سید محمد بهشتی:شیوه عرضه صنایع دستی نباید نافی هویت و ذات آن باشد

1396/1/15 ۰۹:۳۶

سید محمد بهشتی:شیوه عرضه صنایع دستی نباید نافی هویت و ذات آن باشد

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: نباید به صنایع دستی به چشم یک کالای اقتصادی نگاه کرد از این رو شیوه ارائه این آثار نباید با ذات آن که یک ارزش فرهنگی است، منافات داشته باشد.






رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: نباید به صنایع دستی به چشم یک کالای اقتصادی نگاه کرد از این رو شیوه ارائه این آثار نباید با ذات آن که یک ارزش فرهنگی است، منافات داشته باشد.

محمد بهشتی  در ارتباط با تجربه برگزاری نوروزگاه‌ها و بازارچه‌های صتایع دستی در ایام نوروز گفت: از آنجایی که نوروز، یکی از مهمترین اوقات در طول سال است و هموطنان در این ایام بیشترین سفرها رو به نقاط مختلف کشور انجام می‌دهند، پس وجود این بازارچه‌ها در شهرهای مختلف، اتفاقات خوب و تاثیرگذاری است که نوروز امسال هم تکرار شد.

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: به دلیل اینکه صنایع دستی تولید شده در هر محل، شهر و یا منطقه، بهتر است در همان محل معرفی شود پس باید که این بازارچه‌ها اختصاص به همان شهر داشته باشد مثلا کسی که به شهر ساری سفر می‌کند می‌خواهد سوغات و صنایع دستی مازندران را تهیه کند، ببیند و بخرد. پس از این فرصت مغتنم باید استفاده کرد تا مسافران و گردشگران با صنایع دستی هر منطقه آشنا شوند یعنی بومی‌بودن بازارچه‌ها باید رعایت شود.

وی در ارتباط با برگزاری بازارچه‌های نوروزی در تهران نیز گفت:  فقط تهران باید بخاطر پایتخت بودن آن از سراسر استان‌ها در بازارچه‌ها صنایع دستی داشته باشد این بازارچه‌ها می‌توانند در تهران بصورت ملی وجود داشته باشند.

بهشتی افزود ما باید به صنایع دستی نه به عنوان یک کالا بلکه به عنوان یک یادگاری نگاه کنیم تا تبدیل به فرهنگ شود خوب و تاثیرگذار باشد. در بازارچه‌ها  بحث اقتصادی و خرید و فروش به میان می‌آید و این مساله با ذات هنرهای سنتی، تفاوت ماهوی پیدامی‌کند؛ بنابراین باید توجه کرد که شیوه عرضه با ذات صنایع دستی تناسب داشته باشد.

وی در ادامه سخنانش منظور از وجود تناسب در عرضه صنایع دستی را چنین عنوان کرد: منظور  این است که مسائل مالی نباید در پوسته بیرونی آن فعالیت مشاهده شود گرچه اقتصاد و گردش مالی در این بازارچه‌ها دارای اهمیت بسیار بالایی است اما باید بر حوزه فرهنگی امر بیشتر تکیه کرد، به این صورت تاثیر فرهنگی در مردم بیشتر خواهد بود.

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر تاثیر گذار بودن مشاهده روند تولید صنایع دستی در محل کارگاه‌های صنایع دستی گفت: کارگاه گردی اتفاقی خوب و خوشایندی است، چون مخاطب در طی این بازدید یک محصول صنایع دستی را در طول تولید و به وجودآمدن آن می‌بیند ویک نوع ارتباط با محصول برقرار می‌کند، نه با سازنده اثر. دیگر اینجا برخورد با محصول صنایع دستی برخورد کالایی نیست.

وی در پایان با اشاره به لزوم ادامه‌دار بودن این دست فعالیت‌ها افزود: اگر این طرح ادامه‌ دار باشد، بسیار عالی است و حتی در تهران هم همین کارگاه‌های هنرهای سنتی موجود در ساختمان سازمان میراث فرهنگی، پتانسیل و ظرفیت بالایی برای اجرای این طرح را دارد و با استقبال مواجه خواهد شد.


منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: