شیخ بهایی عالم بزرگ ذوفنون / سید حسن امین

1396/2/3 ۱۲:۵۴

شیخ بهایی عالم بزرگ ذوفنون / سید حسن امین

شیخ بهاءالدین عاملی معروف به شیخ بهایی از عالمان بزرگ جهان تشیع در عصر صفویان بود که در کودکی همراه پدرش از جبل عامل لبنان به ایران مهاجرت کرد. بزرگ ترین ویژگی او، جامعیت و ذوفنون بودن او در تمام علوم عقلی و نقلی و احاطه اش بر جمیع رشته های معارف اسلامی بود.

 

چکیده: شیخ بهاءالدین عاملی معروف به شیخ بهایی از عالمان بزرگ جهان تشیع در عصر صفویان بود که در کودکی همراه پدرش از جبل عامل لبنان به ایران مهاجرت کرد. بزرگ ترین ویژگی او، جامعیت و ذوفنون بودن او در تمام علوم عقلی و نقلی و احاطه اش بر جمیع رشته های معارف اسلامی بود. وی دارای آثاری در فقه، اصول، ریاضیات، نجوم، هیأت، حساب، معماری، مهندسی، عرفان، ادبیات، علوم غریبه و جز آن‌هاست و در تمام این رشته ها علاوه بر تألیف کتاب‌ها و رساله‌های ارزشمند، به تربیت شاگردانی عالی‌قدرهمچون ملاصدرا، محمدتقی مجلسی و فیض کاشانی پرداخت.

یونسکو سال 2009 میلادی را سال شیخ بهایی اعلام کرده است و ایران هم به همین مناسبت کنگره یی بین المللی تشکیل داده است. مقالۀ حاضر به دعوت آن کنگره از این قلم تحریر شد. با تشکر از آقایان دکتر صفاخواه، دکتر مدینه ای و دکتر محمدرضا بیگدلی که از من دعوت گرفتند.

حافظ، آذر و دی 1387، شماره 57

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: