تکملۀ نفحات الانس منتشر شد

1396/2/6 ۱۳:۴۰

 تکملۀ نفحات الانس منتشر شد

تکملۀ نفحات الانس رساله‌ای است که رضی‌الدّین عبدالغفور لاری (د: 912 ق.) در گزارش احوال و آثار استاد خود، نورالدّین عبدالرّحمان جامی (د: 898 ق.)، شاعر و صوفی معروف نوشت و چون در نفحات الانس جامی، تذکرۀ مشایخ صوفیه، شرح احوال او نیامده بود، آن را تکملۀ نفحات الانس نامید.

 

تکملۀ نفحات الانس رساله‌ای است که رضی‌الدّین عبدالغفور لاری (د: 912 ق.) در گزارش احوال و آثار استاد خود، نورالدّین عبدالرّحمان جامی (د: 898 ق.)، شاعر و صوفی معروف نوشت و چون در نفحات الانس جامی، تذکرۀ مشایخ صوفیه، شرح احوال او نیامده بود، آن را تکملۀ نفحات الانس نامید.

 

عبدالغفور لاری در اصل از لار فارس بود و به هوای آموختن علم و ادب به هرات آمده بود و در روزهایی که تکمله را می‌نوشت، از عالمان عصر خود به شمار می‌آمد؛ چنان‌که ظهیرالدّین بابر، امیر تیموری هند، به دیدار او رفت و در تزوک بابری به این دیدار اشاره کرد.

لاری، پیش از آن‌که تکمله را بنویسد، چنان‌که خود می‌گوید، مدتی را در خدمت و صحبت جامی گذرانده بود و آشنایی و الفت آن‌ها به حدی رسیده بود که او به سادگی می‌توانست بعضی از یادداشت‌های استاد را ببیند و یا دقایق احوال او را دریابد و در تکملۀ خود بی‌هیچ ستایش و توصیف مبالغه‌آمیزی گزارش کند. روایت واقعی و صمیمی و زبان ساده و بی‌پیرایه، در این گزارش‌ها، سبب شد که تکمله از همان سال‌های نخست تألیف مورد اعتماد و مراجعۀ علاقه‌مندان جامی باشد و حتّی بعضی از مؤلّفان معاصر او، مانند عبدالواسع نظامی (د: 909 ق.) صاحب مقامات جامی و فخرالدّین علی صفی (د: 939 ق.) نویسندۀ رشحات عین‌الحیات، به جای این‌که از مشاهدات خود بنویسند، مطالبی را از آن اخذ و اقتباس کنند. امروز هم اگر کسی بخواهد در زندگی و آثار جامی و اطرافیان او مطالعه کند، تکملۀ نفحات الانس از منابعی است که اطلاعات دست اوّلی را در اختیار او می‌گذارد.

آنچه اکنون خواننده در دست دارد، گذشته از متن تکملۀ نفحات الانس که بر اساس کهن‌ترین نسخۀ شناخته شدۀ آن (مکتوب به سال 943 ق.) تصحیح شده است، در بخش تعلیقات و توضیحات کتاب نیز آخرین یافته‌ها را در باب جامی و آثار او می‌تواند بخواند.

لاری، رضی الدین عبدالغفور، تکملۀ نفحات الانس: شرح احوال و آثار جامی، مقدمه، تصحیح و تعلیقات: محمود عابدی، تهران، مرکز پژوهشی میراث مکتوب، سی و دو، 211، 6 صفحه، قطع: وزیری، شمارگان: 500 نسخه، بها با جلد شومیز:170000 ریال، بها با جلد سخت: 270000 ریال، 1396.   

 

منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: