مومنی شریف: زبان فارسی زبان انقلاب اسلامی است

1396/2/31 ۰۷:۴۴

مومنی شریف: زبان فارسی زبان انقلاب اسلامی است

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه زبان فارسی زبان انقلاب اسلامی است عنوان کرد که بهترین راه و درست ترین راه برای شناخت معارف انقلاب اسلامی استفاده از این زبان است.





رئیس حوزه هنری با بیان اینکه زبان فارسی زبان انقلاب اسلامی است عنوان کرد که بهترین راه و درست ترین راه برای شناخت معارف انقلاب اسلامی استفاده از این زبان است.

 به نقل از روابط عمومی حوزه هنری،  مراسم افتتاح دفتر فارسی زبانان «خوبان پارسی گوی» با حضور مسئولین و جمعی از هنرمندان برجسته فارسی زبان در مشهد مقدس برگزار شد.

در این مراسم محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری ضمن اشاره به بزرگداشت فردوسی اظهار داشت: فردوسی زبان فارسی را در دوره‌ای که شرایط سختی بوده است، زنده نگه داشت و آنقدر آگاهانه بود که شاهنامه را نباید تنها یک دیوان حماسی دانست، بلکه دایره المعارفی از همه آنچه که می‌توان هویت ایرانی و ویژگی‌های زبان فارسی را برساند، است. دایره المعارفی از حکمت، آداب زندگی، عدالت، حکومت داری، حماسه‌ها، جانفشانی‌ها و ... که شاهنامه را زنده نگه داشته است که به تعبیر درست شاعر محترم تاجیکستانی شاهنامه کتاب شعر نیست، بلکه یک وطن است.

محسن مومنی ادامه داد: زبان فارسی که در شاهنامه تجلی پیدا کرده است و بزرگان دیگر هم همت داشته اند و آن را ماندگار کرده اند، دارای ویژگی های است که می طلبد اهتمام بیشتر به آن داشته باشیم.

وی افزود: هر زمانی که از نگاه زبان فارسی و در حوزه زبان فارسی به جهان نگاه کرده ایم، برای خودمان در این جهان بزرگ جایگاه قابل افتخاری دیدیم. در حوزه جغرافیایی و هویتی مرز زبان فارسی همه کشورهایی است که در آنجا زبان فارسی را گرامی می دارند و به زبان فارسی سخن می گویند و در حوزه اعتقادی زبان فارسی، زبان دوم جهان اسلام است از این جهت که دربردارنده معارف اسلامی است.

مومنی با بیان اینکه زبان فارسی، زبان تفکر، اندیشه و تمدن است، ادامه داد: زبان‌هایی که توانایی اندیشیدن دارند، زبان های زنده و تاثیرگذاری هستند. زبان فارسی را زبان انقلاب اسلامی می دانیم. معارف اسلامی با زبان فارسی گفته شده است و دنیا که می خواهد با این انقلاب آشنا شود طبیعتا بهترین راه و درست ترین راه برای فهم دقیق این معارف، زبان فارسی است.

رئیس حوزه هنری افزود: همه اینها باعث می شود توجه بیشتری به زبان فارسی داشته باشیم و همه نسبت به زبان فارسی مسئولیت داشته باشند. شهادت می دهم که دوستان افغانستانی ما، شعرا  و نویسندگان افغانستانی مقیم ایران، اینگونه بوده اند.

وی ادامه داد: بی شک اهتمام به زبان فارسی کم است. زبان فارسی در جهان امروز شاهد رنج هایی بر پیکره اش است که اگر چاره اندیشی نشود و نگاه مسئولانه به آن نباشد در آینده فرزندان ما افسوس خواهند خورد.

مومنی اظهار امیدواری کرد که استاید و همه کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، مظلومیت زبان فارسی را به گوش کسانی که باید توجه داشته باشند، برسانند.

در ادامه این مراسم معاون فرهنگی فرهنگی هنری حوزه هنری خراسان رضوی ضمن اشاره به بزرگداشت فردوسی شاهنامه فردوسی مجموعه‌ای دلپذیر از معارف ارزنده بشری عنوان کرد و اظهار داشت: با اندک تأملی در شاهنامه، تأثیر تعلیمات ادیان الهی را در آن در می‌یابیم اما آنچه در این زمینه بیشتر جلوه‌گری می‌کند، پیوند بسیار عمیق شاهنامه با مبانی اسلام و بهره‌مندی از قرآن و کلام امامان معصوم است.

ابراهیم زره ساز با اشاره به فعالیت های دفتر فارسی زبانان ادامه داد: فعالیت های بسیار خوبی در زمینه فرهنگی هنری فارسی زبانان انجام شده است و امیدواریم با حمایت سازمان ها و ارگان های مختلف و تلاش هنرمندان، این مسیر ادامه داشته باشد.

وی رشد و ارتقای زبان و ادب فارسی در کشورهای فارسی زبان و ایجاد وفاق و هماهنگی بین شاعران و نویسندگان کشورهای فارسی زبان را از جمله اهداف این دفتر عنوان کرد و ادامه داد: چاپ کتاب و انتشار نشریه های تخصصی، برگزاری جشنواره ها و همایش های ادبی مشترک، حمایت از تولیدات فرهنگی، ادبی و هنری مشترک، فعالیت های تحقیقی و پژوهشی در ادبیات کلاسک و زبان فارسی و برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های ادبی و هنری از دیگر اهدافی است که در این دفتر دنبال می شود.

محمد کاظم کاظمی نیز در این مراسم ضمن اشاره به فعالیت های فارسی زبانان اظهار داشت: ظرفیت زیادی در بین مهاجرین وجود دارد و اگر این ظرفیت به کار بیفتد، ثمرات بسیار  خوبی خواهد داشت که با تشکیل دفتر فارسی زبانان فعالیت های فارسی زبانان وسعت زیادی پیدا می کند و این دفتر می تواند پایگاهی باشد برای ارتباط بین فارسی زبانان.

در ادامه این مراسم شاعران به شعر خوانی پرداخته و همچنین ابوطالب مظفری به عنوان مسئول دفتر فارسی زبانان معرفی شد.

یوسف امینی؛ معاون فرهنگی اداره ارشاد استان خراسان رضوی و میثم مرادی؛ قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد به همراه شاعرانی نظیر؛ شاه منصور و خورشید حسنف از تاجیکستان، محمدافسر رهبین از افغانستان، سیداحمد حسینی و محمد اقبال از پاکستان، دکتر هادی منوری، محمد کاظمی، قاسم رفیعا و... در این مراسم حضور داشتند.

 

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: