محمود حکمت نیا: نمی توانیم بین فلسفه و زندگی مردم ارتباط برقرار کنیم

1395/12/22 ۱۱:۲۴

محمود حکمت نیا: نمی توانیم بین فلسفه و زندگی مردم ارتباط برقرار کنیم

محمود حکمت نیا معاون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کسانی که مباحث فلسفی را مطرح می کنند نمی توانند با مسائل زندگی مردم ارتباط برقرار کنند و آنها را رفع نمایند.



محمود حکمت نیا معاون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کسانی که مباحث فلسفی را مطرح می کنند نمی توانند با مسائل زندگی مردم ارتباط برقرار کنند و آنها را رفع نمایند.

 محمود حکمت نیا معاون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره روند پیشرفت علوم انسانی اسلامی در سال های اخیر و سالی که گذشت، گفت: قضاوت درباره اینکه در حوزه علوم انسانی اسلامی در سال گذشته چه اتفاقاتی افتاده است نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات ساماندهی شده و دقیق است و بدون آنها نمی توان نظری داد.

وی افزود: اینکه میزان اقدامات صورت گرفته در حوزه علوم انسانی اسلامی تا چه اندازه است با توجه به ظرفیت ما می توانست بیشتر و یا کمتر باشد. من در این حوزه اطلاعات آماری ندارم که چه تعداد کرسی های نظریه پردازی و نشست های علمی برگزار شده است ولی آنچه که احساس می کنم و مبتنی بر قضاوت و برداشت های کلی من است، فکر می کنم در حوزه علوم انسانی در یک سال گذشته حرکت رو به جلو اتفاق افتاده است.

معاون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: گرایشها در مباحث علوم انسانی اسلامی عمق بیشتری پیدا کرده است و تا حدودی فلسفی و عالمانه مطرح می شود و مباحث به سوی روشن تر شدن در حال حرکت هستند.

وی با بیان اینکه ایراداتی بر تولید علوم انسانی اسلامی وارد است، گفت: ما نمی توانیم مساله در علوم انسانی اسلامی طرح کنیم و بیشتر دغدغه مند و نگران هستیم. ما بیشتر به دنبال این هستیم که علوم انسانی تا چه اندازه پیشرفت کرده و آیا مبانی ما با آن متعارف است یا خیر؟

حکمت نیا اضافه کرد: در رشته هایی که مربوط به حوزه من می شود باید از طریق مساله محوری، نگرانی های مان را به مساله تبدیل کنیم. یعنی درنظر داریم چه مباحثی را حل کنیم. در این خصوص دو روش وجود دارد: اول اینکه باید بحثهای فلسفی و عمیق را ایجاد کرد تا مسائل زندگی مردم جامعه مرتفع شود و دوم اینکه علوم انسانی در مسائل زندگی مردم آنقدر عمیق پیش برود تا به مباحث فلسفی برسد.

وی تصریح کرد: کسانی که مباحث فلسفی را مطرح می کنند نمی توانند با مسائل زندگی مردم ارتباط برقرار کنند و آنها را رفع نمایند و در مقابل افرادی که مسائل زندگی مردم را بیان می کنند نمی توانند به مباحث فلسفی دست یابند. ما در علوم انسانی تا مسائل را مطرح نکنیم نمی توانیم مشکلات را رفع کنیم.

حکمت نیا در ادامه سخنانش گفت: ما در پیشبرد مسائل علوم انسانی موفق نیستیم زیرا بسیاری از مسائل که دارای مباحث علمی هستند، به طور عمیق درباره آنها متمرکز نمی شویم. ازسوی دیگر کسانی که مباحث زیربنایی عمیق را مطرح می کنند از عهده حل مسائل روزمره زندگی افراد جامعه برنمی آیند.

 معاون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: کشورهای موفق در حوزه علوم انسانی در دنیا توانستند این رابطه دوسویه را ایجاد کنند اما ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

حکمت نیا در پایان سخنانش گفت: ما در حوزه تولید علوم انسانی اسلامی هنوز در ابتدای راه هستیم و باید در این زمینه بیشتر گفتگو کنیم زیرا علم هم به همین شکل پرورش پیدا کرده است.


منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: