عید متفاوت؛ عیدی متفاوت

1395/12/23 ۰۹:۲۳

عید متفاوت؛ عیدی متفاوت

دور، دور پیوستن به کمپین‌های فرهنگی است. کمپین یا پویش که معادل فارسی آن است، در حوزه فرهنگ دارد اتفاقات مهم و البته جالبی را رقم می‌زند.

 

پیوستن اهالی فرهنگ و هنر به طرح «امسال هم کتاب عیدی می‌دهیم

دور، دور پیوستن به کمپین‌های فرهنگی است. کمپین یا پویش که معادل فارسی آن است، در حوزه فرهنگ دارد اتفاقات مهم و البته جالبی را رقم می‌زند. بعد از راه‌اندازی پویش «کتاب به جای گل» که بعد از درگذشت روزنامه‌نگار شناخته شده محمدرضا رستمی به راه افتاد، حالا نوبت راه‌اندازی پویش «کتاب به جای سررسید» و «امسال هم کتاب عیدی می‌دهیم» است.

 

طرح‌های خانه کتاب برای ترویج کتابخوانی

این اقدام خانه کتاب، به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با هدف تقویت بنیان کتابفروشی‌ها، برای نخستین بار طی ٣٧‌سال بعد از انقلاب اسلامی انجام شده، در گام اول خود در آبان ماه‌سال گذشته و همزمان با هفته کتاب، با اجرای طرح «کتابفروشی به وسعت ایران»  آغاز شد و در ادامه با اجرای طرح «عیدانه کتاب» با شعار «امسال کتاب عیدی دهیم» در ایام عید نوروز ١٣٩٥ ادامه یافت؛ در همین راستا «تابستانه کتاب» با شعار «فراغتی و کتابی» از ١٦ تير به مدت یک ماه و «پاییزه کتاب» با شعار «ایران می‌خواند» از ٢٤ آبان به مدت یک ماه نیز به اجرا درآمد. اما پنجمین گام از این طرح‌ها با ثبت‌نام کتابفروشان در طرح «عیدانه کتاب» (مصادف با ایام نوروز ١٣٩٦)، از ٢٥ بهمن‌سال جاری آغاز شد که درنهایت ٧٠٥ کتابفروشی از ٣١ استان کشور موفق به ثبت‌نام و تأیید صلاحیت در این طرح شدند. در طرح «عیدانه کتاب» که بیشترین میزان مشارکت کتابفروشان در این طرح‌های فصلی را در پی داشته، برای هریک از ٧٠٥ کتابفروشی‌ عضو، مبلغ ٢٠‌میلیون ریال را به‌عنوان پایه یارانه درنظر گرفته شده که این مبلغ در صورت رعایت ضوابط و قوانین اعلام شده به کتابفروشان قابل تمدید خواهد بود.

 

اهالی فرهنگ هم آمدند

همزمان با طرح عیدانه کتاب در هفتصد کتابفروشی سراسر کشور، اهالی فرهنگ و هنر حمایت خودشان را از پویش اخیر اعلام کرده‌اند. این كمپین با هشتگ #امسال_هم_كتاب_عیدی_دهیم در فضای مجازی ایجاد شد تا از این طرح حمایت شود. آنطور که در توضیح طرح عیدانه کتاب آمده مردم می‌توانند با ارایه كارت ملی در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین با حضور در كتابفروشی‌هایی كه در این طرح مشاركت كرده‌اند، تا سقف صد‌هزار تومان كتاب خریداری كنند و از ٢٠ تا ٢٥‌درصد تخفیف بهره‌مند شوند.  چهره‌های شناخته شده فرهنگی بسیاری در پیام تصویری کوتاه مردم را هم به مشارکت در این حرکت فرهنگی دعوت کرده‌اند.

جمشید مشایخی، پیشكسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، یکی از همین افراد شناخته شده است که گفته: با كتاب خواندن به عقیده و آرزوهای خودمان دست پیدا می‌كنیم. مردم به‌جای اینكه سكه یا اجناس دیگری بخرند، كتاب عیدی دهند چراكه كتاب، عیدی ارزشمندی است.  سالار عقیلی، خواننده آواز ایرانی هم پیامی منتشر کرده و در آن از مردم خواسته با حضور در طرح عیدانه کتاب عیدی متفاوتی را در‌سال ٩٦ به دوستانشان هدیه دهند.  این اظهارنظرها فقط محدود به حضور هنرمندان نشده است. محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی یکی از افرادی است که به مردم توصیه کرده امسال به هم کتاب عیدی بدهند و با مشارکت در طرح عیدانه کتاب به صورت آهسته و پیوسته فرهنگ کتابخوانی را کم‌کم جا بیندازند.

 

میزان استقبال مردم

 استقبال از این اقدام زیبا تا به آن حد بوده که تنها با گذشت ٦ روز از اجرای طرح ١٧٣‌هزار و ٣٦١ جلد کتاب از سوی ٧٦١ کتابفروشی عضو این طرح به فروش رفت. برای آن‌که دریابید استقبال از این اقدام فرهنگی چقدر زیاد بوده کافی است به آمار فروش کتاب‌ها در طرح پاییزه کتاب مراجعه کنید. آن طرح که چهارچوب‌های مشابهی با طرح عیدانه کتاب داشت در بازه زمانی مشابه، موجب فروش ١٦٠‌هزار کتاب شد.   این شیوه از ارایه یارانه کتاب با استقبال مردم نیز مواجه شد. به‌طوری که طی برگزاری چهار دوره مذکور و اطلاع‌رسانی در رسانه‌های مختلف، حضور مردم برای استفاده از یارانه کتاب نیز افزایش یافت. به احتمال فراوان اگر شیب خرید مخاطبان کالاهای فرهنگی در این طرح حفظ شود، «عیدانه کتاب» رکورد میزان فروش کتاب در یک بازه زمانی مشخص را خواهد شکست.

 به گزارش ایبنا؛ براساس آمارهای منتشر شده تاکنون استان‌های تهران، اصفهان، قم، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمان، خوزستان و مازندران از بین ٣١ استان مشارکت‌کننده، ١٠ استان پرفروش، براساس تعداد کتاب، شناخته شده‌اند. در این طرح سقف تخفیف برای هر کتابفروشی حداقل ٢٠‌میلیون ریال و سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر یک‌میلیون ریال است و علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند به مدت یک ماه با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو در شهرهای خود، کتاب‌های حوزه بزرگسال را  با ٢٠‌درصد و کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را با ٢٥‌درصد تخفیف خریداری کنند.

مدیرعامل خانه کتاب درباره میزان استقبال مردم از این طرح دست به مقایسه‌ای آماری زده است. غلامی جلیسه گفته: ‌سال گذشته در عیدانه کتاب ٣٧٦ کتابفروشی مشارکت داشتند و درحال حاضر در دومین دوره عیدانه کتاب حدود ٨٠٠ کتابفروشی مشارکت دارند و فعال هستند و این نشان از موفقیت طرح‌های حمایت از کتابفروشی‌ها دارد. بر اساس اعلام این مقام مسئول در طرح عیدانه کتاب در‌سال گذشته بیش از ٨٠٠‌میلیون تومان یارانه پرداخت شد درحالی‌که در دومین دوره این طرح تا پایان سومین روز نزدیک به ٤٠٠‌میلیون یارانه پرداخت شده و این یعنی در سه روز، ٥٠درصد کل یارانه پرداختی در نخستین دوره عیدانه کتاب پرداخت شده است.

 

پر فروش‌ها

تاکنون کتاب‌هایی همچون «من پیش از تو» نوشته جوجو مویز با ترجمه مریم مفتاحی از انتشارات آموت، «جزء از کل» نوشته استیوتولتز با ترجمه پیمان خاکسار از انتشارات چشمه، «پس از تو» نوشته جوجو مویز با ترجمه مریم مفتاحی از انتشارات آموت، «بیشعوری» نوشته خاویر کرمنت با ترجمه محمود فرجامی از انتشارات تیسا، «دانش خانواده و جمعیت» نوشته شیماسادات حسینی با انتشارات دفتر نشر معارف، «خانه درختی ٥٢ طبقه» نوشته اندی گریفیتس با ترجمه آنیتا یارمحمدی از انتشارات هوپا، «یک بعلاوه یک» نوشته جوجو مویز با ترجمه مریم مفتاحی از انتشارات آموت و «شازده کوچولو» آنتوان دو سنت اگزوپری با ترجمه احمد شاملو از انتشارات نگاه، در صدر پرفروش‏‌ترین کتاب‏‌های طرح عیدانه کتاب هستند.

 

شخصیت‌هایی که به کمپین پیوستند

جمشید مشایخی، بهاره رهنما، سالار عقیلی، ناصرممدوح، هرمز شجاعی‌مهر، مجید قناد، سید جواد‌هاشمی، مجید مظفری، كمند امیر سلیمانی، مهرانه مهین‌ترابی، لیلی رشیدی، رسول نجفیان، حمیدرضا پگاه، خشایار راد، فلورا سام، شهرام زرگر، الهام پاوه‌نژاد، حسین رفیعی، عباس طاهریان، بهروز رضوی، حبیب دهقان‌نسب، محسن حاجیلو و  سیروس همتی ازجمله هنرمندانی هستند كه تاكنون، با ارسال پیام تصویری، به كمپین «امسال هم كتاب عیدی دهیم» پیوسته‌اند. از سوی دیگر محمد مهدی فرقانی رئیس دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، حسینعلی افخمی استاد دانشگاه، مهدی محسنیان‌راد استاد ارتباطات، وحید عقیلی رئیس دانشگاه ارتباطات و مطالعات رسانه، محمدرضا رسولی استاد دانشگاه، عباس اسدی استاد دانشگاه، محسن امینی استاد دانشگاه، سیدرضا نقیب‌السادات استاد دانشگاه، كامبیز درمبخش كاریكاتوریست، محمدعلی بهمنی شاعر، شهرام اقبال‌زاده نویسنده، اسماعیل امینی‌ شاعر و نویسنده، محمدعلی مهدوی امیری نویسنده و پژوهشگر، شقایق قندهاری نویسنده، صادق كوشكی استاد دانشگاه، امید مهدی‌نژاد نویسنده و طنزپرداز، جواد مجابی شاعر و نویسنده، احمد پوری نویسنده و پیمان خاكسار مترجم از دیگر چهره‌هایی هستند كه با حضور در كمپین «امسال هم كتاب عیدی دهیم» حمایت خود را از این طرح اعلام كرده‌اند و از مردم خواسته‌اند با حضور در كتابفروشی‌ها از طرح عیدانه كتاب استفاده كنند و كتاب بخرند و به هم كتاب عیدی دهند.

منبع: روزنامه شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: