیه فخرالدین عراقی، تفسیر حدائق الحقائق معین الدین هروی، شرح گلشن راز لاهیجی، تفسیر نمونه، تفسیر کشف الاسرار و دیوان دیگر شعرای عارف بهره جسته است.

زبان و ادب پارسی (زبان و ادب سابق) بهار و تابستان 1382 شماره 17

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: