صالحی امیری: دستاورد بزرگ دولت، آشتی با اصحاب فرهنگ و هنر بود

1396/2/2 ۰۷:۳۷

صالحی امیری: دستاورد بزرگ دولت، آشتی با اصحاب فرهنگ و هنر بود

مروز دچار چالش اخلاقی و انگ‌زنی شده‌ایم چون از فرهنگ سعدی فاصله‌ گرفته‌ایم، اگر امروز سخن از اعتدال است، آن را از سعدی وام گرفته‌ایم



امروز دچار چالش اخلاقی و انگ‌زنی شده‌ایم چون از فرهنگ سعدی فاصله‌ گرفته‌ایم، اگر امروز سخن از اعتدال است، آن را از سعدی وام گرفته‌ایم

 خوان گسترده سعدی شامگاه پنجشنبه 31 فروردین ماه میزبان رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استادان ادبیات و علاقه‌مندان این شاعر بزرگ شد تا یاد او را در روزی که در تقویم به نام او ثبت شده گرامی بدارند.
برنامه‌های بیستمین یادروز سعدی، به چند سخنرانی و اجرای گروه موسیقی حسام‌الدین سراج در کنار آرامگاه شیخ اجل اختصاص داشت. اصغر دادبه استاد ادبیات در این مراسم گفت: ستایش می‌کنم کسی را که اینجا خفته است و کسی که اگر نبود، وضع ما به گونه‌ای دیگر بود. بودن او و استمرار بودن او به غیرت، جوانمردی و تلاش و کوشش ما هم بستگی دارد. او در ادامه متذکر شد: زمان‌هایی این عبارت ورد زبان بود که تا فارسی هست، سعدی هست اما یادمان باشد در دنیای مخالفت با رستم‌ها زندگی می‌کنیم و زبان ما که از فردوسی مانده مورد حسد بوده و هست. کودتایی از سوی دشمنان علیه این زبان در جریان است. اصل هویت و بنیاد هستی، زبان است و آنجا که زبان از بین رفته، هویت مردم از بین رفته است.
دادبه همچنین گفت: زبان ما، زبان سعدی است و این بزرگترین خدمت این مرد بزرگ است. با همه بیدادهایی که به «گلستان» و «بوستان» رفته این زبان در گستره وسیعی از جهان به برکت آثار این مرد بزرگ زبان مردم فرهیخته بوده است. این استاد ادبیات در پایان با بیان اینکه «با همه مشکلات ما پیروزیم چون حق پیروز است،» گفت: کمترین کار این است که فرزندان‌مان را با سعدی بزرگ کنیم.
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سعدی نماد عدالت، انسانیت، شرافت، کرامت و منزلت است و پرچمدار اعتدال و میانه روی است. سید رضا صالحی امیری ادامه داد: اگر هم اینک سخن از اعتدال و میانه روی، سازگاری و همدلی و همنوایی و همگرایی است همه وامدار سعدی است و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پرهیز از افراط و تفریط هستیم. وی افزود: سعدی نماد عدالت‌گرایی و مقابله با ظلم ظالمان است و در کلام خود به ما نشان می‌دهد که در دوران سخت حکومت زمان خود بر این سرزمین می‌توان عنصری به نام عدالت، مقاومت، انسانیت و اخلاق پیشه کرد.
صالحی امیری گفت: سعدی قائل به خدمت به خلق و حاکمیت به خلق است و در کلام وی مدام به پادشاهان و حاکمان نصیحت شده که این نصایح پیام روشنی دارد که باید به فکر تهیدستان، فقرا و مردم و اقشار جامعه بود که این سنت و سیره سعدی است. او در ادامه بیان کرد: پس از اسلام و ایران سعدی، حافظ و فردوسی هویت بنیادین این سرزمین هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گمشده سرزمین ما اخلاق است و سعدی چشمه بزرگ اخلاق این سرزمین است که همیشه تاریخ می‌جوشد. چرا ما امروز دچار چالش اخلاقی و انگ‌زنی شده‌ایم چون از فرهنگ سعدی فاصله‌ گرفته‌ایم، اگر امروز سخن از اعتدال است، آن را از سعدی وام گرفته‌ایم. کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی‌شناسی، افشانی استاندار فارس و علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب نیز در این مراسم صحبت کردند.
در ادامه با حضور صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و رئیس مرکز سعدی‌شناسی، مریدی مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، افشانی استاندار فارس، پاک‌فطرت شهردار شیراز و رجبی نماینده مردم شیراز از اصغر دادبه، ضیاء موحد و جعفر مؤید شیرازی به‌عنوان سعدی‌پژوه و یدالله کابلی خوانساری هنرمند خوشنویس تقدیر شد.
پایان‌بخش این مراسم کنسرت حسام‌الدین سراج و گروهش بود که به اجرای شعرهای سعدی پرداختند. پیش‌تر اعلام شده بود که این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری همراه خواهد بود. همچنین صبح جمعه اول اردیبهشت ماه، که روز بزرگداشت سعدی است با گلباران آرامگاه این شاعر همراه شد.
آشتی با اصحاب فرهنگ و هنر در دولت تدبیر و امید
صالحی امیری همچنین در مراسم افتتاح طرح‌های حوزه فرهنگ که با حضور رئیس جمهوری در شیراز انجام شد، گفت: دولت تدبیر و امید بهترین روابط را بعد از انقلاب با اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد و محیط فرهنگی با ثبات ایجاد کرد. وی گفت: بزرگترین دستاورد دولت طی چهار سال گذشته، بسترسازی‌ آشتی دولت با اصحاب فرهنگ و هنر بود، به گونه‌ای که اصحاب فرهنگ و هنر به گفتمان رئیس جمهور اعتماد کردند. وی گفت: با بررسی آمارها، شاهد موفقیت‌های دولت در حوزه فرهنگ و هنر هستیم. این عضو کابینه با اشاره به آمار سینماهای کشور گفت: در آغاز دولت ۲۸۰ سالن سینما در کشور وجود داشت، اما امروز ۴۸۰ سالن سینمای فعال داریم و تمام سالن‌ها به سیستم‌های دیجیتال مجهز هستند. وزیر ارشاد ادامه داد: آمار فروش سینما در سال ۹۲، ۳۳ میلیارد تومان بود. این آمار در سال ۹۵ به ۱۷۰ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که تعداد تماشاگر در سال ۹۲، ۸ میلیون نفر بود و امسال به ۲۵ میلیون نفر رسید.
صالحی امیری با تأکید بر اینکه دولت عملکردی افتخارآفرین در حوزه مطبوعات دارد، گفت:‌ از سال ۵۸ تا امروز ۱۳ هزار و ۶۰۰ مجوز صادر شده است، حال اینکه در دولت تدبیر و امید ۶۴۲۰ مجوز صادر شده، این به معنای آن است که ۴۸ درصد مجوزها در دولت تدبیر و امید صادر شد.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: