معرفی کتاب دانشنامه متفکران معاصر عرب

1395/12/17 ۱۰:۵۷

معرفی کتاب دانشنامه متفکران معاصر عرب

کتاب «دانشنامه متفکران معاصر عرب» البته ماهیتی دایرة المعارف گونه داشته و به هر متفکر در حد چند صفحه بیشتر نمی پردازد اما برای شناختی کلی و اجمالی از فضای فکری جهان عرب مفید است.


کتاب «دانشنامه متفکران معاصر عرب» البته ماهیتی دایرة المعارف گونه داشته و به هر متفکر در حد چند صفحه بیشتر نمی پردازد اما برای شناختی کلی و اجمالی از فضای فکری جهان عرب مفید است.

 شناخت مجامع علمی کشور ما از متفکران و جریان‌های علمی و معرفتی معاصر جهان عرب، چیزی در حد صفر است! متاسفانه با اینکه انقلاب اسلامی با شعارهای جهانی و با آرمان تشکیل تمدن اسلامی به میدان آمد، سطح رابطه ما با اندیشمندان و متفکران جهان اسلام و اساسا شناخت و آگاهی ما از آرای آنان به شدت ضعیف است. به طوری که در کشور ما خیلی به ندرت کتابی پیدا می شود که در این موضوع بصیرت مطلوبی ارائه دهد.

در حالی که شناخت رویکردهای فکری مسلمانان سایر کشورها، به قدری مهم است که رشته ای مختص به این مسئله دایر شده است (رشته دانش اجتماعی مسلمین)، اما با تاسف بسیار باید گفت که اساسا متن چندانی وجود ندارد که در این رشته تدریس شود! فقر منابع فارسی در این حوزه باعث شده که فضای این رشته بیش از آن که به سمت شناخت تفکر معاصر جهان عرب برود، در اندیشه معدودی از متفکران قدیمی همچون خواجه نصیر، ابن خلدون و ... محصور شود.

کمبود متن فارسی در حوزه اندیشه معاصر مسلمین، خلا بزرگی است که هرکس که وارد پژوهش در این حوزه می شود، با تمام وجود آن را حس می کند. کتاب «دانشنامه متفکران معاصر عرب» سعی کرده این خلا را تا حدودی پر کند. این کتاب که توسط «عبدالله السید ولد اباه» نگارش و توسط دکتر مجید مرادی به فارسی ترجمه شده است، تلاش می کند تا فهمی اجمالی و کلی از متفکران اصلی جهان عرب در قرن بیستم ارائه دهد.

کتاب «دانشنامه متفکران معاصر عرب» البته ماهیتی دایرة المعارف گونه داشته و به هر متفکر در حد چند صفحه بیشتر نمی پردازد. لذا کتاب جامع و کاملی برای شناخت متفکران معاصر عرب نیست. اما برای شناختی کلی و اجمالی از فضای فکری جهان عرب مفید است.

در این کتاب با اندیشه های متفکرانی چون ابویعرب المرزوقی، انور عبدالملک، برهان غلیون، حسن حنفی، حسین مروه، رضوان السید، زکی نجیب محمود، سمیر امین، صادق جلال العظم، طه حسین، طه عبدالرحمن، طیب تیزینی، عادل حسین، عبدالله العروی، عبدالرحمن بدوی، عبدالمجید الشرفی، عبدالوهاب بوحدیبه، عبدالوهاب المسیری، علی اوملیل، علی حرب، فهمی جدعان، مالک بن نبی، محمد ارگون، محمدباقر صدر، محمد جابر انصاری،  محمد الطالبی، محمد عابد الجابری، محمد عزیز الحبابی، مطاع صفدی، نصر حامد ابوزید، هشام جعیط، هشام شرابی و وجیه کوثرانی آشنا خواهیم شد.

کتاب «دانشنامه متفکران معاصر عرب» توسط انتشارات دانشگاه مفید و با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان روانه بازار شده است.

 

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: